Bæretøy?

gutt09jente11

Forumet er livet
Noen som anbefaler meg noe bæretøy? Vil ikke ha noe sånn sjal greier.. 
Men hvordan er babybjørn eller manduca?

Jeg kan anbefale manduca på det sterkeste! Kjempegod å bære, jeg kan enda ta treåringen min i den avogtil, og minste sitter kjempefint og sovner stort sett hvis vi putter han der (han liker bæring så godt)

Anbefaler Ergosele på det sterkeste! Den er jo ganske lik Manduca'n. Bar jenta mi på 3 1/2 år sist  nå i sommer, hun er 18 kg, og 105 cm. Var ikke noe problem!

Ville holdt meg langt unna BabyBjörn, den er ikke god å bære i hverken for deg eller barnet (den nye typen er riktignok litt bedre enn den gamle, men fortsatt ikke like god som f. Manduca, Ergo, Beco osv). Hvilken av de som er best for deg er vanskelig å si, du må nesten prøve dem. Kanskje det er bæretreff i nærheten der du bor? Da kan du få prøvd de ulike typene bæretøy. Vi har både vevd sjal og Manduca. Liker sjalet best om jeg skal bære lenge, mens Manducaen er veldig grei på bæreturer hvor han skal oppi og ut av bæretøyet. Da han var nyfødt brukte vi MobyWrap (elastisk sjal).

gutt09jente11 skrev:
Ok, kan de sitte fra deg i manduca? 

Nei, men det er heller ikke anbefalt å bære ungene slik at de har ryggen mot deg fordi de da ikke får muligheten til å skjerme seg fra omgivelsene om de ønsker/føler behov for det.

gutt09jente11 skrev:
Ok, er det ikke ubehagelig å sitte sånn klemt inntil mammaen og ikke se noe? :P

Min sønn er nå snart to og et halvt år og elsker å bæres i Manducaen. Bærer ham på ryggen, og han har god utsikt, samtidig som han kan gjemme seg inntil meg om han føler for det (skjer gjerne om vi møter noen jeg kjenner, men ikke han ;)). Kommer løpende med en gang han ser at jeg finner frem Manducaen. Tror ikke han hadde gjort det om det var ubehagelig eller han ikke så noe ;)

Vi er veldig glade i vår Baby Bjorn Comfort Carrier. Var også skeptisk til BB i utgangspunktet, men kunne ikke vært mer fornøyd. Har prøvd Beco, og den syntes jeg ikke noe om. Ergo virker også fin. Har ei venninne som er godt fornøyd med den.

Tror du bare bør prøve litt forskjellige - det er så fryktelig mange forskjellige meninger om dette  Kommer jo litt an på hva slags kroppsfasong du/dere har også.

gutt09jente11 skrev:
Ok, er det ikke ubehagelig å sitte sånn klemt inntil mammaen og ikke se noe? :P

De vrir på hodet nesten som en ugle. :P De ser det meste, og det er godt og trygt å sitte mot mamma, og kunne lene hodet mot mamma mens de følger med på verden rundt. Begge mine små elsker å bli bært i manduca. Storebror hadde en kort periode rundt 2-3 mnd der han gjerne skulle sitte fra meg, men så fant han ut at det var bedre mot meg han også.

icsimamma09 skrev:
Ville holdt meg langt unna BabyBjörn, den er ikke god å bære i hverken for deg eller barnet (den nye typen er riktignok litt bedre enn den gamle, men fortsatt ikke like god som f. Manduca, Ergo, Beco osv). Hvilken av de som er best for deg er vanskelig å si, du må nesten prøve dem. Kanskje det er bæretreff i nærheten der du bor? Da kan du få prøvd de ulike typene bæretøy. Vi har både vevd sjal og Manduca. Liker sjalet best om jeg skal bære lenge, mens Manducaen er veldig grei på bæreturer hvor han skal oppi og ut av bæretøyet. Da han var nyfødt brukte vi MobyWrap (elastisk sjal).

Helt enig. Babybjørn er rett og slett bortkasta penger, synes jeg. Den har langt kortere brukstid og langt færre bruksområder enn en formsydd bæresele (som Manduca, Angelback, Beco, Ergo, Boba ... såååå mye gøy nå!) De formsydde er ergonomiske (det advares alltid mot å ikek bruke babybjørn så lenge av gangen, mens det i praksis ikke finnes noen tidsbegrensning på ergonomisk bæretøy, så fremt ungen ikke protesterer da!), og man kan bruke dem både på ryggen og på magen.

Det er kommet noen dødslekre nye Ergoer nå... mmm... ;) Sjekk ut, f.eks. vidunderbarn.no (vet ikke om de har de nye, da). Manducaen har også blitt forbedret. Jeg har en Manduca kjøpt i 2008 og bruker den i ett kjør. Hadde ikke kunnet vært trebarnsmamma uten bæretøy!!

Glemte å si: angående fremovervendt bæring. Personlig tror jeg ikke unger tar skade av det, i korte bolker - mine har hengt mye i babybjørn (før jeg visste om de UTROLIG mye mer komfortable selene!) og blitt båret fremovervendt. Men aberet er for det første at det ikke er optimalt for barnet å henge sånn - det belaster bekkenet og ryggen feil. Ryggen til spedbarnet og det lille barnet er naturlig c-formet, det ser man jo. I Babybjørn oppfordres det mao til at barnet henger på en måte som strider i mot den naturlige formen. Samtidig kan det fort bli for mange inntrykk for den lille, både vær og vind og ikke minst visuelle inntrykk, uten mulighet til å bli skjermet. JEg stusser alltid når jeg ser foreldre bære små babyer fremovervendt i BB i regnvær, eller når den lille sover? Det virker så unaturlig, hvem hadde holdt en sovende baby slik dersom det ikke hadde vært for babybjørnen?

Så hvis man ønsker å bære fremovervendt, noe man forresten kan med sjal, bare man knyter riktig, så bør man ikke være ukritisk. Følg med barnet signaler, tenk litt over hvilke inntrykk det er eksponert for, og blir barnet trøtt, bør man snu det inn mot seg.

Dersom man bare ønsker å bære inn og ut av butikken og på en og annen flytur, så er sikkert BB helt ok. Men dersom man ønsker å heller bruke en tusenlapp (som en ny BB også koster; samme pris som Ergo, Manduca etc) på et bæretøy som er mye mer behagelig, kan brukes til barnet er 20 kilo, og som gir en tryggere bæreopplevelse for den lille, ville jeg ikke kjøpt en BB. 

Jeg har patapum toddler, kjempefornøyd. Den minner veldig om ergo/manducca men er litt billigere i pris.
Småen koser seg på ryggen min, han ser jo masse til sidene og kan ligge inntil å sove når han er trøtt. Ofte kommer det en liten hånd og stryker med nedover armen også emoticon *smelt*

Gikk fra bæresjal der jeg hadde han på magen og til selen når han var ca 8-9 mnd, da begynte han å bli litt stor å ha på magen. Men selv da hadde jeg han nesten aldri forovervent, kun hjemme for å la han se hva jeg drev med, og ikke over lange perioder (ble jo så mye tyngre for meg å bære også)

Back
Topp