Bæresjal

Belka87

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Julibarna 2019
Novemberbarna 2021
♡Julekulene 2021♡
Da jeg syns det var så greit å bære med storesøster, tenker jeg at jeg kommer til å gjøre det en del med Schrödiger også. Har en ergobaby bæresele som jeg er veldig fornøyd med, men kunne tenke meg å bruke en del bæresjal denne gangen, spesielt med tanke på at det vil være sommer og å lettere kunne bruke det inne (syns det var litt tungvint med bæresele hvis jeg bare skulle bruke den inne).

Noen som har tid eller råd om noen gode bæresjal og hva jeg bør tenke på når jeg kjøper meg det?

Last edited:
Elastisk sjal er fint til nyfødt. Men det er mye stoff og kan bli varmt hvis det blir sommer i juli. Brukte Caboo til storebror og det var veldig greit, men også ganske varmt. Det er en kombinasjon mellom sele og elastisk sjal.

Til litt større babyer er jo vevd sjal gull! Men det finnes ekstremt mange varianter både på vevtyper og fiber. Det finnes alt fra tynne og myke til nyfødte, til beist du kan bære gubben med (behagelig tilogmed). Også lønner det seg å kjøpe brukt, vevde sjal trenger ofte å være innbrutt for å være gode å knyte med. Jeg har et håndvevd og to maskinvevde, det er stor forskjell på alle tre. Mitt håndvevde er alpakkaull og silke og er mykt som bare de, de maskinvevde er begge bomull, men kjennes helt ulike ut pga måten de er vevd på. Vil egentlig anbefale deg å sjekke ut norsk bæregruppe på Facebook, sannsynligvis har du bærebibliotek, bæreveileder eller aktiv bæregruppe i nærheten av deg og kan få prøve litt forskjellig :)

Last edited:
Jeg brukte Caboo Close til min maibaby sist. Det er perfekt til nyfødt, mykt og behagelig. I tillegg er terskelen lav for å finne ut av det, siden det er ferdigknyttet. Hun bodde i sjalet fra hun ble født til hun var 6/7 mnd. (Hun var liten og lett, ellers ville det nok blitt tungt å bære i tidligere pga at det er så elastisk). Min mor var bekymret for at hun ikke skulle utvikle seg motorisk siden hun aldri lå alene, men det gikk fint (hun kunne gå da hun var 9,5mnd). Tror det er veldig sunt både for babyens styrke og trygghet/nærhet med bæring. Ikke fikk de flatt bakhode heller, slik som mange av de mer bedagelige babyene:) Har kjøpt en ekstra Caboo nå til mini, så har vi en i reserve når den andre er i vaskemaskinen.

Jeg hadde også ergobaby sist. Vurderer sjal eller sæle denne gang også. Veldig greit hvis en må ha hendene fri til å gjøre ting, samtidig som at babyen vil være nær. :)

jeg har en manduca bæresele og jeg har et elastisk sjal (kan ikke huske merke)

Jeg brukte sjalet ofte til datteren som hadde kolikk for det gav best nærhet, med sønnen som er født i juli brukte jeg manducaen mest når det var behov. Var en veldig varm sommer og sjalet var for varmt.

Jeg har også en hjemmeydd mei tai jeg brukte på datteren fra hun var 6 mnd. Brukte den litt på sønnen også, men den er litt rosa og lilla på selve bærestykket.

jeg vurderer mer bæretøy nå med siste barnet, men usikker pga bekkenet mitt, jeg må se an hvordan det er i barseltiden med tanke på bæring før jeg har fått trent meg opp litt mer.

Elastisk sjal er fint til nyfødt. Men det er mye stoff og kan bli varmt hvis det blir sommer i juli. Brukte Caboo til storebror og det var veldig greit, men også ganske varmt. Det er en kombinasjon mellom sele og elastisk sjal.

Til litt større babyer er jo vevd sjal gull! Men det finnes ekstremt mange varianter både på vevtyper og fiber. Det finnes alt fra tynne og myke til nyfødte, til beist du kan bære gubben med (behagelig tilogmed). Også lønner det seg å kjøpe brukt, vevde sjal trenger ofte å være innbrutt for å være gode å knyte med. Jeg har et håndvevd og to maskinvevde, det er stor forskjell på alle tre. Mitt håndvevde er alpakkaull og silke og er mykt som bare de, de maskinvevde er begge bomull, men kjennes helt ulike ut pga måten de er vevd på. Vil egentlig anbefale deg å sjekke ut norsk bæregruppe på Facebook, sannsynligvis har du bærebibliotek, bæreveileder eller aktiv bæregruppe i nærheten av deg og kan få prøve litt forskjellig :)

Så enig med alt her <3

Ergobaby sitt bæresjal var gull verdt sist gang! Kunne gjøre alt med den på! Skal bruke det masse denne gangen også :happy: Vår jente hadde hoftedysplasi som ikke ble oppdaget før hun var 7,5 mnd, og bæring i sjal hadde trolig bidratt til å minimere behandlingstiden (i følge ortopeden) da de får en fin stilling i hoftene:) Så bær i vei☺️

Eg har vore kjempefornøgd med mobywrap sitt bæresjal!
Råder til å sjå videoar på youtube og øve seg litt før babyen kjem :)
Eg har føretrukket sjal framfor meis/sele.

Eg har vore kjempefornøgd med mobywrap sitt bæresjal!
Råder til å sjå videoar på youtube og øve seg litt før babyen kjem :)
Eg har føretrukket sjal framfor meis/sele.

Mobywrap er det jeg har ja!

Sperren min er at det er tricky å knyte. Spesielt alene i starten xD men jeg elsket det med datteren født på våren. Var for varmt for min forrige julibaby :(

Back
Topp