Bør jeg være beskymret?

Lykke27

Betatt av forumet
Septemberlykke 2021
Hei.

I går ble det servert iskake. Iskaken var uåpnet. Jeg syntes den smakte litt rart, og gikk derfor ut for å se på emballasjen mpt dato, å då fikk jeg hakkeslepp. Den var gått ut den 19.08.2018. For ca 1,3 år siden. Å dette har jeg pyttet i munnen min. Spiste et stykke.

Jeg har prøvd å lese litt, men står lite om det. Tenker dere at det kan være listeria i den? Det er jo laget av pausturisert melk, men den er jo kjempe gammel da. Merker jeg ble engstelig. Skal jeg ta kontakt med noen? Er ikke noe dårlig i dag.

(Litt sur for at den som serverte dette ikke sjekket dato)
 
Det går nok bra :)
Er ingenting du kan gjøre med det uansett og jeg tror ikke det er sånn at melka etc blir upastruert bare fordi den er gammel ;)
 
Det er ikke farlig, senk skuldrene :)
 
Hei.

I går ble det servert iskake. Iskaken var uåpnet. Jeg syntes den smakte litt rart, og gikk derfor ut for å se på emballasjen mpt dato, å då fikk jeg hakkeslepp. Den var gått ut den 19.08.2018. For ca 1,3 år siden. Å dette har jeg pyttet i munnen min. Spiste et stykke.

Jeg har prøvd å lese litt, men står lite om det. Tenker dere at det kan være listeria i den? Det er jo laget av pausturisert melk, men den er jo kjempe gammel da. Merker jeg ble engstelig. Skal jeg ta kontakt med noen? Er ikke noe dårlig i dag.

(Litt sur for at den som serverte dette ikke sjekket dato)
Listeria risikerer du jo ikke, melken er pasteurisert selv om den er utgått på dato. Men den var nok blitt sur siden du merket bismak. Kan være man blir dårlig i magen, samme som ved å drikke melk som har stått litt for lenge i kjøleskapet. Ikke noe å gjøre med det nå, og skjønner godt frustrasjonen din mot de som serverte deg dette. Folk kan være så tankeløse.

Ville anbefalt deg å hive innpå med vann og grovt brød for å «rense» unna i magen, om du skulle havne i lignende situasjon igjen. Men nå har det alt gått et døgn, så da ser det ut til at det gikk bra (man blir raskt dårlig om det ikke går bra...)
 
Nei, det er absolutt ikke farlig med fryst mat uansett dato. Smaken endres, men blir ikke farlig. Hilsen kokk
 
Back
Topp