Lisa_piah

Andre møte med forumet
Hei.
Jeg har ei lita jente på litt over 2 mnd som har i over 1 mnd hatt problemer med å bæsje.
Alle sier det er forstoppelse men det er det ikke. Problemet er at hun sliter med å få det ut av endetarmen.
Når det kommer er det helt bløt. Før hun får det ut er det mye skriking og pressing. Dette kan foregå gjennom hele dagen og det er ikke alltid avføring hver dag.

Første gangen vi var hos lege sa han at vi skulle ha malt i MME'en.
Ringte tilbake til legen nå i romjula å fikk beskjed om at han tror hun kunne ha forstoppelse en plass i tarmen og at det var forstoppelses diaré som kom ut. Hun har nå siden da fått laktulose i melken men jeg syns skrikingen og pressingen er blitt verre. Problemet er ikke konsistensen på bæsjen men at hun sliter med å få det ut siste biten.

Er det noen som har vært borti lignende? Noen som har tips?

Hilsen fortvilt og sliten mamma <3
 
Flere barn med melke intoleranse har slike symptomer. Jeg ville forsøkt melkefri MME. Om fu også ammer bør du kutte all melk.
 
Flere barn med melke intoleranse har slike symptomer. Jeg ville forsøkt melkefri MME. Om fu også ammer bør du kutte all melk.
Glømte å skrive det men vi har også prøvd melkefri MME :) det eneste som skjedde da var at det som kom ut var helt suppe.
 
Hvilken flaske bruker du? Det hjalp når vi bytta over til Dr.Brown’s.
 
Vet ikke om det er helt det samme men min baby skrek masse hver gang hun skulle bæsje. Det som hjalp her når jeg merket at det nærmet seg var å ta henne på badet, kle av bleie og holde henne under knærne over vasken eller do. Da får man korrekt vinkling på tarmen og hun fikk tømt ut alt. Kan søke på EC-hold for å få bilde på hvordan man holder.
Ikke sikkert det hjelper dere, men mi lille ble alltid roligere etter vi hadde holdt sånn og tarmen var tømt. Hun hadde også melkeproteinallergi, mye roa seg når hun hadde fått melkefritt i to uker. Men det ser jeg du har prøvd og ikke var løsningen for dere.
Andre ting jeg tenker på, er at mageproblemer kan komme av låsning i rygg/nakke etter fødsel. Så kan forsøke en tur til feks manuellterapeut.
Her hjalp det også for baby å bli bært i bæresjal.
I tillegg masserte jeg magen hennes så ofte som mulig på stellebordet eller på sofaen i stua. Hun skrek mye på stellebordet så ikke alltid vi kunne gjøre så mye annet der enn å skifte fortest mulig og komme oss ut.
Masserte slik som vises under filmen «promp»

Andre ting jeg ser noen har effekt av er Semperdråper. Men lurt å ikke prøve for mye på en gang også kanskje, jeg bare slenger ut alt jeg kommer på også ser du hva som er sktuelt for dere.

Håper noe virker snart, det er slitsomt for både mor og barn når dette står på ❤️

https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/veiledningsfilmer
 
Vet ikke om det er helt det samme men min baby skrek masse hver gang hun skulle bæsje. Det som hjalp her når jeg merket at det nærmet seg var å ta henne på badet, kle av bleie og holde henne under knærne over vasken eller do. Da får man korrekt vinkling på tarmen og hun fikk tømt ut alt. Kan søke på EC-hold for å få bilde på hvordan man holder.
Ikke sikkert det hjelper dere, men mi lille ble alltid roligere etter vi hadde holdt sånn og tarmen var tømt. Hun hadde også melkeproteinallergi, mye roa seg når hun hadde fått melkefritt i to uker. Men det ser jeg du har prøvd og ikke var løsningen for dere.
Andre ting jeg tenker på, er at mageproblemer kan komme av låsning i rygg/nakke etter fødsel. Så kan forsøke en tur til feks manuellterapeut.
Her hjalp det også for baby å bli bært i bæresjal.
I tillegg masserte jeg magen hennes så ofte som mulig på stellebordet eller på sofaen i stua. Hun skrek mye på stellebordet så ikke alltid vi kunne gjøre så mye annet der enn å skifte fortest mulig og komme oss ut.
Masserte slik som vises under filmen «promp»

Andre ting jeg ser noen har effekt av er Semperdråper. Men lurt å ikke prøve for mye på en gang også kanskje, jeg bare slenger ut alt jeg kommer på også ser du hva som er sktuelt for dere.

Håper noe virker snart, det er slitsomt for både mor og barn når dette står på ❤️

https://www.stinesofiesstiftelse.no/tema/veiledningsfilmer
Takk før tips. Skal prøve det.
Semperdråpa har vi også prøvd. Føler vi har prøvd det meste av flasker, mat, dråper. Det virker som at hun verger seg mot å få det ut. Hun skriker kun når hun presser. Ikke før og ikke etter.
 
Det jeg først tenker, er at hun fortsatt er lita, og det er mye dere har testa ut på kort tid. Både malt, semper, annen mme, lactulose, typer flasker osv.
Kan det være at dere har testa melkefri mme i for kort tid? Det tar ofte et par uker før alt er ute av systemet og det kan roe seg med ny.
Og hvor lenge har dere prøvd malt eller semperdråper?
Alt blir ikke bedre etter noen få ganger.

Ellers ville jeg nok tatt opp film/lyd og bilde av avføring for å vise legen. konsistens, farge og hvordan hun er. Blir kanskje lettere får legen da
 
Back
Topp