Baby 2mnd forstoppelse

Ugla95

Forelsket i forumet
Påskekyllingene 2020
Mini får mme, vi ammer innimellom men det er bare for kos (altså minimalt med morsmelk han får i seg).
Vi har prøvd litt forskjellige typer (nan, nan sensilac, hipp, nå nanha). Han bæsjer ikke uten hjelp. Vi må inn i baken og hente ut, da kommer avføringen i harde klumper før det myke ligger bak. Når vi får til dette ca hver tredje dag, er han så sliten at han ikke klarer å presse med.
Han har en del luft i magen hele dagen,men er flink til å rape et par ganger gjennom måltidet, og synes ikke lufta gjør vondt. Men når han må bæsje hyler han og har tydelig smerter.

Vi har startet opp på en mer allergivennlig mme(nan ha), for å teste om det kan være melkeproteiner han ikke tåler. Jeg vil likevel gjerne høre andres erfaringer, for det kan umulig bare være min baby som har blitt forstoppet på mme.

Hva hjalp/hjelper deres små? Noen behandlinger jeg kan nevne for helsestasjon?

Vi gjør såklart det vanlige. Prøvd malt og sukkervann, sykler med bena, maserer, bærer, bader osv.

Mini får mme, vi ammer innimellom men det er bare for kos (altså minimalt med morsmelk han får i seg).
Vi har prøvd litt forskjellige typer (nan, nan sensilac, hipp, nå nanha). Han bæsjer ikke uten hjelp. Vi må inn i baken og hente ut, da kommer avføringen i harde klumper før det myke ligger bak. Når vi får til dette ca hver tredje dag, er han så sliten at han ikke klarer å presse med.
Han har en del luft i magen hele dagen,men er flink til å rape et par ganger gjennom måltidet, og synes ikke lufta gjør vondt. Men når han må bæsje hyler han og har tydelig smerter.

Vi har startet opp på en mer allergivennlig mme(nan ha), for å teste om det kan være melkeproteiner han ikke tåler. Jeg vil likevel gjerne høre andres erfaringer, for det kan umulig bare være min baby som har blitt forstoppet på mme.

Hva hjalp/hjelper deres små? Noen behandlinger jeg kan nevne for helsestasjon?

Vi gjør såklart det vanlige. Prøvd malt og sukkervann, sykler med bena, maserer, bærer, bader osv.

Prøvd å holde han naken over vasken eller do slik at tarmen får riktig vinkel når dere ser at han strever med bæsj?
Jeg gjorde det med min baby, og det har alltid hjulpet på å få ut hard bæsj. Han var ikke så plaget i samme alder som din, men en del hard mage mellom 7 og 14 mnd her. Gjorde det fra han var 2 uker gammel, og hjalp alltid når han hadde litt knip og trengte å få ut luft eller bæsj.

Legger ved et bilde av baby med klær på så du ser hvordan den skal holdes. Det blir det samme som når lege anbefaler at vi voksne har beina på en krakk for å få riktig vinkel på tarmen ved forstoppelse, Bare at tyngdekraften hjelper ekstra på siden babyen henger mer med rompa.
Hvis det er tungt å stå og holde babyen, kan du ha en potte eller evt potta mellom beina mens du sitter på gulvet/senga og holde babyen på samme måte.

Håper noe funker snart ❤️

Vedlegg

• Screenshot_20200527-150813.jpg
    Screenshot_20200527-150813.jpg
    16,9 KB · Visninger: 25
Brukte malt. Litt mye til tider, for det ble visst en del eksplosjoner oppover, nedover, framover, osv:P

Her fikk nr 1 forstoppelse av mme. Malt gjorde det verre. Han kunne presse i flere dager uten å få ut noe. Hadde store magesmerter. Han hadde melkeprotein allergi. Ble en helt ny gutt uten melkeproteiner.

Leah slet mye fra ca 6 uker korrigert til hun var vel over et halvt år korrigert. Me pga umodne tarmer (prematur), men også melkeproteinallergi. Hun ble utelukkende ammet.

Til slutt måtte vi bruke movicol. Alt det vi prøvde først ga bare mer luft og smerter for henne stakkars... Vi hadde opptil 14 dager uten bæsj på det verste. Da måtte vi kjøre på med klyster :(

Vi brukte sviskejuice. Kokte opp svisker og brukte safta av det. Malt kan gjøre ting verre hos noen babyer. Slet med forstoppelse i mange mange mnd

Prøvd å holde han naken over vasken eller do slik at tarmen får riktig vinkel når dere ser at han strever med bæsj?
Jeg gjorde det med min baby, og det har alltid hjulpet på å få ut hard bæsj. Han var ikke så plaget i samme alder som din, men en del hard mage mellom 7 og 14 mnd her. Gjorde det fra han var 2 uker gammel, og hjalp alltid når han hadde litt knip og trengte å få ut luft eller bæsj.

Legger ved et bilde av baby med klær på så du ser hvordan den skal holdes. Det blir det samme som når lege anbefaler at vi voksne har beina på en krakk for å få riktig vinkel på tarmen ved forstoppelse, Bare at tyngdekraften hjelper ekstra på siden babyen henger mer med rompa.
Hvis det er tungt å stå og holde babyen, kan du ha en potte eller evt potta mellom beina mens du sitter på gulvet/senga og holde babyen på samme måte.

Håper noe funker snart ❤️

Takk for tips, vi skal prøve den stillingen!:)

Jeg tenker litt at når det har nådd et punkt hvor du som forelder må inn i endetarmen og plukke ut bæsj, da er det på tide å få hjelp. Det skal ikke være sånn, de skal jo kunne bæsje på egenhånd. Barnet er jo tydelig plaget med dette, og det høres ikke ut som om det er greit for deg som mamma heller. Jeg ville tatt en tur til legen for å høre om det er noen andre typer mme dere kan få på resept f.eks. eller om det er noe barnet burde undersøkes for.

Jeg tenker litt at når det har nådd et punkt hvor du som forelder må inn i endetarmen og plukke ut bæsj, da er det på tide å få hjelp. Det skal ikke være sånn, de skal jo kunne bæsje på egenhånd. Barnet er jo tydelig plaget med dette, og det høres ikke ut som om det er greit for deg som mamma heller. Jeg ville tatt en tur til legen for å høre om det er noen andre typer mme dere kan få på resept f.eks. eller om det er noe barnet burde undersøkes for.
Vi tester ut en ny type nå. Fungerer ikke den så blir han henvist til barnelege, for som du sier-det skal ikke være sånn.

Her fikk mini stort sett mme, og gradvis mindre og mindre morsmelk. Lengste perioden uten avføring var 3 uker, da var han 3 måneder gammel. Da hadde vi prøvd 2 uker med laktulose max dose, og det resulterte i mye luftsmerter og fortsatt ingen bæsj.

Kokte svisker, og gav avkoket i flaskene (1-2 t-skjeer i hver flaske) og da kom det endelig etter 2 dager. Fortsatte med dette til vi begynte med sviskemos ved 4 måneder.

Snakket med både helsesykepleier, lege på helsestasjonen og barnelege på UNN i tidsrommet og de alle sa at det var helt ok å bruke litt sviskeavkok i melka, siden vi hadde prøvd laktulose, malt, sykling, bad, holde over do, massere rundt endetarmsåpningen osv.

Viktig å sile avkoket (jeg brukte kaffe filter for å få silt det skikkelig).
Han er fortsatt hard i magen (snart 7 måneder), men nå reguleres det med sviskemos i grøten. Og etter vi begynte med sviskesaft har han gått max 3 dager uten avføring, og mye mindre plaget med å få det ut.

Back
Topp