Fødte på Bærum i desember 2023, følte at de hadde mye ressurser og alle var så hyggelige. Jeg var der totalt 6 netter (3 dager med igangsetting + 3 dager etter babyen ble født) så møtte veldig mange jordmødre og barnepleiere (les: sikkert flere enn 10 jordmødre bare på fødeavdelingen). Møtte (dessverre) også ganske mange leger som alle var helt super hyggelige, og jeg følte meg godt ivaretatt da det til slutt ble keisersnitt.
Fikk et familierom på barsel, fasilitetene er på ingen måte nye men helt ok og viktigste er selvfølgelig de menneskene. Det var litt mye fokus på å få til amming og vi fikk en del ulike råd fra forskjellige mennesker på barsel som var litt frustrerende (mangel på tydelige, detaljerte interne retningslinjer for ulike situasjoner?), men absolutt en hyggelig opplevelse og kunne godt tenke meg å føde der igjen. Det var viktig for meg å ha mannen min med meg på barsel, og det viste seg å være ekstra viktig siden jeg var i dårlig form de første dagene etter fødsel. Hadde vært helt jævlig å måtte være alene med en nyfødt baby etter keisersnitt, som hadde vært en sannsynlig scenario på Ullevål for eksempel. Så veldig fint at partner kan overnatte på barsel også, det skal man ikke undervurdere.