Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: TheGoodWife
Nei, det syns jeg ikke. De som ønsker det kan betale for det selv.
Det er mange andre områder innen helse det heller bør brukes penger på. For eksempel lindrende pleie til alvorlig syke og døende pasienter. Det er også unødig bruk av kompetens helsepersonell.
ORIGINAL: Selisabeth
Spørsmålet er ikke om vi bør bli tilbudt ultralyd i uke 12, men hvorfor. HVIS det er for å avdekke "skavanker", så vi kan sikre oss at vi om noen år blir et perfekt homogent samfunn, uten plass for diagnoser, så er svaret mitt et høyt, rungende NEI. Hvis det er for å sette i gang livsreddende og viktige tiltak raskest mulig, så er svaret mitt JA!
Synes forøvrig moderator Heidi Elin burde gå inn på min avstemning om temaet tidlig ultralyd og se resultatet der. Den tråden ble låst.
ORIGINAL: Sjakkruta
Spørsmålet er ikke om vi bør bli tilbudt ultralyd i uke 12, men hvorfor. HVIS det er for å avdekke "skavanker", så vi kan sikre oss at vi om noen år blir et perfekt homogent samfunn, uten plass for diagnoser, så er svaret mitt et høyt, rungende NEI. Hvis det er for å sette i gang livsreddende og viktige tiltak raskest mulig, så er svaret mitt JA!
Synes forøvrig moderator Heidi Elin burde gå inn på min avstemning om temaet tidlig ultralyd og se resultatet der. Den tråden ble låst.
Hvorfor? For å se om babyen lever, for å se om den ligger på rett plass, for å se om der er mer enn en der inne, og ja- for å se om det er friskt.
Hvorfor? For å se om babyen lever, for å se om den ligger på rett plass, for å se om der er mer enn en der inne, og ja- for å se om det er friskt.
Ja, alle tingene du nevner her synes jeg er riktige årsaker, men det får vi jo nå tilbud om i uke 18?
ORIGINAL: Buffeluremamma
JA!
Kanskje man unngår noen av disse utrolig vonde skjebnene hvor kvinner bærer døde barn og fatale fosterfeil som ikke er forenelig med levedyktighet.
Det er noe med det å få muligheten til å gjøre opp status før man går for langt og før man blir for følelsesmessig involvert.
I tillegg er det en ekstrem glede og trygghet i det å få vite at alt er bra, fosteret utvikler seg normalt, hjertet slår og hvor mange barn man venter.
Så opplyst som legemiddelindustrien er blitt, så er det uholdbart å skulle gå i mange mange uker og måneder uten å få en kjangs til å vite om alt er bra.
Vi er så opplyste, og det er så mange fallemmer.
Når vi vet så mye som vi gjør, så skulle det bare mangle om alle får vite innen rimelig tid.
Så får det heller være et valg å takke nei.
Jeg ser også mange fallemmer ifhht aborter, men dette er og må være foreldrenes valg.
Ja, alle tingene du nevner her synes jeg er riktige årsaker, men det får vi jo nå tilbud om i uke 18?
Viss man er gravid i egglederen, kan jeg love deg at den sprekker og gir MYE smerter lenge før uke 18.
Viss man er gravid med tvillinger (eller flere), er det et risikosvangerskap. Derfor kan det være veldig greit å få vite det tidlig. Mange må holde sengen store deler av svangerskapet.
Viss babyen er død, bør man sette igang fødsel/utskrapning så tidlig som mulig. Det kan være farlig for mor å gå ukesvis med et dødt foster i magen.
Viss babyen er livstruende syk e.l., vil jeg påstå en abort i uke 12 er mye enkelere å gjennomføre enn en fødsel i uke 19.
Var dette gode nok grunner?
Viss man er gravid i egglederen, kan jeg love deg at den sprekker og gir MYE smerter lenge før uke 18.
Viss man er gravid med tvillinger (eller flere), er det et risikosvangerskap. Derfor kan det være veldig greit å få vite det tidlig. Mange må holde sengen store deler av svangerskapet.
Viss babyen er død, bør man sette igang fødsel/utskrapning så tidlig som mulig. Det kan være farlig for mor å gå ukesvis med et dødt foster i magen.
Viss babyen er livstruende syk e.l., vil jeg påstå en abort i uke 12 er mye enkelere å gjennomføre enn en fødsel i uke 19.
Var dette gode nok grunner?
Ja, men ser du førsteinnlegget mitt, så forstår du kanskje at jeg sier "JA, HVIS" og "NEI hvis".
Joda, jeg bare svarte på hvorfor man bør få en UL rundt uke 10-12 i tillegg til uke 18. Noen ting kan være viktig å oppdage tidlig. Om folk vil bruke det tilbudet for å "luke ut diagnoser", får være opp til dem. Hver enkelt familie får gjøre det som passer dem best.
Joda, jeg bare svarte på hvorfor man bør få en UL rundt uke 10-12 i tillegg til uke 18. Noen ting kan være viktig å oppdage tidlig. Om folk vil bruke det tilbudet for å "luke ut diagnoser", får være opp til dem. Hver enkelt familie får gjøre det som passer dem best.
Og akkurat derfor,og med det er vi uenige, og danner grunnlaget for min skepsis.