B12 mangel

frolsen

Andre møte med forumet
Hei.

Under graviditeten min i 2010 fikk jeg påvist b12 mangel i uke 10 av svangerskapet, hadde da en verdi på 90. Fikk injeksjoner med betolvex som jeg tok 1 gang i uka i 5 uker. Så ble det tatt nye prøver ca 4uker etter siste injeksjon der prøven viste en verdi på rundt 1000. Men etter dette har jeg aldri tatt prøve å sjekket verdiene på b12. Å de ble heller aldrig funnet ut hvorfor jeg hadde lave verdier.
Nå når vi har tenkt å prøve på barn nr 2 kom tankene opp om dette igjen og jeg har lest litt på nett. Er de mye mulig jeg har b12 mangel og at dette bør sjekkes før jeg evt blir gravid igjen? Er det sann at har man først fått b12 mangel så vil man alltid ha de?
Har ellers ingen andre sykdommer og svangerskapet med barn nr1 var uten noen form for komplikasjoner. Helt fin i formen forutenom slapp og trett før b12 injeksjonene.

Noen andre som har vært opp i samme problem?
 
Hei!

Du er klart inne på noe som du kanskje allerede nå bør sjekke ut.
B 12 mangel er noe som endel mennesker plages med, selv om de ikke er gravide.
De trenger da jevnlige B12 sprøyter, ofte hver 3.mnd.
Mange med B12 mangel har også lav blodprosent

Jeg hadde tatt dette opp med legen din, og evt få tatt flere blodprøver i forkant av svangerskapet.
En vet da mer om dette er noe som skal behandles allerede, eller om en kan se det an utover i et nytt svangerskap!

Lykke til!'

Mvh jordmor Grethe :)
 
Back
Topp