Bæresjal

Monique33

Gift med forumet
Har lyst å prøve bæresjal, mest for bruk hjemme nå. Jenta mi er snart 5måneder, men lita ca 6kg. Noen med erfaring, og som har noen anbefale? :)

Har lyst å prøve bæresjal, mest for bruk hjemme nå. Jenta mi er snart 5måneder, men lita ca 6kg. Noen med erfaring, og som har noen anbefale? :)

Vi bruker enn elastisk sjal men din baby blir fort fort tung for det så ikke vits å kjøpe nå. Jeg er på utkikk etter hva jeg skal bruke etterpå selv så følger denne :) Har arvet ringslynge men får ikke til å bruke og en sele, men er så glad i nærheten i sjalet så skal absolutt kjøpe nytt sjal :)

Jeg ville gått for en stødig og mykt bomullssjal, evt blandet med feks hemp.

Om du kan få tak i brukt er det best, da disse allerede er myket opp. Det er også litt rimeligere, men ofte ikke så mye.

Oscha, Solnce, Artipoppe er fine merker å se etter :)

Ville startet med et vevd sjal nå når jenta di er 5 mnd, elastisk er fint til nyfødtperioden.

Ellevill er en norsk produsent av vevde sjal, som lager nydelige sjal til en overkommelig pris, evnt kan man se etter rimelige sjal på bruktfronten.

Jeg ville nok gått for et vevd sjal. Finnes så mye fint og bra. Det hele kommer an på hvor mye du vil knyte. Hva med ringslynge?

Jeg ville gått for en stødig og mykt bomullssjal, evt blandet med feks hemp.

Om du kan få tak i brukt er det best, da disse allerede er myket opp. Det er også litt rimeligere, men ofte ikke så mye.

Oscha, Solnce, Artipoppe er fine merker å se etter :)

Jeg holder på med research til å kjøpe vevd sjal før vi må slutte å bruke det elastiske.

Mener bomull er mer stødig enn bambus?
Hvordan bør man tenke for å velge størrelse? Er det ut fra størrelse på barnet, hvilke knytinger man bruker eller begge hensyn? Er det sånnsett lurt å ha flere størrelser?

Jeg har Aldoria elastisk sjal nå og det er så deilig at baby ikke blir varm inni det så bruker det sålenge han ikke siger for mye inni der. Siden det er straks vår når vi skal begynte med vevd sjal er det greit å også ha et vevd sjal som ikke er for varmt heller. Hvilke stoffblanding bør jeg se etter til vår/sommer om jeg skal se bort fra vanskelighetsgrad ved å knyte?

Jeg holder på med research til å kjøpe vevd sjal før vi må slutte å bruke det elastiske.

Mener bomull er mer stødig enn bambus?
Hvordan bør man tenke for å velge størrelse? Er det ut fra størrelse på barnet, hvilke knytinger man bruker eller begge hensyn? Er det sånnsett lurt å ha flere størrelser?

Jeg har Aldoria elastisk sjal nå og det er så deilig at baby ikke blir varm inni det så bruker det sålenge han ikke siger for mye inni der. Siden det er straks vår når vi skal begynte med vevd sjal er det greit å også ha et vevd sjal som ikke er for varmt heller. Hvilke stoffblanding bør jeg se etter til vår/sommer om jeg skal se bort fra vanskelighetsgrad ved å knyte?
Bambus er helst for de aller minste babyene. Velg bomull eller en blanding av bomull og lin/hamp/ull/repreve. Tykkelsen på sjal defineres ved gsm. For at sjalet skal være stødig til baby over 6-ish kilo bør du som hovedregel se etter et sjal med gsm på over 250 selv om det finnes unntak.

Størrelsene avhenger av hvilke knytinger du har tenkt å gjøre og av størrelsen til deg og barnet. Størrelse 6 er som regel veldig fint til mange. 5 om du er lita og 7 om du er litt stor. Du kan gjøre alle knytingene med en 6'er som du kan med en 3'er, men du får bare litt lengre haler (mer sjal til overs).

Søk på wrapyouinlove for knytehjelp og meld deg inn i gruppen kjøp og salg bæretøy og norsk bæregruppe :)

Helst minst mulig knyting, må ha noe enkelt :P Skal sjekke ut ringslynge :)
Ringslynge er genialt til de gangene baby skal raskt opp og raskt ned. Mens man venter på frokost eller til en tur innom butikken. Jeg liker ikke å bære lenge med det fordi asymmetrisk bæring ikke er helt greia for skuldrene mine. En mei tai kunne kanskje også vært noe?

Bambus er helst for de aller minste babyene. Velg bomull eller en blanding av bomull og lin/hamp/ull/repreve. Tykkelsen på sjal defineres ved gsm. For at sjalet skal være stødig til baby over 6-ish kilo bør du som hovedregel se etter et sjal med gsm på over 250 selv om det finnes unntak.

Størrelsene avhenger av hvilke knytinger du har tenkt å gjøre og av størrelsen til deg og barnet. Størrelse 6 er som regel veldig fint til mange. 5 om du er lita og 7 om du er litt stor. Du kan gjøre alle knytingene med en 6'er som du kan med en 3'er, men du får bare litt lengre haler (mer sjal til overs).

Søk på wrapyouinlove for knytehjelp og meld deg inn i gruppen kjøp og salg bæretøy og norsk bæregruppe :)

Har meldt meg inni begge og ble litt overveldet :p veldig oppklarende med gsm, takk! Må hive meg med på bæretreff ser jeg.

Er så mye fint, kan bli dyrt skjønner jeg....

Har meldt meg inni begge og ble litt overveldet :p veldig oppklarende med gsm, takk! Må hive meg med på bæretreff ser jeg.

Er så mye fint, kan bli dyrt skjønner jeg....
Hehe, jeg husker godt følelsen :p Man kommer inn i det! Bæretreff er gull! Dyrt ja.. Jeg har vel over en månedslønn i sjal nå. Kremt.. Prøvde å selge unna litt, men så endte jeg opp med ett mer enn jeg hadde! Det er fort gjort å bli gal sjaldame ;)

Elsker meitai når man ikke ønsker for mye knyting :D Har hatt både babyhawk og babylonia, og foretrekker babylonia da den er mykest :)

Om du har mulighet så er det veldig nyttig å stikke innom en butikk som spesialiserer seg på dette. De hjelper deg med å velge riktig bæresjal, riktig knyting osv. Har selv veldig god erfaring med bæresele (Manduca) om du ønsker å bære, men ikke knyte.

Kjøp Ergobaby 360 med nyfødtinnlegg, så slipper du knyte, og du slipper bytte etterhvert, for der kan de sitte foran, bak, på hofta, forovervendt, bakovervendt.. Best for mor og barns kropp! ;)

Back
Topp