Bæresjal

Celsius

Betatt av forumet
Sensommerbarna 2019
Hei!

Vil noen fortelle litt om erfaring med bæresjal?
Mange som skriver/snakker om dette.

Brukes det fra helt nyfødt?

Fordeler/ulemper?

:)

Dette kan jeg også tenke meg å høre litt mer om. Har bare brukt ergobaby med de to andre, og bare når det har vært helt spesielle ting (reise, tur, baby ikke roer seg når vi er ute osv). Men ser for meg at jeg trenger flere hender ledig med to fra før...

Sniker.

Elastisk sjal er gull i starten, lett å få til for nybegynnere kontra vevd sjal, og man kan forhåndsknyter, men vevd sjal er heller ikke så vanskelig som det ser ut.
Sele er ofte mer kronglete pga evt nyfødinnlegg synes jeg, skjønt en del også kan justeres til nyfødt. Likevel synes jeg ikke den nyfødte sitter like godt i sele selv i sele uten innlegg som i elastisk sjal.

Sjekk ut bæreglede sin butikk/nettbutikk og YouTubekonto for hvordan man forhåndsknyter elastisk sjal til nyfødt :)

Lykke til!

Fordeler og ulemper ja, ser egentlig ingen ulemper med sjal :) det kan særlig med vevd, i mindre grad med elastisk, ta litt tid å lære seg, men erfaringsmessig var ikke sele helt problemfritt heller. Sjal gir bæring tilpasset 100% til både baby og bærer, en sele kan ikke tilpasses like mye. Går man får sele vil jeg anbefale en som har mykt stoff, selv synes jeg ergobaby var stiv og formet seg lite etter babyen.

Bæretøy er gull verdt! Ser bare fordeler med det,så fremt man bruker ergonomiske seler (IKKE Babybjørn).

Mange fine mønster og farger på sjal og man kan fort falle ned i kaninhullet:rolleyes::hilarious:

Anbefaler å begynne med elastisk i starten som nevnt over og finne ei bæregruppe nær der du bor - ofte har man bæretreff og man lærer mye på disse:)

Det er et stoort tema! :D

Mange starter med elastisk, men det er 5 meter (som kan føles litt uoverkommelig med nyfødt og ny bærer) og brukes ofte bare til 7-8 kg ish, da begynner det å sige og kan fort bli ubehegalig for bærer, pga elastikken.
Andre starter med Caboo Close, halvferdig knytt elastisk som bare strammes med ringer. Her er det smak og behag :)

Jeg kommer til å bruke vevd sjal fra starten, her er det masse å velge mellom, alt fra farge, mønster, blend og lengde.
Som ny anbefaler jeg ofte å kjøpe et sjal du liker utseende på, gjerne i basestørrelse (ofte fra 5-7, 6 er vanligst som tilsvarer 4.6m), og et som gjerne er 100% bomull, evt andre naturfiber, da disse kan hives i vaskemaskin ved evt gulp etc.

Jeg bærte mini i vevd fra 3 mnd, skulle ønske jeg begynte mye tidligere med vevd. Fordelen er tilknyttningen, du har frie hender til andre barn/husarbeid. Lille i magen vil bli bært fra vevd fra den dagen jeg kan bære igjen hvis alt går bra.
Barn som sliter med mage/refluks etc syns ofte det er en deilig stilling å sove i, og roer seg ofte ned. Mini prompet alltid MASSE med en gang han kom opp i sjalet, da fikk han hjelp til å få ut ekstra luft.
For meg som har hunder er det deilig å ha frie hender til å gå tur, og slippe vognen på tur med dem.

Bærer du ergonomisk kan du bære hele dagen om det trengs, det blir selvfølgelig naturlige pause i forbindelse med bleieskift, mat etc etterhvert. Amming og flasking kan også gjøres i bæretøy.

Eneste ulempen jeg ser er om du skal handle mye greier, så er det tungt å bære alt i hendene, istedenfor å legge alt i vognen :p

Ang pris så finner du sjal i alle prisklasser, kjøp gjerne brukt da disse er ferdig myket opp. Kjøp og salg bæretøy på facebook feks. Der har man også sikkerheten med feedback lenker for å sikre at det er trygt å kjøpe fra selger. Lurer man på noe er det alltid noen i sjalmiljøet man kan spør, mange låner også ut sjalene sine til folk som ønsker å prøve, eller vil lære.

Anbefaler også å kontakte bæreveileder om man er usikker, se masse filmer på youtube.

Facebook har flere grupper, blant annet Norsk Bæregruppe, Bæregruppe for nybegynnere, og mange har lokale bæregrupper.
Det finnes også bærebibliotek man kan låne sjal fra, og dra gjerne på bæretreff! Der kan du få hjelp av flere bærere, prøve ulike type bæretøy etc, også er det super hyggelig å ha noen å snakke med som er i samme situasjon som deg :) Jeg går fortsatt på bæretreff, mini er straks 20 mnd, og jeg drar på treff uten han :p

Jeg er også utdannet bæreveileder, om noen ønsker å spørre spørsmål privat, eller spørre her :)

Både jeg og mannen brukte elastisk med minstejenta fra nyfødt og både liten og stor elsket det! Ligger trygt og godt på brystet :Heartred
Kommer bruke det igjen med denne lille!:Heartred

Kan virke litt kronglete i starten med knyting men du kommer raskt inn i det! :)

Ingen slår wachita sin forklaring!
Men altså vi brukte sjal fra starten av med førstemann og elsket det! Følte det fungerte for «alt» - kveldsuro (når vindusviske-amming ikke dugde), soving, kos, når vi ønsket å få gjort litt :Heartred
Som jeg gleder meg!!!

Personlig trivdes jeg veldig godt med elastisk sjal i starten, vi hadde også close Caboo som vi var glad i (særlig greit når besteforeldre feks ville bære) :joyful:

Gikk over til vevd etterhvert, men ble aldri så «fan» at vi går rett på vevd med nestemann :happy:

Wachita svarer godt!

Jeg kommer også til å bruke vevd sjal helt fra begynnelsen denne gangen. Sist brukte jeg elastisk de første månedene og vevd fra ca 3 mnd, og bærer fortsatt vesla på ryggen i sjal den dag i dag (20 mnd). Det er gull verdt! Og såå koselig og viktig for tilknytningen!:Heartred Skriver under på "norsk bæregruppe" på Facebook, samt lokale bæregrupper og bæretreff! Gull verdt! I Oslo har man også flere gode tilbud som Bæreglede og Oslo Slinglibrary!

Dette må jeg sette meg inn i etterhvert ser jeg! Har veldig lyst til å bære på en eller annen måte, men er litt redd for å jinxe noe hvis jeg ser på utstyr for tidlig :shy:

Dette må jeg sette meg inn i etterhvert ser jeg! Har veldig lyst til å bære på en eller annen måte, men er litt redd for å jinxe noe hvis jeg ser på utstyr for tidlig :shy:
Jeg føler det samme. Har veldig lyst til å kjøpe alt nå, men tørr ikke.

Kjøpte elastisk, men var ikke noe for meg. Men fikk tak i en close cabo jeg brukte mye. Når d ble for tungt å bære i den gikk jeg over på vevd. Har et som jeg nesten ikke har brukt for d krever en del mykning, og som uerfaren bærer syns jeg d var vanskelig å knyte. Men kjøpte et i tynn bomull, var mykt fra jeg kjøpte det og ble derfor en del brukt. Er et hav av bæretøy der ute, så en må bare prøve seg frem.

Jeg har ergobaby 360 som jeg brukte til junior og planlegger å bruke d denne gangen også da jeg var veldig fornøyd med den og brukte fra nyfødt til 8-9 mnd.
Hvorfor skal jeg bruke bæresjal i stede for sele?
Spørsmålet er fordi jeg lurer og ikke kverulerer.

Jeg har ergobaby 360 som jeg brukte til junior og planlegger å bruke d denne gangen også da jeg var veldig fornøyd med den og brukte fra nyfødt til 8-9 mnd.
Hvorfor skal jeg bruke bæresjal i stede for sele?
Spørsmålet er fordi jeg lurer og ikke kverulerer.

Det viktigste er bare hva du og babyen er mest komfortable med og at det er ergonomisk bæring for både deg og baby. :) Ergobaby 360 er en sele som oppfyller de kravene, utenom ved utovervendt bæring som derfor bør begrenses.
Selv synes jeg at særlig den nyfødte kommer tettere på i et sjal enn i sele og at jeg kan justere sjalet mer etter babyen og meg. Men det er igjen en smakssak. Hvis du var fornøyd med sele sist er det ingenting i veien for å gå for den nå også ❤️ :)

Det viktigste er bare hva du og babyen er mest komfortable med og at det er ergonomisk bæring for både deg og baby. :) Ergobaby 360 er en sele som oppfyller de kravene, utenom ved utovervendt bæring som derfor bør begrenses.
Selv synes jeg at særlig den nyfødte kommer tettere på i et sjal enn i sele og at jeg kan justere sjalet mer etter babyen og meg. Men det er igjen en smakssak. Hvis du var fornøyd med sele sist er det ingenting i veien for å gå for den nå også ❤️ :)
Er det for babys del eller min del at utovervendt bør begrenses?

Er det for babys del eller min del at utovervendt bør begrenses?

Begge deler, får fort vondt i ryggen som bærer ved utovervendt, men det er mest for babyen som ikke får riktig avlastning til rygg og hofter i tillegg til mye inntrykk om man bærer utover et annet sted enn hjemme. Ved innovervendt kan babyen søke trygghet hos bærer og skjerme seg når den trenger det, men ikke like lett når ansiktet er vendt ut. Men det er vel det med hofter og rygg som er viktigst. :)

Wachita svarer godt!

Jeg kommer også til å bruke vevd sjal helt fra begynnelsen denne gangen. Sist brukte jeg elastisk de første månedene og vevd fra ca 3 mnd, og bærer fortsatt vesla på ryggen i sjal den dag i dag (20 mnd). Det er gull verdt! Og såå koselig og viktig for tilknytningen!:Heartred Skriver under på "norsk bæregruppe" på Facebook, samt lokale bæregrupper og bæretreff! Gull verdt! I Oslo har man også flere gode tilbud som Bæreglede og Oslo Slinglibrary!
Er vi i samme termingruppe? :P Mini er også 20 mnd :)

Kjøpte elastisk, men var ikke noe for meg. Men fikk tak i en close cabo jeg brukte mye. Når d ble for tungt å bære i den gikk jeg over på vevd. Har et som jeg nesten ikke har brukt for d krever en del mykning, og som uerfaren bærer syns jeg d var vanskelig å knyte. Men kjøpte et i tynn bomull, var mykt fra jeg kjøpte det og ble derfor en del brukt. Er et hav av bæretøy der ute, så en må bare prøve seg frem.
I norsk bæregruppe på facebook kan du legge ut i en post at du ønsker å sende sjalet ditt på oppmykningsferie, så gjør folk jobben for deg :) Hvilket sjal er det?

I norsk bæregruppe på facebook kan du legge ut i en post at du ønsker å sende sjalet ditt på oppmykningsferie, så gjør folk jobben for deg :) Hvilket sjal er det?[/QUOTE]

Ååå, har ikke kommet på d! Takk for tips! Det er yaro sling med 60%bomull og 40%tencel så skal være relativt lett å bryte inn mener jeg. Fargene er bare nydelige!! Så håper jeg får brukt d litt mer med neste mann.

Er vi i samme termingruppe? :p Mini er også 20 mnd :)

Hm, mye mulig!:p Jeg var med i både april og mai 2017, da termin var i månedsskiftet. Er du med i noen av Facebookgruppene? Bamsepatruljen, april 2017 eller mai 2017?

Hm, mye mulig!:p Jeg var med i både april og mai 2017, da termin var i månedsskiftet. Er du med i noen av Facebookgruppene? Bamsepatruljen, april 2017 eller mai 2017?
Er med i bamsepatruljen og mai 2017 :) Selvom mini kom i april :P

Er med i bamsepatruljen og mai 2017 :) Selvom mini kom i april :p
Å, så gøy! Da skal jeg prøve å se om jeg ser en gravid bæremamma i en av gruppene, så jeg vet hvem du er:p For du vil kanskje ikke si navnet ditt i åpent forum:rolleyes:

Back
Topp