Baby full av prump

marithe

Forumet er livet
August 2018
Maiblomstene 2020
Julian sliter med luftsmerter. Han skriker og jobber veldig med å få ut fisen, og når den endelig kommer stinker den så intenst at jeg ikke trodde det var mulig for en baby å lage så mye lukt. Hva i mitt kosthold kan gi ham problemer? Forhåpentligvis er det bare oppstartsvansker for tarmsystemet, men jeg gjør gjerne en stor innsats på eget kosthold om det kan fjerne lidelsene hans. Tydelig å se det gjør vondt. (Han er 4 dager gammel og har hatt 4 bæsjebleier)

Her tror jeg det er fordi han har litt dårlig tak på ene puppen og svelger en del luft ved amming.
Mistenkte løk ei stund, så begrenser meg der just in case..

Her tror jeg det er fordi han har litt dårlig tak på ene puppen og svelger en del luft ved amming.
Mistenkte løk ei stund, så begrenser meg der just in case..
Burde ikke svelging av luft primært gi rap?

Rolf sine mannepromper lukter også svovel og død. Hvis de ikke får til å rape, forsvinner luften nedover i tarmene. Har ikke funnet noen spesiell mat som gir mer eller mindre plager.

Hos oss hjelper det med varme hender på magen, sykkelbevegelser med beina, samt å holde beina opp mot magen som om lille sitter på huk, og så vaske/stimulere rundt endetarmsåpningen. Da bruker det å komme mengder med promp.

Ellers fikk jeg tips om Windi ventil for å lette promping hos kolikkbarn. Har ikke forsøkt den selv, men de som tipset hadde god erfaring med den.

God bedring til den lille.

Rolf sine mannepromper lukter også svovel og død. Hvis de ikke får til å rape, forsvinner luften nedover i tarmene. Har ikke funnet noen spesiell mat som gir mer eller mindre plager.

Hos oss hjelper det med varme hender på magen, sykkelbevegelser med beina, samt å holde beina opp mot magen som om lille sitter på huk, og så vaske/stimulere rundt endetarmsåpningen. Da bruker det å komme mengder med promp.

Ellers fikk jeg tips om Windi ventil for å lette promping hos kolikkbarn. Har ikke forsøkt den selv, men de som tipset hadde god erfaring med den.

God bedring til den lille.
Han har rapet mer i dag. Håper det hjelper mot mindre promp da. Takk for tips. Blitt mye magemassasje og sykling. Faren hans var kolikkunge. Vet ikke om sånt kan gå i arv.

Windi ventil, det må jeg Google,

Vi bruker amme-te og Miniform dråper nå, for å lette på luftsmerter. Har malt i evt flaskemåltid. Hun raper, men er «vond å rape», sliter virkelig med luft og faenskap. Timene mellom 19-23 er vår bøyg stort sett.

Her er stellebordet lagt for hat, men må prøve litt stimulering rundt endetarmsåpningen likevel. Litt malt skader sikkert heller ikke

Her er stellebordet lagt for hat, men må prøve litt stimulering rundt endetarmsåpningen likevel. Litt malt skader sikkert heller ikke

Malt var årsaken til luftplager her. Ble bedre etter skifte til laktulose. Men det er nok forskjellig fra baby til baby.

Malt var årsaken til luftplager her. Ble bedre etter skifte til laktulose. Men det er nok forskjellig fra baby til baby.
Laktulose har vært veldig effektivt for meg. Må jo være bittesmå mengder en baby kan få? Voksne skal vel ha rundt 15 ml

Her har lille også plagdes en del med luftsmerter, men har ikke funnet noen sammenheng med kostholdet mitt. Vi er på 3. døgnet med Minifom, og det virker som han får ut luften lettere. Han er ikke en stor raper, så det meste kommer ut i form av fjert. Nå er det litt kveldsuro og kan det virke som, så er en kombinasjon her.

Hvor får man minifom?

Edit: fant ut det var apotekvare

Vi slet med luftsmerter på eldste, her var det massasje/sykling med beina, Minifom og fennikel-te (fikk tips fra helsesøster, ga en teskje lunken/avkjølt ved mating) som hjalp :)
Teen drakk jeg selv også, ganske god;)
Tror nok det var svelging av luft ved amming som gjorde det hos han, i tillegg tror jeg han reagerte hvis jeg spiste mye løk og hvitløk pluss kaffe...
Han hadde i tillegg en låsning som gjorde at han knøt seg/gråt en del som videre gjorde at han svelget mer luft, det bedret seg etter en runde hos kiropraktor.

Vi slet med luftsmerter på eldste, her var det massasje/sykling med beina, Minifom og fennikel-te (fikk tips fra helsesøster, ga en teskje lunken/avkjølt ved mating) som hjalp :)
Teen drakk jeg selv også, ganske god;)
Tror nok det var svelging av luft ved amming som gjorde det hos han, i tillegg tror jeg han reagerte hvis jeg spiste mye løk og hvitløk pluss kaffe...
Han hadde i tillegg en låsning som gjorde at han knøt seg/gråt en del som videre gjorde at han svelget mer luft, det bedret seg etter en runde hos kiropraktor.
Fennikel står på handlelista:-)

Vår er heller ingen stor raper, og problemet forplanter seg også her lenger ned. Men rappingen blir bedre for hver uke. Her funker det å legge henne litt på magen også når vi ser hun jobber veldig. Da bruker de jo mye krefter og når vi da rar henne opp i huk etterpå kommer det som regel hver gang. Har prøvd å kutte det meste som kan gi magevondt også, just in case, men usikker på om det funker. Kanskje vi også skal prøve miniform.

Storebrødrene var ingen store luftsvelgere. De verken rapet eller prumpet noe særlig.

Uff, det høres ikke godt ut! Mange gode tips her, håper dere finner noe som funker.

Når begynner de egentlig å rape ordentlig? Lille er hverken stor på rap eller prump, sålangt. Bæsjer mye da.

Back
Topp