Baby 7 mnd, spiser lite.

Marielle

Flørter med forumet
Hei. Jeg begynner å bli veldig bekymret for sønnen min.. og ingen tar meg seriøst.

Vi fikk ikke i han noe fastføde før han var 6 mnd, og nå spiser han bare 3 ganger daglig. Høres kanskje greit ut, men frokost så spiser han 3-4 skjeer grøt, før han begynner å grine og gir tydelige tegn på at han ikke vil ha mer. Sluker 250 ml MME, men det metter ikke. Dette er i 7-8 tiden. Kl 12 tilbyr jeg lunsj, men det er han ikke intressert i, gir heller ingen tegn på sult. Kl 14 vil han kanskje ha litt, men bare snakk om 2-3 skjeer med fruktmos/skive/middag, og dette spyr han opp igjen, hver eneste dag, intet unntak. Melk vil han ikke ha. Også får han kvelds kl 17, da spiser han godt. Nesten en hel porsjon grøt, også 250 ml melk. Og da sover han godt på natten. Han sover lite på dagtid, er kjempe trøtt, men finner ikke roen.

Verken helsesøster eller lege tar dette alvorlig. Han veier nå 9 kg og 70 cm. Siden han ligger over gj.snittet så er det ingen grunn til bekymring. Men han var 4600 g når han ble født, så man må jo ta utgangspunkt i det også. Og det faktum at når han var 4 mnd, så veide han 8900. 100 gram på 3 mnd finner jeg bekymringsverdig, men ikke helsesøster.

Jeg har prøvd alle mulige grøttyper og glass. Alt jeg har kommet over, er prøvd. Hva skal jeg gjøre??
 
Min bærte la på seg under 100 gr på en mnd. Hu er nå straks 9 mnd, og 7 kg...

Jeg fikk ikke i hu noe særlig med mat heller, pupp lå hun kun 1-3 min per 2-4t, så ved 6 mnd alder sluttet jeg å amme og gikk over til mme.

Var jeg heldig fikk jeg i hu kanskje 60 ml mme, og det da med litt "krangling".
Jeg prøvde meg på frukt, grøt, middag, mme, brød, så å si ALT! Men hun små spiste om hun spiste.

På 1-2 mnd har hun lagt på seg 300 gr nå.
Jeg har vært hos 4 leger da hun har spist veldig lite kontra andre barn i samme aldersgruppe.

av alle legene spurte de meg:
Holder hun hode? (ja)
Tisser hun minst 5-8 bleier i døgnet? (ja)
bæsjer hun normalt? (ja)
er hun i bevegelse, krabber, ler, snurrer ol ? (ja)
Virker ikke slapp/sover mer enn normalt? (nei)

Da trenger du ikke bekymre deg! så lenge hun er aktiv, tisser og virker normal er det helt normalt!
Var hos legen for ca 1 uke siden pga lite spising og vektøkning.

Og da sa legen at barn mellom 6-12 mnd ikke "hadde tid" til å spise, fordi det var så mye spennende å gjøre.
Barn er selvregulerende og spiser når de må.

Vi har hele tiden tilbydd og prøvd å gitt henne mat.
Var vi heldige fikk vi også i henne 3-6-9 skjeer grøt/middgsglass.
Nå har ting gått litt bedre, hun får smake på "alt" (som er barnevennlig seff) og da virker hun mer interessert i mat.

Jeg vet hvor lett det er å si "ikke stress" med det, for jeg har stresset meg i hjel nesten siste 9 mnd! Men barna merker det på deg!
Men prøv deg frem til noe som han liker, hos oss en periode gikk det mye på smoothies/fruktmos, eneste vi fikk i hu... Men da tenkte jeg, bedre å gi henne det enn å ikke gå i hu noe...
 
Hei. Jeg begynner å bli veldig bekymret for sønnen min.. og ingen tar meg seriøst.

Vi fikk ikke i han noe fastføde før han var 6 mnd, og nå spiser han bare 3 ganger daglig. Høres kanskje greit ut, men frokost så spiser han 3-4 skjeer grøt, før han begynner å grine og gir tydelige tegn på at han ikke vil ha mer. Sluker 250 ml MME, men det metter ikke. Dette er i 7-8 tiden. Kl 12 tilbyr jeg lunsj, men det er han ikke intressert i, gir heller ingen tegn på sult. Kl 14 vil han kanskje ha litt, men bare snakk om 2-3 skjeer med fruktmos/skive/middag, og dette spyr han opp igjen, hver eneste dag, intet unntak. Melk vil han ikke ha. Også får han kvelds kl 17, da spiser han godt. Nesten en hel porsjon grøt, også 250 ml melk. Og da sover han godt på natten. Han sover lite på dagtid, er kjempe trøtt, men finner ikke roen.

Verken helsesøster eller lege tar dette alvorlig. Han veier nå 9 kg og 70 cm. Siden han ligger over gj.snittet så er det ingen grunn til bekymring. Men han var 4600 g når han ble født, så man må jo ta utgangspunkt i det også. Og det faktum at når han var 4 mnd, så veide han 8900. 100 gram på 3 mnd finner jeg bekymringsverdig, men ikke helsesøster.

Jeg har prøvd alle mulige grøttyper og glass. Alt jeg har kommet over, er prøvd. Hva skal jeg gjøre??

Hei!
For meg høres det ut som sønnen din er godt i gang med fast føde. Ettersom han ikke begynte å spise fast føde før han var 6 måneder, så vil jeg si at han har økt inntaket av fast føde ganske mye på en måned. Man må huske på at det er mange nye smaker gutten din skal bli vant til. Ofte tar små barn lang tid før de blir fortrolig med noe nytt. Melkemengden han drikker i løpet av dagen er tilstrekkelig, og han har ikke behov for annet enn vann som tørstedrikke. Grøtpulveret er også tilsatt melkepulver, slik at han også får i seg endel melk gjennom grøten. Gutten din bør ikke få mer enn to grøtmåltider pr. dag. Tilby ham heller middag, skiver og frukt til de andre måltidene.Jeg vil råde deg til å ikke stresse dette med maten. Som forelder er det du som velger hvilke matvarer som du vil tilby ham, så må han selv bestemme mengden. Ved å presse i barna mat, kan man risikere at de får et negativt forhold til mat og måltidene,- og det er ingen tjent med. Ved å tilby god og delikat mat og ved å skape en god atmosfære rundt måltidene, er du med på å legge det beste grunnlaget for gode matvaner. Lykke til videre! Hilsen Elin.
 
Back
Topp