Baby 5mnd Søvn

Bruker41st

Første møte med forumet
Hei.
Jeg har en gutt på 5mnd. Han er nå 70cm og veier 8800. Jeg fullammer. Han virker fornøyd og mett etter hvert måltid. Jeg har begynt med smaksprøver på grøt. Har holdt på med det i ca 2 uker. Grøten får han i 16 tiden. Han er veldig sterk og sosial for alderen sier helsesøster og kiropraktor. Han er en blid og fornøyd gutt, bortsett fra når han skal sove.
Vi sliter veldig med å legge han og han våkner ofte opp i løpet av natta. Han kan sove godt på dagen. Ofte 1t av gangen. De dagene han sover godt pleier han å sove lenger på natten. Han hadde øreverk, sår hals og tett nese i en to ukers tid da han var rett under 3 mnd. Da måtte han sove i mine armer på natten, ellers fikk han ikke puste. Vi prøvde å bygge opp sengen, men han virket så utrygg så jeg tok han opp til meg. Vi prøvde å legge han i vuggen sin(står på vårt soverom) igjen for litt over 1mnd siden. Vi satt hos han hele tiden. Holdt han i hånden og sang rolig for han, men vi fikk råd av helsesøster om å ikke ta han opp. Etter da to timer med gråt(ganske intens innimellom) klarte jeg ikke mere, jeg måtte ta han opp. Det var så vondt i mammahjertet mitt. Vi prøvde dette flere dager, men tok han opp etter 30 min de andre gangene. Synes det var mer enn lenge nok. Holdt på i 2 uker ca, men han ble bare mer og mer utrygg. Til slutt endte det opp med at han våknet hver halvtime og hylskrek. Vi måtte bysse han i søvn. Slik gikk det natten gjennom. Sov max 1 1/2t i strekk.Vi kom frem til konklusjonen at han var så utrygg at vi måtte la han sove ved siden av meg. Da sov han 3t i strekk, så mat, tre nye timer, så mat og så tre nye timer. Og det er jo levelig. Men nå tror jeg han har hatt økedøgn i to døgn. Han har spist hver 2t igjennom både dag og natt og han sluker maten. I natt og i dag har det roet seg ned. Nå er han tilbake til å spise hver 3-4 t på dagen. Vi har alltid måtte bysse han i søvn. Han har aldri vært "god" til å sove og han har ikke klart å sovne alene mer enn et par ganger siden han var 2mnd.

Jeg har snakket med min helsesøster utallige ganger, men hun liker å høre sin egen stemme bedre enn min så jeg føler ikke jeg blir hørt. Jeg får bare generelle råd. Og vi har prøvd samtlige ting. Lest utallige teorier og ingen ting har funket. Dette har jeg fortalt henne, men hun bare gjentar seg selv. Så nå prøver jeg å høre her. Hva tenker du om dette? Hvordan kan vi lære han å sovne alene? Hvordan kan vi få han til å forstå at han er trygg i sengen sin? Jeg håper på å få noen gode råd om hvordan jeg kan begynne. Jeg liker ikke teorien til ferber. Jeg synes ikke det er riktig at de skal skrike seg i søvn. Jeg vil bare det beste for min søn. Han betyr jo alt for oss. Håper jeg kan få til å lære han dette :)

Hilsen en rådvill mamma :)
 
Hei kjære deg. Lytt til deg selv og gjør det du mener er best for deg og ditt barn. Små babyer skal ikke ligge og gråte over lengre tid. De bruker gråten som språk for å uttrykke behovene sine, og da blir det helt feil at man ikke skal ta opp et barn som bare gråter. Kjempefint at han roer seg i armene dine, og når han sover med deg. Fortsett å gjøre det du tror du må gjøre for at han skal bli trygg. Vi sluttet med å sove i samme seng når vi merket at lillegutt ble forstyrret av at jeg rørte på meg. Da var han fire måneder. Nå som han er seks måneder, sover han fortsatt inne hos oss, men i egen seng. Sov med gutten din til du føler at du kan forandre på det, og ta det gradvis. Sønnen min har alltid hatt sin seng ved siden av vår. Vi hadde åpen løsning mellom sengene, og han sovnet i sin egen, og endte opp hos meg i løpet av natta. Nå som han spiser mindre om natta, har jeg vært flinkere til å sette meg opp og amme, og deretter legge han i sin egen seng, som nå er lukket, men står ved siden av vår. Vi har fulgt magefølelsen vår hele tiden, og lar ikke gutten vår gråte alene. Han gråter så og si aldri, og han sover tolv timer om natta med to spise- pauser. Sønnen din kommer til å skjønne at han er trygg når han forstår at dere alltid vil være der for han, at han får trøst når han trenger det. Forøvrig har forkjølede barn veldig vansker med å ligge flatt, pga trykkforandringer og ubehag i ørene og nesa. Ikke meningen å kuppe et svar fra Elin her, men jeg blir fortvilet når noen mener at barn skal gråte uten bli tatt opp og trøstet.
 
Hei.
Jeg har en gutt på 5mnd. Han er nå 70cm og veier 8800. Jeg fullammer. Han virker fornøyd og mett etter hvert måltid. Jeg har begynt med smaksprøver på grøt. Har holdt på med det i ca 2 uker. Grøten får han i 16 tiden. Han er veldig sterk og sosial for alderen sier helsesøster og kiropraktor. Han er en blid og fornøyd gutt, bortsett fra når han skal sove.
Vi sliter veldig med å legge han og han våkner ofte opp i løpet av natta. Han kan sove godt på dagen. Ofte 1t av gangen. De dagene han sover godt pleier han å sove lenger på natten. Han hadde øreverk, sår hals og tett nese i en to ukers tid da han var rett under 3 mnd. Da måtte han sove i mine armer på natten, ellers fikk han ikke puste. Vi prøvde å bygge opp sengen, men han virket så utrygg så jeg tok han opp til meg. Vi prøvde å legge han i vuggen sin(står på vårt soverom) igjen for litt over 1mnd siden. Vi satt hos han hele tiden. Holdt han i hånden og sang rolig for han, men vi fikk råd av helsesøster om å ikke ta han opp. Etter da to timer med gråt(ganske intens innimellom) klarte jeg ikke mere, jeg måtte ta han opp. Det var så vondt i mammahjertet mitt. Vi prøvde dette flere dager, men tok han opp etter 30 min de andre gangene. Synes det var mer enn lenge nok. Holdt på i 2 uker ca, men han ble bare mer og mer utrygg. Til slutt endte det opp med at han våknet hver halvtime og hylskrek. Vi måtte bysse han i søvn. Slik gikk det natten gjennom. Sov max 1 1/2t i strekk.Vi kom frem til konklusjonen at han var så utrygg at vi måtte la han sove ved siden av meg. Da sov han 3t i strekk, så mat, tre nye timer, så mat og så tre nye timer. Og det er jo levelig. Men nå tror jeg han har hatt økedøgn i to døgn. Han har spist hver 2t igjennom både dag og natt og han sluker maten. I natt og i dag har det roet seg ned. Nå er han tilbake til å spise hver 3-4 t på dagen. Vi har alltid måtte bysse han i søvn. Han har aldri vært "god" til å sove og han har ikke klart å sovne alene mer enn et par ganger siden han var 2mnd.

Jeg har snakket med min helsesøster utallige ganger, men hun liker å høre sin egen stemme bedre enn min så jeg føler ikke jeg blir hørt. Jeg får bare generelle råd. Og vi har prøvd samtlige ting. Lest utallige teorier og ingen ting har funket. Dette har jeg fortalt henne, men hun bare gjentar seg selv. Så nå prøver jeg å høre her. Hva tenker du om dette? Hvordan kan vi lære han å sovne alene? Hvordan kan vi få han til å forstå at han er trygg i sengen sin? Jeg håper på å få noen gode råd om hvordan jeg kan begynne. Jeg liker ikke teorien til ferber. Jeg synes ikke det er riktig at de skal skrike seg i søvn. Jeg vil bare det beste for min søn. Han betyr jo alt for oss. Håper jeg kan få til å lære han dette :)

Hilsen en rådvill mamma :)
Hei!
Jeg har stor forståelse for at du er rådvill og fortvilet. Det er grusomt vondt å høre et barn gråte så mye. Jeg synes at dere som foreldre har gjort mye bra og vært svært tålmodige. Det at han ikke vil sove og gråter når han er i senga, kan ha flere årsaker. Du forteller at gutten din har hatt øreverk for en tid tilbake. Da lurer jeg på om dere har vært og sjekket ørene i ettertid? Mange små barn kan ha væske i mellomøret etter ørebetennelser, og dette a være plagsomt for dem,- spesielt når de legges ned. Jeg vil råde dere til å få ham undersøkt av fastlegen med tanke på dette. Det kan være en forklaring. Det kan også være at han ikke blir helt mett og ikke vil sove av den grunn. Jeg vil tro at han er en aktiv gutt som bruker mye energi når han er våken. Siden han allerede har begynt med smaksprøver på grøt, kan dere forsøke å øke opp til full porsjon som gis i god tid før leggetid. Han bør også tilbys all den melken han vil ha før leggetid. Mer fast føde kan ha positiv effekt p søvnrytmen. Etter hvert kan han få to grøtmåltider og deretter middag på dagtid. Det blir ofte lettere å få en god søvnrytme når måltidsrytmen er mer regulert av fast føde. Uroligheten hans kan også være forårsaket av tannframbrudd. Dette kan over lengre tid være ubehagelig for barnet. Jeg støtter dere i å skape mest mulig trygghet for sønnen deres. Med gode omsorgsevner og trygge omgivelser, har jeg stor tro på at dere vil finne ut av dette. Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp