Bæresjal

Jolanda

Forumet er livet
Desemberlykke2017
Februarbarna 2020
Noen som har erfaring med bæresjal? Hva anbefaler dere, evt.?
 
Last edited:
Noen som har erfaring med bæresjal? Hva anbefaler dere, evt.? Jeg kan ingenting om dette, så trenger det med teskje ;)

Brukte sele til forrige og kommer nok til og gjøre det etter hvert nå også, men kunne tenke meg skal helt i begynnelsen kanskje.

Sniker
Jeg begynte å bære min i elastisk bæresjal, og synes det er helt optimalt. Det kan forhåndsknytes, er lett å lære seg og du får tilpasset sjalet helt etter kroppen din og babyen. :) jeg synes det var komfortabelt til ca 6kg, deretter gikk jeg over til vevd sjal. Men de er jo så små og pudding i starten at elastisk kjennes trygt og godt. Prøvde sele også, en det liker jeg ikke til nyfødte.

Her er noen fine sider:
https://baerehjelpen.wordpress.com/2017/08/03/hvordan-fa-til-elastisk-sjal/

Liker salene herfra, de har ulike merker også :) og en inatruksjonsvideo i "kunnskapsbasen". Brukte den her hjemme samtidig som jeg knøyt opp og puttet baby oppi de første gangene.
https://www.bereglede.no/produkt/sino/
 
Jeg liker bæresjal :)

Det enkleste i starten er fort en ferdigknytt elastisk, det er lett å få til, og fort å få inn/ut ungen. Caboo er vel det vanligste, ofte greit å kjøpe brukt.

Det kan også være fint med ett tynt ett i 100% bomull fra ganske tidlig av. Det krever litt mer øving å få til, men der sitter ofte ungen godt, og det siger mindre enn de elastiske.
Dette kan også kjøpes brukt (kjøp/salg bæretøy på Facebook er super til sånt) for en billig penge. Eller så har jeg hørt mye positivt om feks basic line serien til lennylamb.
https://www.instinktsmor.no/vevd-sjal/bomull/

I samme serie som overnevnte finnes det også ringslynge. Som er min favoritt å bruke. Litt mer styrete å lære seg skikkelig, men herrefred så praktisk i lengden :)

Jeg anbefaler å melde seg inn i norsk bæregruppe, og feks poste bilder der av ungen i sjal etterhvert for å få konstruktiv kritikk på knyting av sjal/posisjon i sele.
Det er ofte bæretreff rundt om i hele landet, og de kan man dra på som gravid også, og bare se på bæretøy og snakke med folk/se hvordan folk gjør det.
 
Last edited:
Spør gjerne om noen lurer på noe med bæring, jeg kan svare på endel og snakker gjerne om temaet :)
 
Spør gjerne om noen lurer på noe med bæring, jeg kan svare på endel og snakker gjerne om temaet :)
Jeg fikk låne et elastisk sjal til førstemann, og brukte det en del, men ble ikke ordentlig «bærefrelst» før vi gikk over på vevd sjal. Nå er jeg interessert i erfaringer med å bære nyfødte i vevd sjal (mitt er mellomtykt, 100%bomull fra didymos). Er det ok så lenge man har trent litt, eller må jeg bare akseptere å kjøpe noe annet for de første ukene?
 
Jeg fikk låne et elastisk sjal til førstemann, og brukte det en del, men ble ikke ordentlig «bærefrelst» før vi gikk over på vevd sjal. Nå er jeg interessert i erfaringer med å bære nyfødte i vevd sjal (mitt er mellomtykt, 100%bomull fra didymos). Er det ok så lenge man har trent litt, eller må jeg bare akseptere å kjøpe noe annet for de første ukene?
Jeg tror du kan bruke det til nyfødt, jeg har tenkt å bruke mine vanlige sjal til baby (ikke de tykkeste og groveste, men de andre).
Til de minste er det greit at sjalet har ganske god glid, og ikke er for vanskelig å stramme bare.

Sånn personlig har jeg tenkt på å høre med mitt lokale bærebibliotek om å låne ett bomullssjal som funker til nyfødt/liten baby om jeg trenger det. Vet de har ett par som funker. Så kan jeg se an behovet. Heldigvis er ok vevde sjal til små babyer i bomull ca de billigste skålene på markedet ;)
 
Jeg har en hylle full av sjal.. Har seler til ungen begynner på skolen. Men sikler litt på den nye sela til ergobaby (Embrace) :woot: den ser så myk og herlig ut til liten squish, samtidig som man slipper lange sjalender (det kan jo være litt upraktisk innimellom :cat:). Den er så ny at jeg ikke har lest hva folk synes om den i bruk enda.
 
Brukte moby wrap fra fødsel av sist og i mange måneder. Synes det var helt topp. Tynt og mykt så ble ikke for varmt å bruke det inne med vanlige klær. :)
 
Elastisk sjal i starten og så vevd kombinert med sele.
 
Jeg har et vevd sjal etter storesøster, pluss lenny lamb bæresele. Henne bar vi mest i sele, hun var 8 mnd når jeg oppdaga bæresjal og hun var aaalt for utålmodig til å vente på at mamsen sjala opp. Har kjøpt et elastisk sjal, ergobaby aura til lillebror og håper å bære han helt fra starten.
 
Jeg synes det er fint med sjal i stede for sele, så håper jeg får det til :)
Men kjenner det er for tidlig å kjøpe inn noe, kommer til å ta det på nyåret, eller om det dukker opp noe :)
 
Sist hadde jeg bare Babybjørn (ga beng i alle «fy-fy’erne»..!), og lånte Ergobaby ved noen anledninger, flyreise etc. Så vi bar aldri tidlig, han trivdes med å sove i både vogn, seng og kurv.

Nå har jeg tenkt å gi tidligbæring en sjanse, og kjøpte en Close Caboo carrier billig av en nabo her om dagen. Da har jeg muligheten til å prøve og se om det funker for oss.
 
Jeg kjøpte meg en ny kigoma for å drive med afrikansk bæring nå nylig

https://youtu.be/m_iNxT8WOWo

Det er ikke når babyen er helt nyfødt, men fra 4-5 måneders alderen. Syns det var så digg med afrikansk stil på sommeren sist.
 
Back
Topp