Baby full av prump

Uff, det høres ikke godt ut! Mange gode tips her, håper dere finner noe som funker.

Når begynner de egentlig å rape ordentlig? Lille er hverken stor på rap eller prump, sålangt. Bæsjer mye da.
Min er et døgn eldre enn din og begynte å rape skikkelig i går:-) De er jo i startfasen med alt.

Minifom eller semperdråper mot luftsmerter/magevondt?

Minifom eller semperdråper mot luftsmerter/magevondt?

Helsesøster her anbefaler semperdråper og sier minifom er veldig omdiskutert (men ikke farlig)
Har igjen erfaring med semper, men syns minifom har hjulpet her :)

Helsesøster her anbefaler semperdråper og sier minifom er veldig omdiskutert (men ikke farlig)
Har igjen erfaring med semper, men syns minifom har hjulpet her :)
Ja fikk samme beskjed fra helsesøster idag, så har kjøpt semperdråper :)

Fennikel er ikke anbefalt verken barn, ammende eller gravide. Jeg måtte kaste ammeteen jeg kjøpte til forrigemann...

Fennikel er ikke anbefalt verken barn, ammende eller gravide. Jeg måtte kaste ammeteen jeg kjøpte til forrigemann...
Har du noen kilde på den opplysningen?

Rolf sine mannepromper lukter også svovel og død. Hvis de ikke får til å rape, forsvinner luften nedover i tarmene. Har ikke funnet noen spesiell mat som gir mer eller mindre plager.

Hos oss hjelper det med varme hender på magen, sykkelbevegelser med beina, samt å holde beina opp mot magen som om lille sitter på huk, og så vaske/stimulere rundt endetarmsåpningen. Da bruker det å komme mengder med promp.

Ellers fikk jeg tips om Windi ventil for å lette promping hos kolikkbarn. Har ikke forsøkt den selv, men de som tipset hadde god erfaring med den.

God bedring til den lille.

Jeg bestilte ventilen etter posten din her og fikk den i dag. Wow sier jeg bare! Både luft og avføring kom i mengder, og lillegutt ble myk i magen og tydelig tilfreds. Så takk for tips:happy:

Julian sliter med luftsmerter. Han skriker og jobber veldig med å få ut fisen, og når den endelig kommer stinker den så intenst at jeg ikke trodde det var mulig for en baby å lage så mye lukt. Hva i mitt kosthold kan gi ham problemer? Forhåpentligvis er det bare oppstartsvansker for tarmsystemet, men jeg gjør gjerne en stor innsats på eget kosthold om det kan fjerne lidelsene hans. Tydelig å se det gjør vondt. (Han er 4 dager gammel og har hatt 4 bæsjebleier)
Melkeprotein kan være vanskelig for baby og fordøye. Kutt ut alt av melkeprodukter og ting som inneholder melk en periode:)

Malt var årsaken til luftplager her. Ble bedre etter skifte til laktulose. Men det er nok forskjellig fra baby til baby.
Vi måtte også kutte ut malt og begynne med Lactulose. Malt var drepen for magen deres. Intense magesmerter, stakkars små gull ❤️
Hvor mye Lactulose gir du, og når?

Vi måtte også kutte ut malt og begynne med Lactulose. Malt var drepen for magen deres. Intense magesmerter, stakkars små gull [emoji173]️
Hvor mye Lactulose gir du, og når?

Vi begynte med 4 ml per døgn (han var totalt forstoppet). Da det løsnet, trappet vi ned og er nå på 1 ml per døgn. Lille får kun 1 skje med mme pr døgn nå. Skulle han levd på mme, måtte han nok hatt litt mer...

Vi begynte med 4 ml per døgn (han var totalt forstoppet). Da det løsnet, trappet vi ned og er nå på 1 ml per døgn. Lille får kun 1 skje med mme pr døgn nå. Skulle han levd på mme, måtte han nok hatt litt mer...
Gav du ham 4ml på en gang? Og hvilket legemiddel med lactulose bruker du?

Last edited:
Gav du ham 4ml på en gang? Og hvilket legemiddel med lactulose bruker du?

IMG_5636.JPG
Dette bruker vi. Siden lille får to flasker i døgnet med forsterket melk, har vi tilsatt halve døgndosen i hver flaske. Det burde være nok å fordele døgndosen i to flasker, men du får prøve deg frem og se om de får best effekt av en liten dose i hver flaske, eller større doser i færre flasker.

Vis vedlegget 273595
Dette bruker vi. Siden lille får to flasker i døgnet med forsterket melk, har vi tilsatt halve døgndosen i hver flaske. Det burde være nok å fordele døgndosen i to flasker, men du får prøve deg frem og se om de får best effekt av en liten dose i hver flaske, eller større doser i færre flasker.
Vi har bare gitt 1ml i hver. Så må nok trø til å gi større dose heller for å få litt fart på sakene. Takk for svar :)

Back
Topp