Bæresjal?

Er det sånn at man ikke burde bruke bæresele i begynnelsen, kun sjal? Jeg har kun sett for meg å kjøpe en bæresele (Ergobaby) men dersom man burde vente med å bruke denne, er det kanskje greit med sjal også? :)

Grunnen er at babyen skal sitter med rumpa lavere enn knærne for at han/hun skal sitte riktig ergonomisk. Før har det ikke vært mulig i bæreselene, som jeg har sett, men innleggsdel kanskje er bedre.
Adaptmodellen ser jo bra og riktig ut.

Men jeg synes det ser ut som elastisk sjal har fler muligheter til å tilpasse til babyen, man har mulighet for å for å amme uten å ta den av, og det ser behagelig ut at den er helt hudnær babyen og deg selv. Har bestemt meg for å gå for elastisk sjal selv.
Så får vi teste og se... :-)

Veldig vanskelig å øve seg på å knyte når magen er i veien :hilarious:
Håper å få det til uten for mye knøl.

Haha, ja har prøvd det samme ;) posisjonen blir i hvert fall ikke helt som den skal, men teknikken kan jo stemme likevel ;)

Sniker fra november.
Det finnes mange lokale bæregrupper og jeg anbefaler alle som er interessert i å søke på nett om det er noen nær deg.
Da kan man få prøvd ulike bæretøy og lære knytinger med sjal.
Evt søk opp en bærecoach. Straks er det 10 stk i Norge som har treningen og vi blir flere :)

Dytter denne opp :)
Skal få lillegutt inn i sjalet vi har idag og trenger filmene i slutten av tråden ;)

Kan noen forklare forskjellen på elastisk, vevd, cabo og alle typene bæresjal?? :anyone
Har kjøpt en ergobaby 360 med babyinnlegg som jeg tenker å bruke ute på tur og mannen kan bruke, men innendørs er kanskje et sjal greit å bruke, men sjaljungelen har jeg null oversikt i :p

Last edited:
Kan noen forklare forskjellen på elastisk, vevd, cabo og alle typene bæresjal?? :anyone
Har kjøpt en ergobaby 360 med babyinnlegg som jeg tenker å bruke ute på tur og mannen kan bruke, men innendørs er kanskje et sjal greit å bruke, men sjaljungelen har jeg null oversikt i :p
Forskjellen på vevd og elastisk er nettopp om det er elastisk. Elastisk er godt egnet til små babyer, men vil sige etterhvert som h*n blir større. Et vevd sjal fungerer flott fra 0 og oppover, men trenger mer trening i forhold til knyting. En caboo er et elastisk sjal som er delvis knytt, man bare strammer. Hadde jeg valgt i dag hadde jeg gått for caboo siden jeg synes det er litt plundrete med knyting. Det er egentlig mest smak og behag.. :) finnes utallige varianter/stoffer/lengder av sjal og seler. Du kan jo sjekke ut bæreglede.no som er en butikk eller nasjonal bæregruppe på face.

Jeg er bæremamma og blir for det meste å bruke sjal.

Har i skrivende stund 10 sjal med ulike kvaliteter og lengder.
Pluss en Caboo og leter etter ny ringslynge.

Seler til nyfødt er jeg ingen fan av for de fleste gir ikke ergonomisk sittestilling.
Det er viktig å tenke på at barnets bekken skal være vinklet inn mot deg så barnet får naturlig krumning i ryggen.
Og knærne skal være høyere enn rumpen.
De fleste seler er for stiv i ryggpanelet til at det er mulig.
Ergobaby Adapt er så langt den som passer best for de minste. :)

Til større barn er jeg glad i feks Manduca.
Angelpack er og et godt alternativ. :)

Gode norske nettbutikker for bæretøy er feks bereglede, sjalala og carryme.
På svensk side er jeg glad i sjala.
Og i det store utland Oschaslings, Lovaloom, Artipoppe. Det er en hel jungel der ute :)

Jeg er bæremamma og blir for det meste å bruke sjal.

Har i skrivende stund 10 sjal med ulike kvaliteter og lengder.
Pluss en Caboo og leter etter ny ringslynge.

Seler til nyfødt er jeg ingen fan av for de fleste gir ikke ergonomisk sittestilling.
Det er viktig å tenke på at barnets bekken skal være vinklet inn mot deg så barnet får naturlig krumning i ryggen.
Og knærne skal være høyere enn rumpen.
De fleste seler er for stiv i ryggpanelet til at det er mulig.
Ergobaby Adapt er så langt den som passer best for de minste. :)

Til større barn er jeg glad i feks Manduca.
Angelpack er og et godt alternativ. :)

Gode norske nettbutikker for bæretøy er feks bereglede, sjalala og carryme.
På svensk side er jeg glad i sjala.
Og i det store utland Oschaslings, Lovaloom, Artipoppe. Det er en hel jungel der ute :)
ImageUploadedByBV Forum1477399828.256898.jpg

Syns Lillemann satt bra i Adapten i går, han sov godt der i 1,5 time. Men han blir veldig varm der når vi er inne, i går hadde han på ullbody. Må nok prøve med litt mindre klær ;)

Har bare bært to ganger så langt, men syns det har fungert bra. Han var ikke så fornøyd første gangen før jeg fikk stramma skikkelig til. Har et sjal jeg burde prøve også, men har ikke kommet så langt :)

Jeg har en Moby wrap og har prøvd den nå. Men jeg ser at M blir sittende skjevt og sklir ut til den siden hodet ligger under. Noen som har en ide om hva som er feil da? Hu sov fortsatt i den stillinga, men synes ikke det så noe godt ut!

Jeg har en Moby wrap og har prøvd den nå. Men jeg ser at M blir sittende skjevt og sklir ut til den siden hodet ligger under. Noen som har en ide om hva som er feil da? Hu sov fortsatt i den stillinga, men synes ikke det så noe godt ut!

Har du bilder? :)

Dessverre. Hu hadde fin c-form, men så sklei overkroppen mot min høyre side. Burde kanskje bare stramme mer?
Høres ut som du har for mye slack fra midten av sjalet og opp mot toprailen. Stramme litt og litt stoff neste gang du prøver til du har minst mulig slack. :)

Back
Topp