Bæresjal

Minimarmor

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2025 ❄️
Jeg tenkte å kjøpe et bæresjal til babyen denne gangen. Har tidligere brukt bæresele (Ergobaby og BabyBjørn)

Tenkte på Ergobaby hybridsjal eller Moby wrap

Noen erfaringer med disse? evt andre tips?:)

Jeg har Ergobaby hybridsjal, nylig bestilt og er veldig fornøyd etter å ha prøvd det :-) Men nå har ikke jeg prøvd noe annet da.

Har brukt CloseCaboo på storesøster når hun var baby. Kjempefint med sjal på de minste :-)

Av de du nevner hadde jeg gått for moby wrap hvis du vil ha elastisk :) Caboo er og veldig populære, men mange synes den er knotete å få på/stramme.

Jeg bruker vevd og hadde til lillemor et i bambus/bomull til første tiden som var tynt og svalt. Favorittknytingen min for nyfødt er omsluttet krysd (fwcc) og kenguru.
Hvis du lurer på noe spesifikt bare spør. Jeg er godt kjent i bæreverdnen:)

Hva er forskjell på elastisk og vevd? Fordeler og ulemper? Hadde ikke sjal m første, kun sæle, men vil ha skal nå. Første ville ikke være i sæla, og hun ble også veldig varm i den, men fikk senebetennelse av all næringa i en periode, så nå vil jeg gjerne prøve sjal fra første stund. Tenkte å ønske med i bursdagsgave!

Hva er forskjell på elastisk og vevd? Fordeler og ulemper? Hadde ikke sjal m første, kun sæle, men vil ha skal nå. Første ville ikke være i sæla, og hun ble også veldig varm i den, men fikk senebetennelse av all næringa i en periode, så nå vil jeg gjerne prøve sjal fra første stund. Tenkte å ønske med i bursdagsgave!
Elastisk sjal har stretch og er veldig godt for de aller yngste fordi det gir mindre press på en liten kropp. Men fra 5-6 kg vil man merke at det ikke lenger gir like god støtte når man bærer.
Vevd sjal kan du bruke gjennom hele bæreperioden, altså fra fødsel og til du ikke lenger ønsker å bære. Noen bærer til førskolealder.

Et vevd sjal har ikke stretch.
Dvs noen sjal har litt stretch som gjør at det føyer seg bedre etter kropp på både liten og stor, men dette kommer av hvordan sjalet er vevd og av hvilket materiale/fiber, men det vil ikke strekke seg slik et elastisk kan gjøre. Elastisk- tenk jerseystoff.

Jeg er veldig glad i ergobaby min og kommer nok til å bruke den en del på nr 2, men har veldig lyst på sjal i starten. Vil gjerne ha anbefalt et "bæresjal for dummies", da jeg trenger et som er lett å knytte/kun kan "kles på".. Tips?

Jeg er veldig glad i ergobaby min og kommer nok til å bruke den en del på nr 2, men har veldig lyst på sjal i starten. Vil gjerne ha anbefalt et "bæresjal for dummies", da jeg trenger et som er lett å knytte/kun kan "kles på".. Tips?
Sjal ser ofte mer komplisert ut enn hva det er, men det krever litt øving, det kan jeg ikke legge skjul på.
Men det du kanskje trenger er å finne en knyting som er enkel å huske og få til.
En typisk start er det som heter Front wrap cross carry. På norsk, omsluttet kryss. Da trenger du et sjal som er ganske langt. Avhengig av kroppfasong og høyde trenger man et sjal fra størrelse 5, 6 eller 7. Størrelsen i meter og cm trenger du ikke tenke på nå. :) det vanligste er str 6 og den kan du lære mange knytinger med.

På youtube finnes mange instruksjonsvideoer og jeg anbefaler å søke opp Wrap you in love - front wrap cross carry eller Bära nära - omslutet kryss (svensk veldig flink dame).

Til dere som kan sjal: jeg har en liten jente på 5 måneder, men hun får hetta når armene blir pakket inn i sjalet, finnes det en fin knyting hvor hun kan ha armene mer ut og titte litt mer? Mage mot mage.

Til dere som kan sjal: jeg har en liten jente på 5 måneder, men hun får hetta når armene blir pakket inn i sjalet, finnes det en fin knyting hvor hun kan ha armene mer ut og titte litt mer? Mage mot mage.

Elastisk eller vevd?

Og hvordan knyter du nå?

I vevd sjal kan kanskje dobbelt kryss fungere, den er åpnere og derfor ikke egnet til nyfødt, men jeg bar endel i den fra datteren min var rundt 6 måneder: http://www.tettinntil.no/p/agebring-i-vevd-sjal-dobbelt-kryss.html?m=1

Alle knytinger kan det, forutsatt at barnet holder hodet stabilt selv.
Isteden for å dra toprailen (toppen av sjalet) opp til nakken stopper du under barnets skuldre og strammer til hen sitter i korrekt og ikke kan lene seg bak. Knærne skal være høyere enn barnets rumpe og avhengig av alder c-kurve på ryggen. Jeg skal finne et ilustrasjonsbilde. :)

284168c1ab822aa346a1ba369e11ea7f
891155d49b725912ef241964c3da478d

Her vises det med sjalet opp over skuldre, men bærebarnet har mulighet å ha armene fri. Bare pass på at det ikke blir slakk så hen lener seg bak.

Edit: men jeg anbefaler å gi barnet noe å holde/leke med og ha armene inn så lenge de ikke sitter selv. Med litt dansing/bevegelse så godtar de fleste å sitte med armene inn i sjalet. :)

Last edited:
Elastisk eller vevd?

Og hvordan knyter du nå?

I vevd sjal kan kanskje dobbelt kryss fungere, den er åpnere og derfor ikke egnet til nyfødt, men jeg bar endel i den fra datteren min var rundt 6 måneder: http://www.tettinntil.no/p/agebring-i-vevd-sjal-dobbelt-kryss.html?m=1
Har elastisk, og er ganske fersk. Har bare knytt slik som dette: https://www.google.no/search?q=hvor...ch&q=ergobaby+knytesjal&imgrc=097gRU3nogjddM: etter en instruksjonsvideo.

Hun er prematur (3,5 mnd korrigert), men hun er absolutt våken, og vil ikke være heeeelt inntil, vil kunne snu seg og helst ha armene ute om mulig :-)

Alle knytinger kan det, forutsatt at barnet holder hodet stabilt selv.
Isteden for å dra toprailen (toppen av sjalet) opp til nakken stopper du under barnets skuldre og strammer til hen sitter i korrekt og ikke kan lene seg bak. Knærne skal være høyere enn barnets rumpe og avhengig av alder c-kurve på ryggen. Jeg skal finne et ilustrasjonsbilde. :)
Da skal vi nok vente pittelitt til :-) Men et supert bilde å ha! Hun er forsåvidt stødig, men ser for meg at hun ikke er stødig nok enda :-)

Her vises det med sjalet opp over skuldre, men bærebarnet har mulighet å ha armene fri. Bare pass på at det ikke blir slakk så hen lener seg bak.

Edit: men jeg anbefaler å gi barnet noe å holde/leke med og ha armene inn så lenge de ikke sitter selv. Med litt dansing/bevegelse så godtar de fleste å sitte med armene inn i sjalet. :)
Vi får øve og trene litt :-) Prøve å finne en løsning hvor hun sitter riktig, men samtidig er fornøyd. Hun er litt urolig av seg, så vil alltid være på armen. Derfor håper vi på å få til å avlaste med sjal, for hun er virkelig ikke glad i å ligge i vogna..

Vi får øve og trene litt :-) Prøve å finne en løsning hvor hun sitter riktig, men samtidig er fornøyd. Hun er litt urolig av seg, så vil alltid være på armen. Derfor håper vi på å få til å avlaste med sjal, for hun er virkelig ikke glad i å ligge i vogna..
Det går seg til. De fleste roer seg så fort man beveger seg litt :) Har du ammesmykke hun kan leke med og tygge på? :)

Jeg har kjøpt denne fra Tri Cotti og synes den er genial til de små. Hadde lik til forrige baby også. Myk og god, og i tillegg lett å bruke :)
http://www.jollyroom.no/babyutstyr/baereseler-baeresjal/baeresjal/babylonia-tri-cotti-rod-small

Jeg er veldig fornøyd med min Baby K'tan Veldig enkel og behagelig for både mamma/pappa og baby. Mannen min liker den også veldig godt.

Back
Topp