Bøkene fra Ida Gran Jansen og Bare Bra Barnemat bøkene

Er bare så redd for å gi feil. Tenk om jeg feks hadde gitt honning og lest etterpå at det var kjempe farlig. Kjøpt baby mat er iallefall safe. Skummelt men ønsker å lage alt selv.
Nå vet du at honning ikke skal gies, heller ikke ting med kumelk før 10 mnd. Honning bør ungen være ett år på.
Most banan går helt fint. Ellers kan ungen stort sett smake på det samme som du spiser.
Men jeg ville startet med rene produkter i tilfelle ungen reagerer på noe. F eks banan, pære, ett eller annet.
Og så kan du sakte begynne å tilføre ting. De babyglassene er ikke så ille som alle andre skal ha det til altså. De syns kanskje det er ræl, men jeg ville gjort det som funker best for DEG. Uten å tenke på hva andre mammaer her inne syns.
Føles litt som momshaming for meg for å være ærlig.

Hvor gammel var baby da? Blir litt forvirra. Redd for feks å gi most banan feks også lese etterpå At det må man ikke gi før de er 6mnd eller 1 år.
Eldste var fire mnd, jeg begynte å jobbe igjen da og vi måtte få i ham mer mat enn jeg fikk ammet og pumpet. Yngste var nesten seks mnd. Nå er dette noen år siden, og rådene endrer seg, så du kan for eksempel spørre på helsestasjonen også for å få råd :) honning er vel det jeg husker som ordentlig farlig å gi små barn, men melkeprodukter og salt skal en også unngå i starten. Håper du finner ut av det <3 ser du har fått mange gode råd her :)

Er bare så redd for å gi feil. Tenk om jeg feks hadde gitt honning og lest etterpå at det var kjempe farlig. Kjøpt baby mat er iallefall safe. Skummelt men ønsker å lage alt selv.
Det finnes lister over ja/nei-mat til baby. Ellers er jeg sånn usikker av meg, så jeg googler kjapt de ulike ingrediensene. Da føler jeg meg tryggere på det jeg gir.

Høres enkelt ut. Ga dere dette fra 4mnd? Hva er blw?

det er enkelt. Babyen kan spise så og si alt vi voksne spiser fra 4 mnd. Noen unntak er det som eks salt, honning, melkeprodukter og nitrogenholdige grønnsaker. Fisk, kjøtt, bønner/linser kan de helt fint spise. Vi begynte med grøt, most frukt og grønnsaker når de var 4 mnd. Kjøtt, fisk fra de var 5 mnd og fra 6 mnd blw (det betyr at de spiser selv) unntatt grøt det gav vi med skje. De fikk den middagen vi hadde.

Jeg begynte med pastinakkpuré. Han fikk det samme tre dager på rad før vi byttet. Jeg gav litt to ganger om dagen.

Ser hun Ida Gran Jansen anbefaler pølser fra 10 mnd. Trodde ikke de skulle ha kjøtt før de var 1år?
Det er forskjell på prosessert kjøtt og rent kjøtt. du skal være forsiktig med salt og ikke spinat, røbet, kanel og honning før 1 år. Ellers er d meste innafor:) om du synes det er vanskelig, så starter du med glass, og tilegner seg kunnskap underveis:)

Jeg fikk et lite hefte med noen oppskrifter på babymat. Der stod det hvordan du kan lage grøt og middag. Så tidlig som 4 måneder ville jeg holdt meg til mos av banan og andre typer frukt eller grønnsaker. Jeg lagde mye hjemmelaget med andremann og lagde puré av aprikos for eksempel som jeg tilsatte i grøt som kilde til jern. Grøt lagde jeg mest av havremel, vann og kanskje litt morsmelk.
Middag lagde jeg av diverse grønnsaker som jeg kokte og moste. Brukte heller rent kjøtt enn pølse som bare er oppsop og salt :P
Glassene syns jeg har lite variasjon av smak, syns det meste smaker «tomatsaus». Derfor gikk jeg over til hjemmelaget, men dette er smak og behag.

Hjemmelaget er topp, og ferdigprodusert funker også fint som variasjon hvis man er usikker på hva man bør/kan gi baby. Det stilles jo ganske strenge krav til ferdig babymat her hjemme.

Har selv lagd en del mat etter Barebrabarnemat, men syns de er litt "over the top" etterhvert som ungene blir eldre. Fikk veldig følelse av mammashaming for å gi ungen en helt vanlig kjøpeis eller en bolle på 17. mai o.l., så mistet litt respekten for de. Med det sagt hadde jeg likevel brukt deres oppskrifter på babymat da de er utdannet innen ernæring, og det er vel ikke feks Ida Gran Jansen.

Hjemmelaget er topp, og ferdigprodusert funker også fint som variasjon hvis man er usikker på hva man bør/kan gi baby. Det stilles jo ganske strenge krav til ferdig babymat her hjemme.

Har selv lagd en del mat etter Barebrabarnemat, men syns de er litt "over the top" etterhvert som ungene blir eldre. Fikk veldig følelse av mammashaming for å gi ungen en helt vanlig kjøpeis eller en bolle på 17. mai o.l., så mistet litt respekten for de. Med det sagt hadde jeg likevel brukt deres oppskrifter på babymat da de er utdannet innen ernæring, og det er vel ikke feks Ida Gran Jansen.

Bare en liten kommentar på barebrabarnemat. Jeg slutta å følge dem i SoMe fordi de påsto at barn som ikke snakka tidlig hadde jodmangel og man måtte gi mer fisk. Da føler man seg som en skikkelig møkkamamma med en unge som var milevis forran motorisk men som kanskje ikke var helt der at språket utad var så bra. Så de er gode på momshaming :dead:

Bare en liten kommentar på barebrabarnemat. Jeg slutta å følge dem i SoMe fordi de påsto at barn som ikke snakka tidlig hadde jodmangel og man måtte gi mer fisk. Da føler man seg som en skikkelig møkkamamma med en unge som var milevis forran motorisk men som kanskje ikke var helt der at språket utad var så bra. Så de er gode på momshaming :dead:
Hater momshaming...
Jeg velger å tro at de aller fleste vil det beste for sine barn, og gjør det beste de kan! Om det er å lage fra bunnen av, eller spare energien til å bruke mye tid med de og gi på glass, ja, det får være ett personlig valg så lenge ungen er fornøyd og frisk.

Følg generelle retningslinjer så skal du nok se at det blir folk av ungen din også :) ser at blw har blitt nevnt, det er en god metode for å få ungen interessert i mat :)

Ellers, alt med måte :happy:

Hvorfor er jeg ikke overrasket?
Jeg sluttet også å følge de i SoMe pga en rekke "hvordan gi mamma mest mulig dårlig samvittighet"-utsagn. Det går virkelig ikke ann å holde på sånn som en profesjonell bedrift. Jeg kjøpte dessverre oppskrifter fra de som nybakt mamma før jeg følte all den shamingen, og maten falt jo i smak hos ungen. Men hadde aldri støttet de nå i ettertid ved kjøp av hefter/bok etter disse opplevelsene.

https://sunnstart.no/

Denne siden her synes jeg har mange fine oppskrifter! Og lett inndelt etter alder på barnet. Jeg bruker den som utgangspunkt. For eksempel skal vi ha fiskegrateng til middag imorgen. Så da sjekket jeg oppskrift her på fiskemiddag til baby, og fant denne:
https://sunnstart.no/min-forste-fiskegryte/

Så tar jeg bittelitt av ingrediensene til fiskegratengen ut til baby, og lager en liten siderett til han. Så imorgen holder jeg da av litt fisk og gulrot, og putter i litt søtpotet og eventuelt annet vi har i kjøleskapet, damper som det står i oppskriften og moser det til han. Orker ikke lage full porsjon som i oppskriften, det holder med en liten smakebit siden det blir første gangen han får fisk.

Det er jo virkelig ille

Hvorfor er jeg ikke overrasket?
Jeg sluttet også å følge de i SoMe pga en rekke "hvordan gi mamma mest mulig dårlig samvittighet"-utsagn. Det går virkelig ikke ann å holde på sånn som en profesjonell bedrift. Jeg kjøpte dessverre oppskrifter fra de som nybakt mamma før jeg følte all den shamingen, og maten falt jo i smak hos ungen. Men hadde aldri støttet de nå i ettertid ved kjøp av hefter/bok etter disse opplevelsene.

Er det de som fremstiller keisersnitt så negativt også?

Er det de som fremstiller keisersnitt så negativt også?

Nei, bare noen innlegg om at barnet går glipp av noen bakterier den får ved å komme ut av fødselskanalen. Hvilket jo forsåvidt er sant - men ingen ekstrem krise heller. Hun ene av de som driver det hadde keisersnitt selv.

Nei, bare noen innlegg om at barnet går glipp av noen bakterier den får ved å komme ut av fødselskanalen. Hvilket jo forsåvidt er sant - men ingen ekstrem krise heller. Hun ene av de som driver det hadde keisersnitt selv.

Det er jo sant det, men mener å huske det var noen litt spesielle innlegg rundt det. Hvor de argumenterte om at barnet måtte spise sånn og sånn for å kompensere? Husker ikke detaljene.. Hatt KS selv, og vet det et optimalt med vaginal fødsel. Likevel, så var det nødvendig, så da er det jo ikke så mye man får gjort. Tenker jo at barna bør få optimal ernæring uansett hvordan mor ble forløst..

Det er jo sant det, men mener å huske det var noen litt spesielle innlegg rundt det. Hvor de argumenterte om at barnet måtte spise sånn og sånn for å kompensere? Husker ikke detaljene.. Hatt KS selv, og vet det et optimalt med vaginal fødsel. Likevel, så var det nødvendig, så da er det jo ikke så mye man får gjort. Tenker jo at barna bør få optimal ernæring uansett hvordan mor ble forløst..

Ja, det finnes alltid en god grunn for KS enten det er av hensyn til baby, mor eller begge og jeg tror i hovedsak vi hadde fått info fra helsestasjonen om god forskning lå til grunn for ernære barn forløst med keisersnitt på en annen måte enn resten. Sunn mat er vel viktig for alle.
Det jeg merker meg særlig med dem, er at de snakker masse om probiotika og at det er kjempeviktig og blaaa bla. Og samtidig leste jeg akkurat på helsenorge at det skulle man ikke tilsette i kosten til små barn.

De har absolutt en del gode basisoppskrifter, men når det kommer til å tilsette maten noe som ikke er en naturlig ingrediens, i form av kosttilskudd så blir jeg litt skeptisk. Så jeg har sluttet å følge dem i div kanaler etter at jeg synes fokus på å krisemaksimere barnematprodusenter osv tok litt av. Selvfølgelig er det ikke et tema som burde være usagt, men jeg tenker de nok kunne ha kommet langt med bare gode, enkle og sunne oppskrifter på barnemat. For det markedet vil jo alltid være der :)

Ja, det finnes alltid en god grunn for KS enten det er av hensyn til baby, mor eller begge og jeg tror i hovedsak vi hadde fått info fra helsestasjonen om god forskning lå til grunn for ernære barn forløst med keisersnitt på en annen måte enn resten. Sunn mat er vel viktig for alle.
Det jeg merker meg særlig med dem, er at de snakker masse om probiotika og at det er kjempeviktig og blaaa bla. Og samtidig leste jeg akkurat på helsenorge at det skulle man ikke tilsette i kosten til små barn.

De har absolutt en del gode basisoppskrifter, men når det kommer til å tilsette maten noe som ikke er en naturlig ingrediens, i form av kosttilskudd så blir jeg litt skeptisk. Så jeg har sluttet å følge dem i div kanaler etter at jeg synes fokus på å krisemaksimere barnematprodusenter osv tok litt av. Selvfølgelig er det ikke et tema som burde være usagt, men jeg tenker de nok kunne ha kommet langt med bare gode, enkle og sunne oppskrifter på barnemat. For det markedet vil jo alltid være der :)

Veldig enig! Synes en del av oppskriftene er fine, men følger heller myndighetenes råd enn rådene deres. Jeg plukker litt her og litt der av oppskrifter, lager mye selv, men gir også kjøpegrøt :) Jeg vet hva barna trenger og klarer å lese myndighetenes råd, så jeg føler meg trygg på hva jeg gir. Men skjønner godt at folk blir forvirret når det er så mange ulike meninger der ute (særlig blant folk som mener og synser uten adekvat utdannelse).

Veldig enig! Synes en del av oppskriftene er fine, men følger heller myndighetenes råd enn rådene deres. Jeg plukker litt her og litt der av oppskrifter, lager mye selv, men gir også kjøpegrøt :) Jeg vet hva barna trenger og klarer å lese myndighetenes råd, så jeg føler meg trygg på hva jeg gir. Men skjønner godt at folk blir forvirret når det er så mange ulike meninger der ute (særlig blant folk som mener og synser uten adekvat utdannelse).

Ja jeg ble bare SÅÅÅÅ forvirra da vi skulle introdusere fast føde, så det skjønner jeg godt at flere blir. Og det finnes jo heller ingen fasit, utenom det man skal unngå da, hehe. Også tilvendes de jo i så utrolig ulikt tempo. Men man finner jo som regel ut av det etter hvert :)
Kommer nok ikke til å være så stressa når neste skal begynne med mat.

Back
Topp