Bæring i sjal (eller andre bæretøy)

Jeg foretrekker sjal så lenge det er en baby, altså det første året, omtrent. Sjal er i mine øyne ekstremt mye mer behagelig, spesielt på magebæring, men også på rygg, synes jeg. Når barnet er blitt rundt et år og gjerne vil gå en del selv (i hvert fall ville min det), synes jeg sele er enklere, men likevel mindre behagelig. Jeg har aldri hatt bil og første ble båret til og fra barnehagen frem til han var 2,5 (da flyttet vi slik at bhg var nærmeste nabo og han kunne lett gå hele veien selv). Vi brukte både sjal og sele lenge, tror siste gang han satt i selen var han fire, omtrent. Men på slutten var det bare på tur, vi har aldri brukt bæremeis.
Hmm.. Sikkert noe jeg kommer til å prøve hvis spiren holder seg! Hørtes fornuftig ut å bruke sjal :)

Hvis babyen faller ut har du knytt veldig feil. Sjalet er godt festet under rumpa på babyen.

Elastisk sjal, som man bruker i starten, trenger man ikke knyte av og på, men mange av dem er ganske varme og derfor ikke så gode å gå rundt med hele tiden. Jeg synes nettopp det å knyte av og på var det mest styret, og det var derfor vi etterhvert gikk mer og mer over til sele. Spesielt når det var sånn sitte ti minutter på ryggen, gå fem minutter, fem minutter på ryggen, gå ti minutter osv. Men når man har lært seg teknikken, er det ikke vanskelig eller tidkrevende å knyte, og det fungerer derfor fint når man vet man skal bære en stund.

Nei det skal jeg ikke. Mulig jeg kommer til å ha et sjal til hjemme bruk. Jeg hadde det til første. Men for noe knot ute blant folk! Varmt og klamt, han ble gjennomsvett! Jeg synes vogn er helt topp:happy:

Bærte første mye i sjal, men andre mann ville ikke. Jeg har spart på sjalene, så håper tredje har lyst for det er så koselig

Jeg bar første barn mye i både sjal og sele, tok bare noen uker med prøving av elastisk før jeg gikk over til vevd og falt dypt i hullet på ALLE tenkelige måter . Litt ute av "sjal moten", men har flere liggende, og tenker jeg må finne meg noen fine nyfødtsjal og, har noen digge ulliser, men de blir ikke før vinteren igjen :p kos med squishbært!

Er det ikke styr å knytte det hele tiden? Jeg hadde vært redd for at babyen skulle falle ut, men det er kanskje en vanesak :)
Om baby faller ut har man gjort veldig feil :) det finnes mange fine lokale bæregrupper hvor man kan møtes og få hjelp, og bæreveiledere man og kan få hjelp av. Bæregruppen her jeg bor ble min barselgruppe, bare bra folk der! Norsk bæregruppe er en fin gruppe på Facebook å starte, les filer og følg litt med i gruppen for å se hva det går i :)

Selv får jeg mini raskere på rygg med sjal enn med sele, men bruker begge deler.

Har kjøpt meg en kombinert bæresele/sjal nå.
har også en close caboo og vil ha en bæresele på sikt :-) elsker bæring!

Da jeg fikk eldstemann i 2013 hadde jeg ingen tanker om sjal. Han var under en uke da jeg fant ut at jeg måtte ha det dersom jeg skulle få i meg mat ila dagen når mannen måtte tilbake på jobb. Han gren med en gang jeg la han fra meg. Ble mye brukt med både han og hun som kom i 2016. Ser for meg at to armer fri er gull med to eldre søsken og en mann som er vekke på jobb annenhver mnd, så det blir nok godt brukt denne gangen også :cat:

Er det noen av dere som har tips til elastisk sjal som ikke er så varmt? Jeg har et fra Moby fra før, men husker det som veldig varmt. Første ble jo født på vinteren, så da var det greit, men tror jeg trenger et som ikke er så varmt til neste.

Er det noen av dere som har tips til elastisk sjal som ikke er så varmt? Jeg har et fra Moby fra før, men husker det som veldig varmt. Første ble jo født på vinteren, så da var det greit, men tror jeg trenger et som ikke er så varmt til neste.

Anbefaler norsk bæregruppe på Facebook, mange gode tips der

Sjal er definitivt min favoritt. Mye lettere å tilpasse. Og ringslyngen er super for kortere bæring. De med seler er en større favoritt hos pappaen. Finnes mange enkle knytinger om en bruker kortere sjal, men alt trenger litt øving :p er jo noen år siden jeg har båret nå - men føler det fortsatt sitter :)

Brukte sele sist, men skal forsøke med på sjal denne gangen. Gleder meg :D

Er det ikke styr å knytte det hele tiden? Jeg hadde vært redd for at babyen skulle falle ut, men det er kanskje en vanesak :)

Babyen faller ikke ut om du knyter riktig nei. Det er et sete babyen sitter i, og to pass under rompa. Noen knuter tar lenger tid enn sele, men de er til gjengjeld mer behagelige. Det er en øvingsak, jeg knyter både mage og rygg fortere enn andre får på sele. Jeg bruker veldig korte sjal på rygg, og det går fort når det er innøvd.

Kan anbefale et kort sjal (3 - 4) i kenguru-knyting. Det er en kjempegod knute til nyfødt og små babyer og den er veldig sval og luftig. Velger du et tynt sjal med lin/viskose/silke etc hjelper det på. Jeg har et størrelse 3 med silke jeg elsker å bruke på sommeren og siden det er silke er det sterkt nok til å bære femåringen også.

Elastisk sjal vil alltid være varmt uansett fordi den er så omsluttende og tett. Men det er et elastisk som heter aldoria bambu, som er et bambus-sjal. Den er veldig populær hos mange, men det falt ikke i smak hos meg.

Back
Topp