B12 mangel..noen som har peiling??

Vaniljeisen

Elsker forumet
I tillegg til lav blodprosent(10,6) og lavt jernlager(6) så fikk jeg også beskjed om at jeg var litt lav på B12. Normalt er mellom 175-700, og jeg liggerpå 153.
Når jeg leser på nettet høres B12 manger uhyre skummelt ut...
Står også at det ikke kan gis noen tilskudd, men at d må tilføres gjennom kosten..Kjøtt og melkeprodukter...Jeg drikker MYE melk og spiser også mye kjøtt, så hvordan i all verden skal jeg få opp denne verdien?? Dersom det bare fortsetter å gå nedover er det jo slettes ikke bra. Finner ingen sammenheng med at dette skal bli verre under graviditet heller...

Fant på nettet:

Noen av pasientene med vitamin B12 mangel vil med tiden utvikle klassisk pernisiøs anemi - en tilstand karakterisert ved lav blodprosent, tegn til nerveskader og eventuelt psykiatrisk sykdom. Når så åpenbare tegn på sykdom foreligger, går det vanligvis greitt å stille diagnosen. Men før pernisiøs anemi oppstår, foreligger det vitamin B12 mangel. Og denne diagnosen uten andre symptomer og tegn er ikke så lett å oppdage fordi den ofte er uten symptomer eller pasienten kun har litt lav blodprosent[link=http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel-25890.html#reference_1]1[/link] . Selv om det er vanskelig å diagnostisere pasienter uten symptomer[link=http://nhi.no/sykdommer/blod/anemier/vitamin-b12-mangel-25890.html#reference_3]3[/link]

, så er det viktig å stille diagnosen tidlig fordi eventuelle nerveskader kan bli uopprettelige hvis behandlingen settes inn for sent.

SKREKK OG GRU sier jeg bare..

Jeg har hatt mangel på det. Det er et par år siden, men da fantes det både piller og sprøyter med tilskudd. Det var ingen problemer å behandle dette i følge legen. I tillegg er dette relativt vanlig, jeg kjenner flere som har dette, og jeg tror ikke du blir psykiatrisk pasient med det første. Slapp av, dette går helt fint!

jeg har b12 mangel .. og får en sprøyte i skinka hver 2-3 måned ! ikke noe mer fikksfakkseri enn det ! om man har mangel så må og bør man få i seg b12 enten gjennom sprøyte eller tabletter. man får ikke nok gjennom kosten ! jeg skal gå på b12 sprøyter resten av livet ! og jeg var skikkelig sjuk når jeg hadde mangelen !

ei jeg kjenner tar b12 sprøyt hver 3.mnd

forresten, før de fant ut av b12 mangelen så mente de at jeg hadde fødselsdepresjon og satt med på antidepressiva og beroliggende..

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

jeg har b12 mangel .. og får en sprøyte i skinka hver 2-3 måned ! ikke noe mer fikksfakkseri enn det ! om man har mangel så må og bør man få i seg b12 enten gjennom sprøyte eller tabletter. man får ikke nok gjennom kosten ! jeg skal gå på b12 sprøyter resten av livet ! og jeg var skikkelig sjuk når jeg hadde mangelen !

sign!!!!!!!

Jeg har fått sprøyter mot B12-mangel for noen år siden

153 er jo ikke så himla lavt.. men vil tro at du skal ta sprøyter en tid... for å få opp nivået igjen.. ikke alle tar til seg så godt B12

Jeg hadde B12 på 47 for endel år tilbake.. tok sprøyter hver uke i noen mnd.. så hver 3 mnd.. så hvert halve år..

I dag er det over 2 år siden sist jeg tok sprøyte[:D][:D]

ORIGINAL: monicabebe

Samme her.
Ser forresten du skriver at du drikker mye melk. Hvis du tar jern vil det ikke være gunstig å drikke melk en time før og etter du tar, for det kan redusere virkningen. Drikk heller juice[:)]

Jeg tar tabletter[:)]

Jeg har hatt b12 mangel hver gang jeg har vært gravid... tatt ei sprøyte i uke i 5 uker, så har alt vært bra [:)]

ORIGINAL: NogM

ORIGINAL: Citerza

Jeg hadde B12 mangel da jeg gikk gravid.. Fikk piller på resept av legen, siden sprøyter ikke er anbefalt for gravide.

Øh, hvor har du det fra?[8|]
Jeg hadde B12 mangel under første svangerskap, og fikk sprøyte for dette..[:-]

Jeg har fått sprøyter i 4 svangerskap... fra 2 forskjellige gynekologer som jobber på føden

Sønnen min på 4 måneder hadde B12 mangel og fikk 3 sprøyter i låret og mangler nå ikke B12

ORIGINAL: NogM

Jeg hadde B12 mangel da jeg gikk gravid.. Fikk piller på resept av legen, siden sprøyter ikke er anbefalt for gravide.

Øh, hvor har du det fra?[8|]
Jeg hadde B12 mangel under første svangerskap, og fikk sprøyte for dette..[:-]

Legen.. B12 som sprøytes inn i blodet kan i sjeldne tilfeller forårsake allergiske reaksjoner..

B12 injeksjoner skal IKKE injiseres direkte i blodbanen, det settes intramuskulært. Men som du sier så kan B 12 injeksjoner forårsake allergiske reaksjoner( opplevd det selv) Når det er sagt så kan tablettene også føre til allergiske reaksjoner( det har jeg også opplevd...)

ORIGINAL: monicabebe

Samme her:)

Jeg har b 12 mangel, og tar sprøyte hver 3.måned.
Tok den litt ofte her en stund og fikk for mye, (over 1000) men, det gjørr ikke noe. Får bare litt mye enegi. Jeg merker når jeg ikke har tatt på over 3 md, så blir jeg sløv og trett.

Har fått tilskudd av B12 i to av tre svangerskap. Dette var bokstavelig talt en vitamininnsprøytning. Kjempeeffekt.

jeg er slankeoperert og må ta kost tilskudd resten av livet. Jeg tar B12 sprøyter en gang vær 3 måned. Andre tar en tab om dagen... B12 er viktig for jernopptaket i kroppen. er man lav på B12 blir man slapp og sliten. Det er ikke farlig å ta B12...

ORIGINAL: Lissyjane

b12 mangel er ikke farlig eller skummelt[:)] Det er ganske uproblematisk. Man får først piller og om de ikke funker,så får man sprøyter. Man blir bare sinnssykt trøtt og slite av det. Og det er veldig vanslig med B12 mangel når man er gravid[:)] Jeg har hatt det i tre år,så må bare spøøre om du lurer på noe[:)]

det er skummelt når man ikke vet hva det er .. jeg var så dårlig at jeg omtrent ikke klarte å gå ! og kjempe demprimert ! fikk stadig angstanfall .. men så fort de fant ut hva det var og fikk sprøyter så ble livet lysere [:)]

Enig med deg Myshild..

Jeg var kjempedårlig.. ofte svimmel... holdt på å svime av flere ganger.. var så trøtt.. lite energi..

Så fort vi fant ut at det var B-12..og jeg fikk satt igang med sprøyter så ble alt annerledes.. tok litt tid da men..

Back
Topp