Baby C - veien til vårt mirakel. LAV AMH OG HØY FSH. ALDER 27

Baby-C

Andre møte med forumet
Hei fineste dere :Heartblue

Velkommen til min dagbok. Jeg opprettet brukeren min 16/09/20. Jeg er ganske fresh her på forumet.


Litt om meg: Jeg er en 27 år gammel dame fra Midt Norge og tilhører da St. Olavs hospital. Jeg har vært gift i 4 år sammen med mannen min. Jeg kastet vekk p-pillene (mercilon) i mai 2020 etter 10 års bruk. Da ble også aktiv prøving for barn 1 satt i gang. Jeg hadde lenge mistenkt stoffskifte og i august booket jeg fertilitetsutredning hos en privatklinikk for å ta en grundig sjekk av fertiliteten (evt. stoffskifte). Frem til utredningen hadde vi 3 prøveperioder. 21/08/2020 leverte jeg blodprøver andre mensen dag.

11/09/2020 var jeg hos den private fertilitetsklinikken på utredning. Vi fikk beskjed om at mannen sin sæd var super svømmere og alt ser bra ut fra hans side. Jeg fikk derimot beskjed om at blodprøven som jeg leverte andre mensdag viste høye verdier av FSH på 16 (under 10 er mer normal for jenter i min alder) og AMH verdier på 6/7. På ultralyd så vi 7-9 egg. Ultralyden viste litt bedre resultater enn blodprøven. Men disse verdiene er ikke god nok til at vi kan bli gravide selv på egenhånd. På engelsk har jeg det som heter Diminished Ovarian Reserve - dvs at jeg kanskje har 3-4 år til før jeg er nesten i overgangsalderen. FSH verdien viser også at eggkvaliteten er dårlig. Fertilitetsklinikken ba meg vurdere IVF som behandling kjappest mulig og rådet oss om å ikke vente for lenge. Jeg fikk til og med IVF medikamentene på resept med en gang jeg var ferdig utredet. Jeg har ikke kjøpt disse ennå.

Her er liste over medikamentene og dosene;

Cyclogest Vagitorie 400 mg

Fyremadel Inj væske 0,25 mg/sprøyte

Ovitrelle Inj væske 250 mikrog/sprøyte

Bemfola orifar inj 300 IE/penn (10 stk)

For meg virker det som jeg har fått disse i veldig høye doser, eller? Litt redd for overstimulering.


Det kan være vanskelig å bli gravid naturlig men også kanskje gjennom IVF. Men jeg tror vi prøver.

Jeg har time hos fastlegen min kommende tirsdag for snakke om veien videre og be om henvisning til St.Olavs for IVF behandling. Jeg har også time hos fertilitetsklinikk onsdag for å sjekke egglederen. Just in case. Jeg vet at jeg trenger nødvendigvis ikke å sjekke egglederen når jeg skal likevel gå for IVF.

:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred:Heartbigred
 
Last edited:
Hei og velkommen hit :)

Har ingen erfaring med bemfola dessverre, men de andre legemidlene ser ut som normale doser :) Regner med at du får den høye dosen med bemfola pga. den lave amh verdien din?! Tenker også at første forsøket er litt for å prøve seg frem, i tillegg får du jo ultralyd for å sjekke ståa når du har stimulert en stund, og da kan de jo eventuelt gjøre justeringer basert på det de ser på ultralyden.

Tenker at det beste er å forberede seg på en berg og dalbane med opp og nedturer.

Masse lykke til :Heartred
 
Hei og velkommen:)
Blir spennende å følge med på deg da vi har samme diagnose:)

Jeg ble først satt på bemfola 225, men disse ga ingen effekt på meg! Så dermed økte de dosen til 300, og disse ga effekt! Men pga lav dose i begynnelsen, måtte jeg gå på bemfola i 15 dager i stedet for 10. Om det blir en neste gang, blir jeg satt rett på 300. Vil tro 300 er det beste for deg også! Og jeg hadde ingen tegn til overstimulering i det hele tatt! Var så vidt det gikk i det hele tatt:nailbiting:

Vil også si st høy FSH ikke nødvendigvis betyr dårlig eggkvalitet! Min FSH var på 28 i en syklus, men jeg er også 27 år ung! Ved uttaket nå, fikk jeg ut 8 egg, der 7 var av god kvalitet! 6 ble befruktet, 1 ble satt inn og får 2-3 på frys! Så alder spiller en rolle her:)

Ikke mist håpet! Vil tro det ordner seg for deg med litt hjelp❤️
 
Jeg gikk også på bemfola, 150 jeg da, men måtte stimulere ganske lenge for å få eggene store nok :) Har mange egg jeg da, så fikk nok lav dose for å prøve å unngå overstimulering, men ble overstimulert likevel. Fikk ut mange egg, men bare 3 som overlevde til blasto-stadiet, så kan være like bra resultat med mindre egg vil jeg tro, da kvantitet ikke slår kvalitet. Har en gutt på snart 1 år, og er snart 15 uker på vei med nr 2 :) første innsett endte i kjemisk. Så veldig fornøyd med resultatet etter å ha gått på bemfola :)
Masse lykke til, de er veldig dyktige på St. Olavs! Blir spennende å følge deg :Heartred
 
Heihei!
Gammel bruker her inne, men har samme diagnose som deg! Nå begynner det å bli en stund siden jeg ble utredet, men var vel igjennom mine første utredninger i begynnelsen av 2018! Fikk nedslående resultater, AMH 6, FSH 17 - og legene i Porsgrunn ga meg 3% sjans for å kunne bli gravid med IVF! Fikk egentlig også avslag i det offentlige, da de så kunne 5 egg ved undersøkelse!

De gav meg allikevel ett forsøk fordi de synes jeg var relativt ung(33 år)! Det gikk egentlig bra, fikk ut 8 egg - hvorav en ble blasto! Forsøket ble negativt! Om jeg ikke husker feil brukte jeg en kombinasjon av bemfola/menopur? Veldig høye doser, men med de verdiene må man ha det for i det hele tatt å få noe resultat! Jeg tror det er vanskelig å bli overstimulert med en slik diagnose :)

på bakgrunn av det forsøket gav de meg enda ett forsøk, men satte meg bare på Menopur. Det endte i en eggpose, som var tom. Da var det kroken på døra i det offentlige - og vi sto på egne bein.

jeg gråt og krangla meg til skylling av egglederene fordi jeg hadde lest at det kunne virke positivt på at egg kunne feste seg. Jeg hadde som deg sykluser på ca.28-30 dager!

...og så begynner solskinnshistorien. Jeg ble faktisk gravid etter den skyllingen, men.. jeg mistet dessverre - i uke 9. Var jo selvfølgelig helt kaos i mitt hode, og jeg tenkte at våre sjanser var brukt opp! Jeg gikk til en privat gynekolog som var villig til å gi meg en ny skylling av egglederne, i tillegg til at jeg tok tabletter som skulle booste EL(kommer ikke på navn i farta).... og DU, jeg ble gravid og har nå verdens herligste jente på snart 2 år :)

... og ikke nok med det, jeg har blitt gravid i etterkant uten hjelp også!

Jeg har blitt fortalt att egglederne kan gå i «dvale», men «våkne» opp igjen - helt plutselig!
Selv om ingen hadde troa på meg, mista jeg i allefall ikke håpet <3

Håper det går bra med deg :)
 
Stort sett er det liten forskjell på disse medisinene som skal stimulere flest mulig egg før uttak. Ett unntak er menopur. Den har mannlig kjønnshormoner i seg (testosteron).

Bemfola er en god og enkel medisin, har inntrykk av at st Olavs i stor grad foretrekker den :)

Jeg har normal amh og fsh. Har alltid startet på 150 bemfola, men endt på 300 iui.

Jeg hadde to forsøk med bemfola, til sammen 17 egg ut og 3 blastoer. Siste forsøk var med bemfola og menopur. 15 ut, 5 blastoer!
Om det ikke blir god fangst denne gangen så ikke gi opp håpet :) første forsøk er ofte et "test forsøk" der de ser hvordan du responderer på medisin.
 
i tillegg til at jeg tok tabletter som skulle booste EL(kommer ikke på navn i farta).... og DU, jeg ble gravid og har nå verdens herligste jente på snart 2 år :)

Heidu :Heartblue Først må jeg si gratulerer med jenta di, veldig koselig å høre at du ble gravid! Dette gir meg håp :dance008
Har du kanskje muligheten til å finne navnet på tablettene du tok som booster EL. Var det på resept? Jeg må prøve alt!
 
Stort sett er det liten forskjell på disse medisinene som skal stimulere flest mulig egg før uttak. Ett unntak er menopur. Den har mannlig kjønnshormoner i seg (testosteron).

Bemfola er en god og enkel medisin, har inntrykk av at st Olavs i stor grad foretrekker den :)

Jeg har normal amh og fsh. Har alltid startet på 150 bemfola, men endt på 300 iui.

Jeg hadde to forsøk med bemfola, til sammen 17 egg ut og 3 blastoer. Siste forsøk var med bemfola og menopur. 15 ut, 5 blastoer!
Om det ikke blir god fangst denne gangen så ikke gi opp håpet :) første forsøk er ofte et "test forsøk" der de ser hvordan du responderer på medisin.

Wow gratulerer så mye med så mange blastoer :hello2 MAGISK!
Jeg gikk to runder med stimulasjon/uttak og fikk Bemfola 225 og 300 :happy090 og det gikk bra til slutt, og fikk blastoer i frys jeg også (takket være mannen tror jeg :sign17).
 
Heidu :Heartblue Først må jeg si gratulerer med jenta di, veldig koselig å høre at du ble gravid! Dette gir meg håp :dance008
Har du kanskje muligheten til å finne navnet på tablettene du tok som booster EL. Var det på resept? Jeg må prøve alt!

Beklager! Er ikke så ofte innom her lenger..
de tablettene het Letrozol, og jeg tok dem fra syklusdag 2, hvis jeg ikke husker helt feil! I tillegg hadde jeg tatt en egglederskylling i forkant! Alt dette gjorde jeg hos en gynekolog :)
 
:whacky024
Beklager! Er ikke så ofte innom her lenger..
de tablettene het Letrozol, og jeg tok dem fra syklusdag 2, hvis jeg ikke husker helt feil! I tillegg hadde jeg tatt en egglederskylling i forkant! Alt dette gjorde jeg hos en gynekolog :)

Jeg tok en egglederskyllling også, og hadde et lite håp om bli naturlig gravid etter det. Men neida. Jeg skal undersøke og lese litt om Letrozol. Takk for svar :Heartred
 
Jeg ser dagboken er gammel. Er du her enda @Baby-C ?
 
Back
Topp