Jeg fikk også lyst til å svare bare utfra det jeg merker selv, og det er at jeg forventer mye av eldste. Jeh forventet for mye av han da søsteren var typ 1 år og han var 4. Nå ser jeg en 4åring og tenker at det er jo et lite barn. Men jeg så han i forhold til henne, og da er han jo stor gutt. Og det er jo litt faren med flere barn, at man forventer ulike ting av barna fordi man ser dem i forhold til hverandre. Når minste er 4 så sammenligner jeg ikke henne med en på 1 år, men med broren som da er hele 7 år. Kommer jeg til å forvente mindre selvstendighet av henne? Kommer hun til å få være lite barn lenger enn han?
Jeg jobber hele tiden med akkurat det her, og at barna skal få være mest seg selv uavhengig av søskenet, men HELT adskilt får man det heller ikke. Når det er en som er mindre, vil ofte den få mer hjelp enn de eldre. Til både praktiske gjøremål og følelseshåndtering.
Den eldste er naturlig mer selvgående fordi den er eldre enn de andre, den minste får mest fordi den er yngst og skriker høyest/lettest å tenke at dette må prioriteres først fordi barnet er minst - også blir det midterste barnet litt mer overlatt til seg selv. Det er hverken den store og selvstendige, som også føler seg/får en større autoritet blant søsknene basert på alder, og det er heller ikke det minste barne som kan «unnskyldes» mye forskjellig med argument at barnet er minst. Dette er litt satt på spissen altså, sier ikke at det alltid blir sånn som dette hverken med 2 eller 3 barn.
Samtidig har jeg opptil flere venninner og min egen mor som sier at de selv opplevde å være barnet med behov som alltid ble glemt eller satt til side fordi de var det midterste barnet i en flokk på 3. Så det er noe i det også