bør man dra til legen

ca3ne

Glad i forumet
med en to-åring som fikk feber idag,og da vi pussa tennene ser jeg at halsen var rød og hoven på ene siden?? roer sånt seg ned av seg selv,eller må han på en kur??

hjelp ønskes[:)]

Jeg har opplevd det på gutten min og det gikk over.
Det er veldig vanlig vist at de får lett halsbetennelse og ørebetennelse. Får beskjed om det hver gang han er hos legen.

Hvis ungen begynner å vise ubehag ville jeg tatt med til legen.

ORIGINAL: Lissyjane

Jeg hadde ikke reist inn første dagen nei[:)] Hadde latt han sove og hvis det er verre i morgen ville jeg ha sett det an. Det er ikke sikkert han har CRP og det kan hjelpe med en god natts søvn. God bedring[:)]

og da er crp... halsbetennelse??[8|]

[8D] har ikke hatt spesielt syke unger ser du[;)]

takk[:)]

ORIGINAL: *charlie*

Det er veldig vanlig vist at de får lett halsbetennelse og ørebetennelse. Får beskjed om det hver gang han er hos legen.

er ikke sikker,men tror han har hatt det en gang før.. han ville ikke spise noe fra han kom hjem til han la seg,bare smågråt hele ettermiddagen...
men kan jo se om han har apetitt og bedre form imårra da[:)]
takk

ORIGINAL: ca3ne

Jeg hadde ikke reist inn første dagen nei[:)] Hadde latt han sove og hvis det er verre i morgen ville jeg ha sett det an. Det er ikke sikkert han har CRP og det kan hjelpe med en god natts søvn. God bedring[:)]

og da er crp... halsbetennelse??[8|]

[8D] har ikke hatt spesielt syke unger ser du[;)]

takk[:)]

CRP er senkningen i blodet[:D] opp til 10 er normalt og ved 50 er det påvist betennelse[:)]

aaah,seså seså,lært noe nytt idag og[;)][:D]

jess,takk dere, da venter jeg en dag og ser[:)]

Jeg hadde nok ikke ringt nei. Å være rød og hoven i halsen kan fint gå over av seg selv, og hvis det er virus, så får du uansett ikke noe for det hos legen.
Hvis han får hvitt belegg i halsen og bak på svelget, så er det halsbetennelse, og da hadde jeg bedt om en sjekk. (kan ha halsbetennelse uten å ha belegg også).

Jeg hadde sett ann almenntilstanden hans, men det er meg. Følg magefølelsen din, selv om du ikke har så mye erfaringer med syke barn[:D] Om ikke annet, så går det jo ann å få snakket med en lege, og høre hva han sier.

ORIGINAL: ca3ne

ORIGINAL: *charlie*

er ikke sikker,men tror han har hatt det en gang før.. han ville ikke spise noe fra han kom hjem til han la seg,bare smågråt hele ettermiddagen...
men kan jo se om han har apetitt og bedre form imårra da[:)]
takk

Hvis han fortsatt er sånn i morgen ville jeg gått til legen.
Det er ikke alltid det går over av seg selv, men veldig ofte,

God bedring til gutten din.

En halsbetennelse går ikke over av seg selv og er kjempe smertefull. Leonora hadde det nå nettopp og det var utrolig vondt for henne og for meg, hun fikk antibiotika for det og først da gikk det gradvis over... Jeg hadde ikke ventet lengre en i morgen med å ta kontakt med legen..

Skjønner du er engstelig, men det kan godt bare være en vanlig virusinfeksjon som gir slike ubehag/forkjølelse.

En crp gir ofte en grei indikasjon på om det er en bakteriell infeksjon (hvis forhøyet) men trenger ikke nødvendigvis vise noe utslag for det om det er en bakteriell infeksjon. En bakteriell infeksjon i halsen/øret er nokså lokalt at den ikke trenger å vise seg stort på en crp-målning. Viktigere er å få tatt en bakterieprøver fra hals/øre hvis det vil være nødvendig og se an allmentilstanden (feber over lengre tid) før man setter igang en pencillin/antibiotikakur.

Masse drikke og kanskje en smertestillende tablett før leggetid (hvis nødvendig) gjør alltid godt for en syk liten kropp.

God bedring til gutten din[:)]

Back
Topp