Bæretøy

Værinne74

Glad i forumet
Jeg leste en artikkel i Adresseavisen nylig (avisa i Tr. heim) om ulike bæretøy til babyer/barn. Sambo og jeg synes det ser lurt ut, så jeg regner med at vi vil komme til å kjøpe en slik en når den tid kommer.

Mere informasjon om å bære barn finnes på føgende side; http://www.tettinntil.com

Noen som har erfaring med dette?

Ingen erfaring, men har også planer om å skaffe diverse bæreanordninger. Ser mer praktisk ut enn å dra på vogn over alt, særlig siden jeg ikke kjører bil. På Tettinntil er det oppskrifter sånn at man kan sy slynge/sjal selv - tenkte kanskje jeg skulle prøve meg på det for å se hvordan det blir...

Ja, det virker til å være mere praktisk enn vogn i mange tilfeller, men vogn er jo kjekt også... Men, vi ble fristet til å prøve ut dette, og det skal vi en gang neste år[;)][:)]

Ja, vi skal selvsagt ha vogn også [;)] Men hvis jeg bare skal en kjapp tur i byen, f.eks. så ser jeg for meg at slynge er greiere enn å dra med vogna på bussen... Har ellers alltid hatt planer om babybjørn/bæremeis, men ser ut til at vi erstatter i hvert fall babybjørnen med slynge/sjal siden det skal være bedre for barnets rygg over lang tid.

Når kan man begynne å bære babyen sin i disse tøyslyngene? Har lyst på et sånt jeg og..

ORIGINAL: Tonemor26

Når kan man begynne å bære babyen sin i disse tøyslyngene? Har lyst på et sånt jeg og..

Veldig tidlig tror jeg...er jo en veldig naturlig stilling i forhold til babybjørn og sånn??? god ide å sy selv lattermild! kanskje jeg skal gjøre det også.....

Så vidt jeg har skjønt kan man begynne å bære rett etter fødselen i slynge/sjal, fordi man kan sørge for at barnet får støtte der det trengs (hodet, f.eks.). Har tenkt å bestille en dvd med info, bl.a. med diverse knytteteknikker - de har f.eks. en på Alveslottet (http://www.alveslottet.no/).

Ja, det virker veldig praktisk med bæretøy hvis en skal en snartur inn til byen![:)] Jeg tror også at en kan begynne med dette like etter fødselen. Det er jo i tøy mødrene i Afrika hovedsakelig bærer barna sine. Vurdere å bestille den dvd'en jeg også, lattermild[:)]

Tja jeg er ikke like positiv til å bære på babyen. Direkte upraktisk synes jeg det er. For det første så har du en kjempeklump mellom armene, framme på magen som gjør at du ikke rekker fram dit du skal. Ikke kan du bøye deg fram med begge armene fri, da du automatisk holder en arm rundt babyen for å beskytte denne mot fall o.l. (stoler aldri 100 % på hverken bæreseler el sjal). Etter en stundt får en kjempevondt i ryggen pga tyngden til babyen. Det er ikke til å komme utenom at hverken sjal eller bæresele er formet som en anatomisk riktig tilpasset ryggsekk[;)]. Fryktelig varmt er det også, babyer er kjempevarme og jeg blir kjempesvett når jeg har bært de i mer enn 10 min.

Jepp vi har babybjørn bæresele, men det er bare i nødstilfeller den blir brukt. Dvs. f.eks når vi tar ferje og turen er så lang at vi går opp i salongen.

Dette var min ikke fullt så positive erfaring med bæreanrettninger[:D]

Nei, noe av kluet må vel være at man lærer seg å knytte slik at man kan stole på bæreanordningen, ellers blir poenget borte. Har faktisk båret barn før, jeg, men da på afrikansk måte - vi bodde nemlig i Gambia et år når jeg var tolv og da bar jeg en del på hushjelpens datter på ett år ;)

Vi får se - jeg skal i hvert fall prøve [:D]

Jeg tror nok også vi kommer til å gi dette et forsøk. [:D]

ORIGINAL: lattermild

Nei, noe av kluet må vel være at man lærer seg å knytte slik at man kan stole på bæreanordningen, ellers blir poenget borte. Har faktisk båret barn før, jeg, men da på afrikansk måte - vi bodde nemlig i Gambia et år når jeg var tolv og da bar jeg en del på hushjelpens datter på ett år ;)

Vi får se - jeg skal i hvert fall prøve [:D]

Vi bodde også i Afrika i 1 år da jeg var 12-13 år, i Tanzania. Hukser det som om det var i går[:)][;)] Der hadde de afrikasnke mødrene med seg ungene bærende overalt.

vi har babybjørn sele..brukte den litt..men var ganske travelt i lengda ja..også er det faktisk omtrentkomplett umulig å gjere noke med bylten hengande framme på magen- gløym å putte i vaskemaskina med den bylten dinglande på magen!!!!..men bruker de ikkje mykje barna på ryggen da i afrika td..?   

Back
Topp