Bæresjal

Honningblomsten

Forumet er livet
Det har jeg tenkt til å kjøpe denne gangen :) Angret på at jeg ikke kjøpte det forrige gang. Da hadde jeg bare en dårlig bæresele!

Har dere noen å anbefale? Tenker en jeg kan bruke både ute og inne :)

Jeg kan på det varmeste anbefale meitai. Den er superlett å knyte på bare man lærer teknikken, går helt på autopilot. Og den er jo helt ergonomisk riktig for både mor og barn :o)

Imogene skrev:
Jeg kan på det varmeste anbefale meitai. Den er superlett å knyte på bare man lærer teknikken, går helt på autopilot. Og den er jo helt ergonomisk riktig for både mor og barn :o)

Meitai er supert å bære i. Jeg har flere, men denne gangen skal jeg invistere i en Manduca for å slippe alle disse lange snorene hele tiden. Er egentlig en meitai uten snorene. 

Har også et elastisk sjal som jeg brukte mye sist :-) 

Unnimamma91 skrev:
Takk for tips :) Gleder meg til å bære babyen min <3

Jeg anbefaler sjal til den bittelille babyen! Vi var veldig fornøyd med Moby Wrap. :-) 

mobywrap eller sleepywrap elastisk sjal er fantastisk til nyfødt, gleder meg til å prøve tidligere denne gangen syntest det var litt skummelt sist og begynnte ikke med det før 4 uker. Bæring av baby tett inntil seg er fantastisk for begge, de som har babyen dinglene i en BabyBjørn aner ikke hva de går glipp av....

Vi hadde mobywrap til  minstemann, men jeg fikk aldri dreisen på det - så brukte den ikke... Fem meter langt tøystykke blir for mye spør du meg.

Vi brukte ergobaby selen mye, MEN fikk vondt i ryggen både meg og gubben - den er kanskje ergonomisk riktig for barnet, men ikke for oss..

Har lyst å prøve meitai denne gangen - den virker litt enklere å ha med å gjøre

Jeg spurte forloveden min om vi kunne brukt bæresjal, men han nektet pga tanken på babyens rygg som ikke er sterk nok. Vi må binde på en riktig måte, tror jeg, men vi ble enige om å ikke bruke den denne gangen for å se hvordan det går :)

Påskeharen skrev:
Jeg spurte forloveden min om vi kunne brukt bæresjal, men han nektet pga tanken på babyens rygg som ikke er sterk nok. Vi må binde på en riktig måte, tror jeg, men vi ble enige om å ikke bruke den denne gangen for å se hvordan det går :)

Det er bæresele som ikke er trygt :) Bæresjal kan man knyte sånn at det ikke skader ryggen.. Jeg skal hvertfall knyte sånn at babyen ligger :) Da blir det jo ikke belastning på ryggen

Unnimamma91 skrev:

Påskeharen skrev:

Det er bæresele som ikke er trygt :) Bæresjal kan man knyte sånn at det ikke skader ryggen.. Jeg skal hvertfall knyte sånn at babyen ligger :) Da blir det jo ikke belastning på ryggen

Ja, han nevnte at babyen kunne ligget i stedet. Kanskje vi ombestemmer oss senere i tida :) Får se... :)

Hmmmmm skrev:
vær veldig forsiktig med liggende stillinger!!!!  det er lett å gjøre feil...og da kan barnet få for lite luft... det er eksempler på at barn har dødd!!!!!!! det var nylig en baby som døde i australia pga dette... for et par uker siden mener jeg..

tryggeste er å ha babyen rett opp og ned! da er det veldig vanskelig å gjøre feil...og du har mye mer kontroll på pusten til babyen siden hodet er nær hodet ditt!

en baby som er dekket av bæretøy får støtte over hele kroppen... en som sitter i f.eks babybjørn eller lignende henger og dingler og har ikke noe bra støtte...DET er ikke bra for ryggen...

og ja... dere som har prøvd ergo og den ikke har passet.... enten passer den eller passer den ikke... den passer ikke til mannen min heller.. men jeg brukte vår mye... manduca passer til oss begge og har flere innstillingsmuligheter.... så den passer nok for flere... men jeg vet jo også om endel om ikke får den til å passe...

Oki! Da tror jeg ikke at jeg tør det alikevell!
Ja, jeg har også hørt at det er bedre for babyens kropp med bæresjal :) Veldig greit for oss, for jeg må nok ta en del buss med babyen, og da vil jeg helst ha babyen nær meg  hele tiden :)

Nisa skrev:
Vi hadde mobywrap til  minstemann, men jeg fikk aldri dreisen på det - så brukte den ikke... Fem meter langt tøystykke blir for mye spør du meg.

Vi brukte ergobaby selen mye, MEN fikk vondt i ryggen både meg og gubben - den er kanskje ergonomisk riktig for barnet, men ikke for oss..

Har lyst å prøve meitai denne gangen - den virker litt enklere å ha med å gjøre

Jeg synes det er mye styr med snorene i meitaien også. 

Unnimamma91 skrev:

Hmmmmm skrev:
vær veldig forsiktig med liggende stillinger!!!!  det er lett å gjøre feil...og da kan barnet få for lite luft... det er eksempler på at barn har dødd!!!!!!! det var nylig en baby som døde i australia pga dette... for et par uker siden mener jeg..

tryggeste er å ha babyen rett opp og ned! da er det veldig vanskelig å gjøre feil...og du har mye mer kontroll på pusten til babyen siden hodet er nær hodet ditt!

en baby som er dekket av bæretøy får støtte over hele kroppen... en som sitter i f.eks babybjørn eller lignende henger og dingler og har ikke noe bra støtte...DET er ikke bra for ryggen...

og ja... dere som har prøvd ergo og den ikke har passet.... enten passer den eller passer den ikke... den passer ikke til mannen min heller.. men jeg brukte vår mye... manduca passer til oss begge og har flere innstillingsmuligheter.... så den passer nok for flere... men jeg vet jo også om endel om ikke får den til å passe...

Oki! Da tror jeg ikke at jeg tør det alikevell!
Ja, jeg har også hørt at det er bedre for babyens kropp med bæresjal :) Veldig greit for oss, for jeg må nok ta en del buss med babyen, og da vil jeg helst ha babyen nær meg  hele tiden :)

bær babyen i froskestilling, naturlig for baby og den får nok luft.

Påskeharen skrev:

Unnimamma91 skrev:

Påskeharen skrev:

Ja, han nevnte at babyen kunne ligget i stedet. Kanskje vi ombestemmer oss senere i tida :) Får se... :)

viss du bruker skjerf/maduca, ergo etc. så bærer du i samme naturlig stillingen som du gjør når en bærer uten bæretøy. Enten froskestilling eller på hoften når de blir litt eldre. (tenk deg hvordan en apekatt bærer nyfødt ;)

eksempel på bæring i froskestilling:

uten skjerf

med skjerf

Vi hadde store planer om bæring da vi ventet vår første. Jeg hadde kjøpt inn Moby Wrap (og øvd på knyting), og en ergo sele som mannen kunne bruke i tillegg til meg selv (ikke så feminint som sjal) litt senere.

Babyen nektet plent å ligge i sjalet. Hun vred på seg og protesterte, jeg ga opp og solgte det.
Ergoen tolererte hun på korte svippturer i butikken (MAX 15 min).

Vi hadde liggende en BabyBjorn som vi hadde arvet, og jeg tenkte at den vil jeg ikke bruke. Så prøvde vi den likevel, for moro skyld, og hun ELSKET å sitte der. Hun ville sitte og se framover og ha god utsikt, og den fungerte fint som avlastning for vogna når vi var ute på tur.

Hun slet litt med KISS/låsninger i nakken det første leveåret, det er meget mulig at dette hadde innvirkning på bæring i Moby Wrap'en, ser for meg at en baby må være fin og myk i leddene for å ligge komfortabelt i sjal..?

Seriøst, nå føler jeg at jeg datt helt ut av denne tråden om bæresele, sjal, meitai, ++++++++!
Driter i sjalen hva enn det skulle vært - ble bare mer og mer usikker emoticon

Påskeharen skrev:
Seriøst, nå føler jeg at jeg datt helt ut av denne tråden om bæresele, sjal, meitai, ++++++++!
Driter i sjalen hva enn det skulle vært - ble bare mer og mer usikker emoticon

hehe :) heldigvis lenge til det blir noen babybæring enda......la det ligge en stund så kan du jo lese og google litt rundt etterhvert for å få mer oversikten? Det som er fint med ergometisk bæretøy er at det finnes så mye forskjellig og derfor kan finne ett som passer perfekt for dere

Noen som har noen linker til nettsteder til disse ulike bæremulighetene da? Vi prøvde såvidt bare meitai til lillegutt, men han hatet også det og han hadde også KISS-så kan være en sammenheng der. Kom gjerne med linker 

Back
Topp