B12

Thessaniya

Forumet er livet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Var til legen for å sjekke litt verdier idag og fikk samtidig se svarene fra blodprøvene i juni. Legevikaren jeg var til idag syntes det var rart ikke jeg fått svarene på posten og at det ikke var reagert på min B12 nivå tidligere (men mulig hun var ekstra obs på det siden hun selv vært med om samme sak?)
I juni hadde jeg altså 160 pMOL/L og man skal ligge mellom 140 og 650. De testet ikke B12 i april når jeg var inn, så jeg vet ikke om det har minket noe i graviditeten, men hun bestilt det nå.
Hun anbefalt meg å starte med gravid-tilskudd allerede idag og skulle gi beskjed når svarene kom om jeg må gå på ekstra B12-tabletter i tillegg. Og om det ikke hjalp med ekstra tabletter (regner jeg blir kaldt inn på ny prøve noen uke etterpå?) skulle de gi meg en B12-sprøyte for å få opp verdiene....
Jeg må si jeg ble litt satt ut fordi jeg trodde alt var greit, men det er vel ingen "fare" med det her? Hva skjer egentlig ved B12-mangel?

Jeg har gått på B12 siden uke 10, og jevnlig de siste 15 årene. Er ikke noe farlig :) i Norge må man ha resept, i Sverige kan du kjøpe det på helsekosten...
Om du føler deg slapp og uten energi hjelper det ofte med B12 :)
Er veldig vanlig at spesielt kvinner mangler det

Jeg hadde b12 mangel. Fikk 5 doser (sprøyter) fordelt på 2,5 uke

Jeg har gått på B12 siden uke 10, og jevnlig de siste 15 årene. Er ikke noe farlig :) i Norge må man ha resept, i Sverige kan du kjøpe det på helsekosten...
Om du føler deg slapp og uten energi hjelper det ofte med B12 :)
Er veldig vanlig at spesielt kvinner mangler det
Fås også på apotek men man må ofte spørre om det, og de som jobber der vil gjerne vite om man har hvert til lege og fått beskjed om mangel :)

Da blir det sikkert greit :) får se hvor lavt det har sunket siden juni da, men jeg håper det holder med tabletter ;)

Så rart egentlig at B12 hadde steget fra 139 til rundt180 på 8 uker uten at jeg hadde gjort noe som helst :o
Jordmor skjønte ikke legens uro i det heletatt når jeg var innom sist og nevnte B12-mangel....
Det var nå bra nå da, så trengte ikke å tenke på det :)

Er det vanlig å mangle B 12? Ikke målt mitt i det hele tatt jeg
Det vært bare tatt med på en kontroll i juni... Det var ikke med på min 12-ukerskontroll (april), men i juni var jeg inn og tok prøver, å da krysset legen av for alt mulig.

Back
Topp