Bøker/fortellinger til 5 åring

Tiriltoppen

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Julikulene 2020
Har dere noen gode tips til bøker o.l til en 5 åring? Ganske moden for alderen.
Vi har noen bøker med sånne 5 minutters historier og de har vært veldig populære. Hun foretrekker bøker med bilder i. Alt av Anne Cath Vestly er lest. Mye Astrid Lindgren også. Og selvfølgelig Disney :p

Her leste vi noen fine bøkker.
Nora sier har du en del bøkker som er kjekke.
Mamma og jeg
Pappa og jeg. Utrolig fine bøkker.

Hva med Harry Potter eller Ingenlund-bøkene? Har lest litt for fireåringen, og de er litt vanskelige noen steder og til tider litt skumle, men veldig fine andre steder. Eller skrømt-serien, hvis h*n liker skume historier. Hva med hakkebakkeskogen eller Kardemommeby? Ellers julemysteriet til jul?

Hva med Harry Potter eller Ingenlund-bøkene? Har lest litt for fireåringen, og de er litt vanskelige noen steder og til tider litt skumle, men veldig fine andre steder. Eller skrømt-serien, hvis h*n liker skume historier. Hva med hakkebakkeskogen eller Kardemommeby? Ellers julemysteriet til jul?

Vi snakka faktisk nettopp om det med ped-leder i bhg, om vi skulle prøve Harry Potter! Hakkebakkeskogen og kardemommeby er lest flere ganger. Akkurat nå leser vi om julosaurusen :D

Her leste vi noen fine bøkker.
Nora sier har du en del bøkker som er kjekke.
Mamma og jeg
Pappa og jeg. Utrolig fine bøkker.

Vi har lest Nora-bøkene, men hun har vokst litt fra dem. Skal sjekke ut de andre du nevner ☺️

Roald Dahl kanskje? Detektivbyrå nr. 2?:)

Vi snakka faktisk nettopp om det med ped-leder i bhg, om vi skulle prøve Harry Potter! Hakkebakkeskogen og kardemommeby er lest flere ganger. Akkurat nå leser vi om julosaurusen :D
Den har vi også! Tenkte å lese den i desember, vi prøvde i fjor, men det var litt for tidlig :)

Roald Dahl bøkene
Detektiv byrå bøkene
Aftenposten junior
Harry Potter
Fakta bøker (f.eks om følelser, hvordan lager man en baby)
Gutta i trehuset
Emil

Sjekk ut David Walliams sine bøker, er litt i samme gate som Roald Dahl. :)

Gruffalo. Bukkene bruse - den nye versjonen..

Femåringen vår elsker alt av Roald Dahl.
Den store pæreboka pluss en froskebok av samme forfatter.
Og har nå begynt å høre storebrødrenes lydbøker med lassemajas detektiv byrå.

Femåringen vår elsker alt av Roald Dahl.
Den store pæreboka pluss en froskebok av samme forfatter.
Og har nå begynt å høre storebrødrenes lydbøker med lassemajas detektiv byrå.

Lassemaja er superpopulært på TVen hvertfall! Bøkene var en god ide. Tusen takk :D

Litt overraska over at dere foreslår Harry Potter til en 5-åring :P Jeg ser på det som veldig mørke og kompliserte bøker, og tenker å vente til mine er rundt 10 før jeg introduserer dem… Den første og muligens andre boka kan vel anses som barnebøker, men både temamessig og språkmessig vil jeg si at bøkene passer hovedpersonens modenhetsnivå (dvs tenåring fra tredje boka) :)

Litt overraska over at dere foreslår Harry Potter til en 5-åring :p Jeg ser på det som veldig mørke og kompliserte bøker, og tenker å vente til mine er rundt 10 før jeg introduserer dem… Den første og muligens andre boka kan vel anses som barnebøker, men både temamessig og språkmessig vil jeg si at bøkene passer hovedpersonens modenhetsnivå (dvs tenåring fra tredje boka) :)

Språk og modning er jo så klart individuelt! Jeg har en som selv leste Hakkebakkeskogen da han var 4 år, og det er klart at for at det skal være spennende å lese videre, så må man opp et nivå. Er dog enig i at de første bøkene er mest egnet den aldersgruppen altså :)

Min seksåring liker Reven og Grisungen av Bjørn F. Rørvik. Veldig morsomme bøker! Ellers liker ungene (6 og 9) LasseMaja, Milla-bøkene, detektivbyrået nr. 2, Alice i Eventyrland, Skrømt, Kokos Bananas

Back
Topp