Bør gravide få tilbud om tidlig ultralyd?

Ja det synes jeg! Av samme grunner som er nevnt over. Det letter morens byrde MYE med å vite at alt er bra i rundt uke 12 istedenfor å vente til 17+. Synes absolutt det burde være et tilbud til de som vil[:)]

Ja det synes jeg, en plass mellom 11-13 uker.

Heldigvis får vi som bruker Assistert Befruktning UL i uke 7 i alle fall. 

Spørsmålet er ikke om vi bør bli tilbudt ultralyd i uke 12, men hvorfor. HVIS det er for å avdekke "skavanker", så vi kan sikre oss at vi om noen år blir et perfekt homogent samfunn, uten plass for diagnoser, så er svaret mitt et høyt, rungende NEI. Hvis det er for å sette i gang livsreddende og viktige tiltak raskest mulig, så er svaret mitt JA!

Synes forøvrig moderator Heidi Elin burde gå inn på min avstemning om temaet tidlig ultralyd og se resultatet der. Den tråden ble låst.

ORIGINAL: TheGoodWife

Nei, det syns jeg ikke. De som ønsker det kan betale for det selv.

Det er mange andre områder innen helse det heller bør brukes penger på. For eksempel lindrende pleie til alvorlig syke og døende pasienter. Det er også unødig bruk av kompetens helsepersonell.

sign. synes ikke man skal få tilbud om det. da kan man betale for det privat

ORIGINAL: Selisabeth

Spørsmålet er ikke om vi bør bli tilbudt ultralyd i uke 12, men hvorfor. HVIS det er for å avdekke "skavanker", så vi kan sikre oss at vi om noen år blir et perfekt homogent samfunn, uten plass for diagnoser, så er svaret mitt et høyt, rungende NEI. Hvis det er for å sette i gang livsreddende og viktige tiltak raskest mulig, så er svaret mitt JA!

Synes forøvrig moderator Heidi Elin burde gå inn på min avstemning om temaet tidlig ultralyd og se resultatet der. Den tråden ble låst.

Hvorfor? For å se om babyen lever, for å se om den ligger på rett plass, for å se om der er mer enn en der inne, og ja- for å se om det er friskt.

ORIGINAL: Sjakkruta

Hvorfor? For å se om babyen lever, for å se om den ligger på rett plass, for å se om der er mer enn en der inne, og ja- for å se om det er friskt.

Ja, alle tingene du nevner her synes jeg er riktige årsaker, men det får vi jo nå tilbud om i uke 18?

Ja, alle tingene du nevner her synes jeg er riktige årsaker, men det får vi jo nå tilbud om i uke 18?

Viss man er gravid i egglederen, kan jeg love deg at den sprekker og gir MYE smerter lenge før uke 18.
Viss man er gravid med tvillinger (eller flere), er det et risikosvangerskap. Derfor kan det være veldig greit å få vite det tidlig. Mange må holde sengen store deler av svangerskapet.
Viss babyen er død, bør man sette igang fødsel/utskrapning så tidlig som mulig. Det kan være farlig for mor å gå ukesvis med et dødt foster i magen.
Viss babyen er livstruende syk e.l., vil jeg påstå en abort i uke 12 er mye enkelere å gjennomføre enn en fødsel i uke 19.

Var dette gode nok grunner?

JAAAAA. hallooooo.... alle burde få tilbud om ul, så kan de være opp til hver enkelt om de velger å benytte seg av et slikt tilbud.... men de fleste har vel en tidlig UL allikavel (bare privat)

ORIGINAL: Buffeluremamma

JA!

Kanskje man unngår noen av disse utrolig vonde skjebnene hvor kvinner bærer døde barn og fatale fosterfeil som ikke er forenelig med levedyktighet.
Det er noe med det å få muligheten til å gjøre opp status før man går for langt og før man blir for følelsesmessig involvert.
I tillegg er det en ekstrem glede og trygghet i det å få vite at alt er bra, fosteret utvikler seg normalt, hjertet slår og hvor mange barn man venter.
Så opplyst som legemiddelindustrien er blitt, så er det uholdbart å skulle gå i mange mange uker og måneder uten å få en kjangs til å vite om alt er bra.
Vi er så opplyste, og det er så mange fallemmer.

Når vi vet så mye som vi gjør, så skulle det bare mangle om alle får vite innen rimelig tid.
Så får det heller være et valg å takke nei.

Jeg ser også mange fallemmer ifhht aborter, men dette er og må være foreldrenes valg.

Nei.

Hvordan samfunn vil en ha? I danmark som har innført dette er det nesten ingen som føder barn med avvik. Dette er skremmende utvikling synes jeg. Skal en ha et sorteringssamfunn? Og hvilke signaler sender man til foreldre m/barn,barn og voksne med f. eks Downs syndrom? Er de mindre verd?

Anbefaler alle å se dette innslaget på NRK
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/256445/

ORIGINAL: *yummymummy*

Ja, absolutt! Vi henger faktisk etter mange land mht at vi kun tilbyr rutine ultralyd for terminbestemmelse.
Det burde vært tilbud om ultralyd i uke 10-12, i uke 18-20 og i uke 35-36.

Enig her[;)]

Grunnen til at Norge har trukket tilbake UL tilbudene (bedre før) er fordi forskere er uenige i påvirkningen UL har på fosteret. Noen hevder faktisk at forekomst av AD/HD som er økende kan ha noe med økt UL bruk å gjøre.

Ja, alle bør få tilbud om tidlig ultralyd. Det er bedre for kvinnens mental helse å vite om ting er i orden slik hun slipper å bekymmre seg og hvis ikke ting er i orden får vite det så tidlig som mulig. Lengre ut i svangerskapet man kommer, tyngre blir det om det er noe feil eller barnet dør. Ikke alt kan forhindres, men til tider er det noe som kan gjøres hvis oppdages tidlig nok. Jeg har nå opplevd min andre MA. 1. gangen ville ikke legen hendvende meg til UL på tross av magesmerter og derfor var jeg kommet inn i 2. trimester før det ble oppdaget det ikke hadde vært liv siden uke 6. Det er tøft å miste, men bedre å oppdage det tidligere enn senere. Skjedde igjen på samme tid men pga. tidligere erfaring fikk jeg mast meg til tidlig ultralyd. MA er dessverre ikke helt uvanlig og heller ikke andre feil. Det blir feil at kun noen får tidlig ultralyd ettersom lege eller tilgang til private aktører. Alle bør ha samme rett til god oppfølgning.

Viss man er gravid i egglederen, kan jeg love deg at den sprekker og gir MYE smerter lenge før uke 18.
Viss man er gravid med tvillinger (eller flere), er det et risikosvangerskap. Derfor kan det være veldig greit å få vite det tidlig. Mange må holde sengen store deler av svangerskapet.
Viss babyen er død, bør man sette igang fødsel/utskrapning så tidlig som mulig. Det kan være farlig for mor å gå ukesvis med et dødt foster i magen.
Viss babyen er livstruende syk e.l., vil jeg påstå en abort i uke 12 er mye enkelere å gjennomføre enn en fødsel i uke 19.

Ja, men ser du førsteinnlegget mitt, så forstår du kanskje at jeg sier "JA, HVIS" og "NEI hvis".

Ja, men ser du førsteinnlegget mitt, så forstår du kanskje at jeg sier "JA, HVIS" og "NEI hvis".

Joda, jeg bare svarte på hvorfor man bør få en UL rundt uke 10-12 i tillegg til uke 18. Noen ting kan være viktig å oppdage tidlig. Om folk vil bruke det tilbudet for å "luke ut diagnoser", får være opp til dem. Hver enkelt familie får gjøre det som passer dem best.

Joda, jeg bare svarte på hvorfor man bør få en UL rundt uke 10-12 i tillegg til uke 18. Noen ting kan være viktig å oppdage tidlig. Om folk vil bruke det tilbudet for å "luke ut diagnoser", får være opp til dem. Hver enkelt familie får gjøre det som passer dem best.

Og akkurat derfor,og med det er vi uenige, og danner grunnlaget for min skepsis.

Og akkurat derfor,og med det er vi uenige, og danner grunnlaget for min skepsis.

Hvem er vi til å sitte her å påstå at alle, uansett livssituasjon, er nødt til å føde "handikappede" (i mangel på et bedre ord) barn inn i verden fordi vi er redde for et sorteringssamfunn? Nei, jeg mener helt ærlig at det får være opp til hver enkelt. Mange kan nok klare den oppgaven helt utmerket, men hva med de som kanskje har et eller flere handikappede barn fra før? Ellers kanskje ikke har helse som er på topp, kanskje er alenemor, kanskje ikke har økonomi som holder mål, ikke stort nok hus osv. Som kanskje opplever at en slik oppgave kan velte hele lasset? At noen kan dømme valget deres syns jeg er lavmål..

Jeg vil si ett rungende JA!
Dette fordi jeg selv har opplevd abort etter ul rundt uke 18. Det har skjedd 2 ganger, og var natulig nok en belastning. Jeg har også tatt abort i uke 14 (fikk da tidlig ul), og det er ikke tvil om hva som var lettest...

Ja, det mener jeg.

Og grunnene de før meg har skrevet er grunner nok.

Back
Topp