Baby 8 mnd spiser lite fast føde-tips?

Sille4

Betatt av forumet
Hei alle sammen :) dette er første innlegget jeg lager her for jeg trenger å høre litt ang fast føde og babyer.

Jeg har en sønn på 8 mnd og han er lite interessert i fast føde. Og jeg kjenner dette stresser meg. Hører og leser om andre på samme alder som spiser masse, og mange som mener babyene bør spise mer fast føde enn melk pr måltid nå. Og som førstegangsmor blir jeg så usikker på hva jeg bør gjøre anderledes.

Måltidsrytme:
07.00: morsmelk
10.00: grøt og vann. Spiser noen ganger 7 skjeer grøt, men oftest kun 1-2 skjeer. Så pupp.
13.00: brødskive og vann. Spiser maks en halv skive uten skorpe, skjedd kun en gang tror jeg. Spiser oftest 2-3 biter. Så pupp
16.00: middagsglass 1-2 skjeer. Så pupp
18-18.30: leggetid, så ammes i sengen.

Vi samsover så han spiser fortsatt på natten.

Nå har han begynt med å snurpe igjen munnen når vi kommer med skje, så nå spiser han nesten ikke noe grøt/middag heller. Fortennene kom ut for 5 dager siden, så tror ikke det er pga tenner han ikke vil spise med skje. Kan det være utviklingstrinnet som gjør det?
Tenkte å prøve litt mer BLW istedenfor skje nå. Men han får jo ikke akkurat i seg så mye av brødet, så han vil nok ikke få i seg så altfor mye uansett tror jeg.

Han får alltid pupp etter fast føde, vi introduserte fast føde ved ca 4-5 mnd. Han får alltid styre inntaket selv, blir ikke tvingt i noe mat.

Han er en frisk og opplagt gutt med nok våte bleier. Han er også en stor gutt, så lider ingen nød sånn sett. Skal på helsestasjon om noen uker så skal selvsagt ta opp tema da.
Men pr dags dato fullammer jeg han vel nesten og blir litt bekymret for om han aldri vil ha mer fast føde. Kan jo ikke akkurat leve på melka for alltid Noen som har tips eller noen beroligende ord? ❤
 
Slapp av, dette her kommer til å ordne seg etter hvert. Ingen barn sulter seg i hjel frivillig :)
Bare fortsett å tilby forskjellige smaker, konsistenser, type mat. La babyen sitte sammen med deg/dere ved bordet når du/dere spiser.
Kan også gi barnet egen skje for da kan det plutselig bli mer stas å spise.
Husker at jeg også stresset med førstemann pga maten, men nå tar vi livet helt med ro. Bolla på snart 9 mnd begynte å spise ordentlige porsjoner kun for 1 mnd siden, før det var det akkurat sånn som du skriver :)
 
Stress ned :) vært slike perioder her også, og er det fortsatt. Kan vare flere uker. Så lenge de vokser og bæsjer - la de spise i eget tempo og bare fortsett og tilby. Her oppdaget vi at når vi satte oss ned for at "mini skulle spise", var det det siste som skjedde. Når vi derimot tok frem matboksen på tur, ute blant folk ol når hovedfokuset ikke var at hab skulle spise, da spiste han. Så stress og press funket hvertfall ikke her.
 
Gi pupp før fast føde, så vet du at han får i seg masse god næring derfra. :)
 
Ingen grunn til å stresse med det, det kommer når han er klar :)

Vi har hatt BLW siden 6 mnd, først nå på 7,5 mnd har han begynt å svelge ned litt, men er fortsatt langt unna mengdene mange andre spiser :)

Morsmelk er det beste han kan få enda, er mange som er på smaksprøvestadiet langt forbi 8 mnd :)
 
Begge mine var sene med mat. Ble så og si fullammet fram til 10 mnd forutenom 3-4 skjeer av grøt et par ganger ila dagen. Ble også stresset - helt til jeg leste at mange får hovedsakelig morsmelk og at dette skal være hovednæringen fram til 12 mnd. Mine spiste nok litt lite allikevel men manglet aldri noe og utviklet seg bra. Ved 10-12 mnd spiste de to halve grøtposjoner (ut i fra hvor mye en posjon er på pakken). Og et halvt middagsglass. Da følte jeg meg ganske trygg.
 
Du trenger ikke bekymre deg, de fleste trenger litt tid på tilvenning av fastføde. Begge mine spiste veldig lite fram til de var året og da bedret det seg.
Dessuten er det anbefalt at morsmelk/mme er hovedernæring det første leveåret og fastføde et supplement, deretter blir fastføde hovedernæringen til barnet :)
 
Takk igjen for alle beroligende ord :love017 man leser jo om så mange som har babyer som sluker fast føde og er oppi flere måltider, så godt å høre at ikke alle er sånn. Bør snart lære meg å slutte å Google alt mulig :smiley-bounce022 må også si jeg liker babyverden mye bedre enn kg. Her får man jo saklige og hyggelige svar, i stedenfor hvor mye feil man gjør og hvor flinke andre babyer er. Skal heller spørre dere kloke damer her hvis det er noe mer :Heartbigred
 
Enig med alle over!!

Mini er ble mer interessert hvis jeg spiste litt av maten og det så ut som jeg koste meg og nøt den.

Fruktmos er den største hiten her. Særlig pæremos (fra Hipp) og smoothieposene fra Hipp. Og sviskemos fra Ellas kitchen. Pæregrøten fra Nestle har frisk og god smak.

Det finnes smoothieposer til flergangsbruk som kan fylles med diverse. Kanskje lurt dersom h*n ikke liker å bli matet med skje.

Men altså enig i at det ikke er noe å stresse med!!
 
Enig med alle over!!

Mini er ble mer interessert hvis jeg spiste litt av maten og det så ut som jeg koste meg og nøt den.

Fruktmos er den største hiten her. Særlig pæremos (fra Hipp) og smoothieposene fra Hipp. Og sviskemos fra Ellas kitchen. Pæregrøten fra Nestle har frisk og god smak.

Det finnes smoothieposer til flergangsbruk som kan fylles med diverse. Kanskje lurt dersom h*n ikke liker å bli matet med skje.

Men altså enig i at det ikke er noe å stresse med!!

Tusen takk for tipset med smoothieposer til flergangsbruk :smiley-bounce012 han er ikke sånn veldig interessert i disse posene, men han har nå endelig skjønt litt hvordan man suger ut av de selv, så skal teste ut litt mer:happy:
 
Vi fulgte BLW fra 6 mnd, og hun smakte jo og spiste litt, men hun forbandt? ikke mat med å bli mett, det var bare amming som stillet sulten. Kunne nok i praksis ha fullammet til hun var vertfall var 11 mnd, om det bare stod på å bli mett. Følte ikke hun spiste fulle måltider før hun var rundt 15 mnd. Men hun har alltid gått bra opp i vekt, også i den alderen hvor mange stagnerer litt pga av mer aktivitet gikk hun godt opp, så man skulle trodd hun var en unge med stor matlyst, men hun var bare puppegal Nå er hun 2 og akkurat komt inn i en fase hvor hun spiser mye mer enn før :) Tidligere har hun vært ganske småspist.
 
Hei alle sammen :) dette er første innlegget jeg lager her for jeg trenger å høre litt ang fast føde og babyer.

Jeg har en sønn på 8 mnd og han er lite interessert i fast føde. Og jeg kjenner dette stresser meg. Hører og leser om andre på samme alder som spiser masse, og mange som mener babyene bør spise mer fast føde enn melk pr måltid nå. Og som førstegangsmor blir jeg så usikker på hva jeg bør gjøre anderledes.

Måltidsrytme:
07.00: morsmelk
10.00: grøt og vann. Spiser noen ganger 7 skjeer grøt, men oftest kun 1-2 skjeer. Så pupp.
13.00: brødskive og vann. Spiser maks en halv skive uten skorpe, skjedd kun en gang tror jeg. Spiser oftest 2-3 biter. Så pupp
16.00: middagsglass 1-2 skjeer. Så pupp
18-18.30: leggetid, så ammes i sengen.

Vi samsover så han spiser fortsatt på natten.

Nå har han begynt med å snurpe igjen munnen når vi kommer med skje, så nå spiser han nesten ikke noe grøt/middag heller. Fortennene kom ut for 5 dager siden, så tror ikke det er pga tenner han ikke vil spise med skje. Kan det være utviklingstrinnet som gjør det?
Tenkte å prøve litt mer BLW istedenfor skje nå. Men han får jo ikke akkurat i seg så mye av brødet, så han vil nok ikke få i seg så altfor mye uansett tror jeg.

Han får alltid pupp etter fast føde, vi introduserte fast føde ved ca 4-5 mnd. Han får alltid styre inntaket selv, blir ikke tvingt i noe mat.

Han er en frisk og opplagt gutt med nok våte bleier. Han er også en stor gutt, så lider ingen nød sånn sett. Skal på helsestasjon om noen uker så skal selvsagt ta opp tema da.
Men pr dags dato fullammer jeg han vel nesten og blir litt bekymret for om han aldri vil ha mer fast føde. Kan jo ikke akkurat leve på melka for alltid Noen som har tips eller noen beroligende ord? ❤

Hvor tykk er grøten?
 
Back
Topp