Bør jeg ordne meg en tidlig kontroll?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Sitter og lurer på om jeg bør få en tidlig sv.kontroll hos lege/jm (helsestasjon sa egentlig at de bruker komme inn i uke 12 - men kan komme tidlig om jeg ønsker det). Etter 1,5 år med prøving er jeg veeeldig bekymret for diverse, men aller mest dette med uvi. Jeg kjenner ikke selv at jeg har det, før jeg får feber og smerter i korsrygg (altså.. at det er gått for langt).

Jeg vet ikke hvor fort det kan gå fra uvi til nyrebekkenbetennelse (.. vet noen?), og er generelt sett bekymret for at jeg kan gå med uvi i lang tid uten å vite det. Er bare 4+1, så.. Det er jo en liten evighet til uke 12.

Synspunkter noen..?

Forresten - skal også nevnes at jeg er rhesus negativ og førstefødte kom prematurt - så det er jo litt ekstra grunn til oppfølging :p

Tror det eneste de kan tilby nå så tidlig er å bekrefte svangerskapetet :) Med mindre det er tul du er ute etter da?

Tror det skal gå an å kjøpe en pakke med urinstix på apoteket, da kan du teste hjemme om de gir indikasjon på uvi. Koster nok litt, men er du plaget med det uten å kjenne når du får det kan det jo være greit å ha liggende resten av svangerskapet (og ellers) uansett om du drar på en tidligere time eller ikke. Om det utvikler seg ytterligere til pyelonefritt og hvor lang tid det eventuelt tar er nok individuelt og kommer an på flere faktorer.

Om du er bekymret og tror at en prat med legen kan hjelpe så ville jeg bestilt en time. Om ikke annet så kan du få råd rundt uvi og andre ting du går rundt og tenker på.:happy:

Tror det eneste de kan tilby nå så tidlig er å bekrefte svangerskapetet :) Med mindre det er tul du er ute etter da?

Man gjør vel egentlig ikke sååå mye på en normal kontroll heller da :p
Nei, tenkte for det meste bare å prate ang uvien som jeg aldri kjenner selv, høre hva han mener. Skader heller ikke å få sv.skap bekreftet hos lege også :p tul tviler jeg på at jeg får offentlig, så det skal jeg ordne meg privat :)

Tror det skal gå an å kjøpe en pakke med urinstix på apoteket, da kan du teste hjemme om de gir indikasjon på uvi. Koster nok litt, men er du plaget med det uten å kjenne når du får det kan det jo være greit å ha liggende resten av svangerskapet (og ellers) uansett om du drar på en tidligere time eller ikke. Om det utvikler seg ytterligere til pyelonefritt og hvor lang tid det eventuelt tar er nok individuelt og kommer an på flere faktorer.

Hm - det hadde sikkert vært greit å ha! Enten det, eller så må jeg jo rimelig ofte inn og levere urin :p

Om du er bekymret og tror at en prat med legen kan hjelpe så ville jeg bestilt en time. Om ikke annet så kan du få råd rundt uvi og andre ting du går rundt og tenker på.:happy:

Tror jeg blir å gjøre det :p Må bare tenke meg ferdig først.

Hvis du er rh-, fødte prematurt for det tidligere og har påviste antistoffer- SKAL du følges opp ekstra ved sykehuset! Jeg har det og fikk oppfølgning på sykehuset fra uke 11, selv om jeg har en mildere form for antistoffer. Ta en time med legen din, be vedkommende sende henvisning til sykehuset pga dette, så skal du kalles inn. Fleregangsfødende med antistoffer er i en risikogruppe og skal følges opp, så stå på krava på det der!

Altså, jeg fikk oppfølging fra uke 11 med førstemann, der fremgikk ikke helt tydelig ;) Og har fått beskjed om at jeg skal ha det ved denne runden også, selv om det gikk fint for seg forrige gang.

Hvis du er rh-, fødte prematurt for det tidligere og har påviste antistoffer- SKAL du følges opp ekstra ved sykehuset! Jeg har det og fikk oppfølgning på sykehuset fra uke 11, selv om jeg har en mildere form for antistoffer. Ta en time med legen din, be vedkommende sende henvisning til sykehuset pga dette, så skal du kalles inn. Fleregangsfødende med antistoffer er i en risikogruppe og skal følges opp, så stå på krava på det der!

Nå fikk jeg aldri noe svar på hvorfor første kom for tidlig, så jeg kan ikke si noe på om det er pga blodtypen og antistoffer.. Men takk for info uansett! Tror det kanskje bare er greit å ta kontakt med legen altså..

Nå fikk jeg aldri noe svar på hvorfor første kom for tidlig, så jeg kan ikke si noe på om det er pga blodtypen og antistoffer.. Men takk for info uansett! Tror det kanskje bare er greit å ta kontakt med legen altså..
Men det er egentlig sekundært ;) Så lenge du har påviste antistoffer, skal du ha spesialistoppfølging.

Det er ikke bare pga deg, men også pga risiko for barnet. Min førstefødte er RH+ og kunne i verste fall fått anemi pga mine antistoffer, så det handler om oppfølging av spiren også!

Selv om jeg er mye mer avslappet ang dette nå på andre graviditet, kommer jeg ikke til å gi meg på at jeg skal følges opp som ved første.

Men det er egentlig sekundært ;) Så lenge du har påviste antistoffer, skal du ha spesialistoppfølging.

Det er ikke bare pga deg, men også pga risiko for barnet. Min førstefødte er RH+ og kunne i verste fall fått anemi pga mine antistoffer, så det handler om oppfølging av spiren også!

Selv om jeg er mye mer avslappet ang dette nå på andre graviditet, kommer jeg ikke til å gi meg på at jeg skal følges opp som ved første.

Har sendt inn forespørsel på time til legen nå, så får se om de setter opp en til meg :)

Har sendt inn forespørsel på time til legen nå, så får se om de setter opp en til meg :)
Som argumentasjon kan du si at jeg har fått time og jeg har en langt mindre alvorlig grad med antistoffer ;)

29.12 skal jeg inn til KK for "innskrivning", første ul og planlegging av løpet videre i graviditeten.

Hos meg gikk det så fort, at jeg fikk ikke heller med meg at jeg hadde uvi før det var nyrebekkenbetennelse. Men du kan jo lett levere urinprøve hos legen uten time, for å sjekke for uvi. Det kan du fint gjøre ukentlig, det vet jeg andre som plages mye har gjort.

Oi det der visste ikke jeg. Da må jeg snakke med legen min. Jeg er nemlig det selv. Fikk sprøyte med en gang jenta mi ble testet, men ekkelt at jeg faktisk var hos legen nå for ikke så lenge siden også sa han ingenting på det :(

Oi det der visste ikke jeg. Da må jeg snakke med legen min. Jeg er nemlig det selv. Fikk sprøyte med en gang jenta mi ble testet, men ekkelt at jeg faktisk var hos legen nå for ikke så lenge siden også sa han ingenting på det :(

Får man ikke den sprøyten for at man skal unngå å utvikle antistoffer? :) eller påviste de antistoffer hos deg?

Får man ikke den sprøyten for at man skal unngå å utvikle antistoffer? :) eller påviste de antistoffer hos deg?

Som Iskrem sier, hvis du er RH- og barnet er RH+, får du en sprøyte for å ikke danne antistoffer. Jeg fikk den jeg også, selv om jeg har påviste antistoffer, så de håper vel å forhindre at jeg danner flere. jeg hadde antistoffer påvist i blodet fra den gangen jeg meldte meg som blodgiver (lenge før jeg i det hele tatt tenkte på å få barn), så de visste at jeg hadde dette når jeg ble gravid med førstemann. De tar alltid blodprøver av mor rundt uke 24 for å sjekke akkurat dette, men du kan selvsagt be om en blodprøve tidligere.

Jeg må bare si at det er stor forskjell på å bare være rhesus negativ og det å være rhesus negativ og ha produsert antistoffer. Og det å produsere antistoffer er sjeldent! Og krever selvfølgning god oppfølging! Dersom man kun er rhesus negativ er er det ikke noe mer oppfølgning enn at man tar de vanlige blodprøvene ved 12 uker og tar en ekstra sjekk for antistoffer mellom uke 28 og 32 og uke 36 og at man tar navlestrengsblod ved fødsel for å se om det er nødvendig med anti-D (sprøyten).

Men Lillafrosk, er det ikke greit å få en tidlig kontroll da, eller samtale blir det vel hvor du får luftet hodet litt og tatt en urinstixs :) I forhold til at du fødte prematurt så vil jeg tippe at du får oppfølgning mtp det etterhvert :)

Back
Topp