Bæresjal

Har fått tilbud om å kjøpe et av ei venninne. Merke Ellevill, str 6 (aner ikke hva det betyr), 50% bomull 50% bambus.
Noen erfaringer med slike sjal?

Har fått tilbud om å kjøpe et av ei venninne. Merke Ellevill, str 6 (aner ikke hva det betyr), 50% bomull 50% bambus.
Noen erfaringer med slike sjal?
Ellevill er gode sjal. Størrelse 6 betyr at det er 4,7m langt. Størrelsen sier noe om hvilke knyttinger man kan bruke det til.

Jeg er ganske erfaren bruker av både sjal, meh dai, slynger og forskjellige seler, men jeg liker ikke vevd sjal til nyfødte. Nyfødte er så "lealøse" i kroppen, så det er ikke så enkelt å knytte det på seg. Det er mulig å forhåndsknytte slik man gjør med et elastisk sjal, men man må etterstramme ganske kraftig - og det er langt enklere med et barn som har litt kontroll på egen kropp.

Som bæretøy til de litt større barna er vevd sjal fantastisk, men krever en del øving. [emoji4]

Ellevill er gode sjal. Størrelse 6 betyr at det er 4,7m langt.

Jeg er ganske erfaren bruker av både sjal, meh dai, slynger og forskjellige seler, men jeg liker ikke vevd sjal til nyfødte. Nyfødte er så "lealøse" i kroppen, så det er ikke så enkelt å knytte det på seg. Det er mulig å forhåndsknytte slik man gjør med et elastisk sjal, men man må etterstramme ganske kraftig - og det er langt enklere med en barn som har litt kontroll på egen kropp.

Som bæretøy til de litt større barna er vevd sjal fantastisk, men krever en del øving. [emoji4]
Takk for gode råd! :D er heeeelt grønn på detta, så aner ikke noen ting. For eksempel hvilken lengde bør man ha? Og materiale? Bør det være elastisk?
Leita litt på Sino, men syntes de var bittelitt dyre, og fant ingen brukte i nærheten heller... Er Moby ålreite? Finner flere av de til salgs i nærheten her.

Takk for gode råd! :D er heeeelt grønn på detta, så aner ikke noen ting. For eksempel hvilken lengde bør man ha? Og materiale? Bør det være elastisk?
Leita litt på Sino, men syntes de var bittelitt dyre, og fant ingen brukte i nærheten heller... Er Moby ålreite? Finner flere av de til salgs i nærheten her.

Jeg vil anbefale elastisk til nyfødt. Enkelt å lære seg knytting på forhånd (masse videoer på youtube), og de fleste barn liker godt å være i sjalet. Jeg har hatt med på føden hver gang, siden mine barn misliker plastbaljen intenst.

Elastisk sjal er elastisk sjal, det er egentlig ikke så mye som skiller et merke fra et annet. Sino og Aldoria er hakket tynnere i stoffet, og dermed bittelitt svalere, men Moby er like gode i bruk.

https://youtu.be/dBGOi1BOlJY

Jeg synes det ser veldig greit ut med sjal, men er redd for at baby skal bli mer «avhengig» av å være inntil og bli bysset rundt hele tiden. Noen meninger om dette?

Jeg synes det ser veldig greit ut med sjal, men er redd for at baby skal bli mer «avhengig» av å være inntil og bli bysset rundt hele tiden. Noen meninger om dette?

Tror aldri en baby kan få for mye nærhet :) også tenker jeg at det avhenger av typen baby man får om det blir mye bæring eller ei. Vi har kun bært når baby har vært urolig, eller når vi vil gå ute uten vogn. Så vi har ikke bært hele tiden, bare ved ulike behov.

Last edited:
Man kan ikke skjemme bort en baby!

Babyen trenger massevis av nærhet, og jeg synes det er greit å ha hendene fri innimellom, man blir mer enn nok stuck på sofaen. ;)

Vesla hos oss var konstant på brystet hos noen (med eller uten sjal), enten det nå var meg, faren, en av fire søsken, bestemor eller andre som var innom de første månedene, bare kos!

Man kan ikke skjemme bort en baby!

Babyen trenger massevis av nærhet, og jeg synes det er greit å ha hendene fri innimellom, man blir mer enn nok stuck på sofaen. ;)

Vesla hos oss var konstant på brystet hos noen (med eller uten sjal), enten det nå var meg, faren, en av fire søsken, bestemor eller andre som var innom de første månedene, bare kos!

Men er det ikke vanskelig å avvenne etterhvert når de blir eldre og skal feks sove på eget rom? At de hele tiden må bysses i søvne liksom

Men er det ikke vanskelig å avvenne etterhvert når de blir eldre og skal feks sove på eget rom? At de hele tiden må bysses i søvne liksom

Nå er ikke jeg rett person å spørre, som enda sover med hun som nærmer seg tre i senga, og er stor tilhenger av tilknytningsomsorg. :knegg:

Vi gjør det som funker for mest mulig søvn hos alle parter, funker det å bysse - bysser vi. Funker det å amme i søvn - da ammer vi. Her har ikke barna flyttet ut av foreldresenga, og foreldresoverommet før de selv har ønsket det.

Nå er ikke jeg rett person å spørre, som enda sover med hun som nærmer seg tre i senga, og er stor tilhenger av tilknytningsomsorg. :knegg:

Vi gjør det som funker for mest mulig søvn hos alle parter, funker det å bysse - bysser vi. Funker det å amme i søvn - da ammer vi. Her har ikke barna flyttet ut av foreldresenga, og foreldresoverommet før de selv har ønsket det.

Hehe, nei sikkert ikke like lett å være like «streng» på det når baby først er kommet, men jeg har et veldig stort ønske om å få barnet på eget rom når tiden er inne[emoji28]

Men er det ikke vanskelig å avvenne etterhvert når de blir eldre og skal feks sove på eget rom? At de hele tiden må bysses i søvne liksom[/

Nei, de blir mer selvstendige etterhvert, og det er ikke nødvendigvis slik at de må bæres i søvn selv om man velger å bære de iløpet av dagen. Vi har aldri hatt noe problem med det. Det er jo positivt med samsoving/sove på samme rom en god stund også. Det er stor forskjell på en nyfødt baby og noen måneder framover, enn på en baby fra feks fire måneder og eldre. Tenk på hvilket miljø de har hatt i magen og hvor stor overgangen til utsiden er. Da er det bare trygt og godt å bli bært, du avlaster armer og kroppen en del også med bæresjal/sele.

Jeg har veldig lyst på sjal, i tillegg til bæresela vi har. Den ser jeg for meg fort kan bli varm og klumpete første tiden, samt til innebæring. Virker jo så praktisk å bare knyte fast baby, og ikke minst mye bedre for rygg og nakke enn å bære de rundt i hendene. For bæring og løfting blir det jo antageligvis en del av. :p

Er det noen av de elastiske bæresjalene en bør styre unna, eller er det litt hipp som happ der - at noen bare er bedre/tynnere men at alle jevnt over er greie?

Jeg har veldig lyst på sjal, i tillegg til bæresela vi har. Den ser jeg for meg fort kan bli varm og klumpete første tiden, samt til innebæring. Virker jo så praktisk å bare knyte fast baby, og ikke minst mye bedre for rygg og nakke enn å bære de rundt i hendene. For bæring og løfting blir det jo antageligvis en del av. :p

Er det noen av de elastiske bæresjalene en bør styre unna, eller er det litt hipp som happ der - at noen bare er bedre/tynnere men at alle jevnt over er greie?

Tror ikke det er så stor forskjell på de elastiske. Men lurt å velge et tynt et da det bæres mye inne og det fort kan bli varmt for både deg og baby :)

Tror ikke det er så stor forskjell på de elastiske. Men lurt å velge et tynt et da det bæres mye inne og det fort kan bli varmt for både deg og baby :)

Om sommeren blir som i fjor her så er det ikke så stor fare for det. Da pakket jeg ikke vekk ulltøyet og gikk med genser mesteparten av tiden. :knegg: Men det er jo lettere å kle på seg mer vanlige klær, enn å få et varmt sjal svalt, så veldig greit å tenke på. :)

Ender sikkert opp med flere ulike kjenner jeg meg selv rett, Var jo så mange fine å velge i jo!! :p

Om sommeren blir som i fjor her så er det ikke så stor fare for det. Da pakket jeg ikke vekk ulltøyet og gikk med genser mesteparten av tiden. :knegg: Men det er jo lettere å kle på seg mer vanlige klær, enn å få et varmt sjal svalt, så veldig greit å tenke på. :)

Ender sikkert opp med flere ulike kjenner jeg meg selv rett, Var jo så mange fine å velge i jo!! :p

Man svetter en del etter fødsel, og med baby inntil seg så øker gjerne temperaturen. Så jeg ville valgt et tynnere elastisk sjal i starten, også kan du kjøpe et vevd sjal etter dere har bært en stund, hvis du liker det :)

Mens jeg mener det er fint lite forskjell. Sino er "kjent" for å være svalere enn f.eks Moby, men det er virkelig ikke den helt store forskjellen. Om dere bærer inne, har dere på mindre klær bare. Går helt fint å være tett inntil mamma/pappa i bare bleien, og mor/far trenger jo ikke være kledd i stort mer enn en singlet. Varmt blir det okke som.

Back
Topp