Bæring :)

Førstegangs Mamma Fra Ryfylke

Andre møte med forumet
Hei jeg glemmer litt at eg er gravid og vil så gjerne hjelpe mannen og bære så jeg hjalp og løfte en tørketrommel opp på vaskemaskinen hadde ikke vondt når jeg løfta eller tiden etter på. Men i natt våkna jeg at jeg hadde vondt i toppen på magen under brystå men blør ikke. Eg har jo forstått at eg må være forsiktig men kan det gå galt er i begynnelsen i uke 20 nå.... [emoji5]
 
Neida, ikke farlig. Jobber selv i frukt og grønt- avdeling i dagligvare og har fått beskjed av jordmor at kroppen sier i fra når det er nok. 3 ganger i uken (hver frukt- og grønt leveranse) løfter jeg over 100kg totalt.. Så det er ikke farlig så lenge du klarer det;)
 
Vondt på toppen av magen kan like gjerne være luftsmerter. Det er veldig vanlig.

Men du skal være forsiktig å løfte gjennom hele graviditeten. Løfte med beina, ikke ryggen.. ikke fordi du kan løfte på deg en spontanabort, men fordi du kan ødelegge rygg og bekken. Ikke mer enn du føler er greit selv, og det er jo veldig individuelt hvor sterk man er og hvor vant man er til å løfte.
Ved for tunge løft kan man vel sprekke noen blodkar..
 
Glemte meg bort i uke 18 å løfta sønnen min på 7 år. Fikk skikkelig vondt i nedre del av magen etterpå og værre dagen etter. Gikk heldigvis over, har ikke løftet tungt siden [emoji5]
 
Her løfter jeg pluggen på 13 kg opp og ned bakken til bhg daglig. Kroppen sier bok i fra før det går galt :) så ingen fare :)
 
Jeg tror egentlig man har gått litt vekk ifra det med at gravide må være påpasselige med tunge løft. Både lege og jordmor her har i alle fall sagt at det bare er å løfte som normalt, altså det man er vant til. Men som nevnt over her, må man selvfølgelig tenke litt ekstra over rygg og bekken og løfte riktig :)
 
Enig med sistnevnte! Du hører jo om gravidere kvinner som fortsetter å trene med vekter gjennom hele graviditeten, så tunge løft i seg selv er vel ikke farlig, men heller det om kroppen ikke er vandt til det og i tilfeller hvor en løfter feil. Men du får nå heller kjenne etter og være påpasselig med fremtidige løft ;)
 
Back
Topp