Bæreseler

Mrs.B

Glad i forumet
Febbisbebbis'18
Påskekyllingene 2020
❤Januarlykke 2022❤
Noen som har tips om gode bæreseler? Er på utkikk etter en myk og god sele da jeg vil iallefall prøve å ha baby i denne mest mulig. Hadde en babybjörn med første men syns den var litt stiv og ubehagelig å ha på så endte opp med å bære ungen i armene, noe som var drepen for ryggen. Sikkert flere typer babybjörn uten at jeg vet det da. Sliter en del med ryggen så håper babyen vil godta en sele

Tula free to grow er fantastisk ❤️ Myk og god og ergonomisk både for baby og foreldre. Kan brukes helt fra nyfødt uten innlegg. Er i 100% bomull så ikke noe plast-greier som i ting med polyester. Og finnes i mange fine print.

anbefales på det varmeste ❤️

I tillegg til tula er lennylamb sine seler supermyke, de lages i sjalstoff. Lennyup og den nyere versjonen Lenny upgrade er regulerbare. Angelpack er også myyk og god til de minste.

brukte seler er mykere enn nye, så brukt anbefales :) Kjøp og salg bæretøy på fb er fin, stort sett mer å finne der enn på Finn.no. Du kan og spørre på norsk bæregruppe på fb om noen bor i nærheten av deg med aktuelle seler slik at du kanskje kan prøve/låne og finne ut selv hvilken du liker best før kjøp. Seler er litt som klær, og bør prøves på siden ingen passer perfekt på alle :)

Jeg er veldig glad i min lennyup fra Lennylamb, myk og god og er vel den som blir størst av de regulerbare (uten å måtte opp i toddlerstørrelse). Upgrade er vel en nyere variant av den, og passer gjerne litt flere bærere. Upgrade kan bli litt stor til små bærere. Har ikke prøvd den til nyfødt enda, så vet ikke hvor godt den passer fra starten av.

Kan være lurt å sjekke om det er noe bærebibliotek i nærheten, og prøve litt forskjellige seler, for det er omtrent som med klær. Ikke alle passer alle.

Vet mange sverger til integra 1 og angelpack til de minste. Integra har ikke polstra midjebelte, noe som gjør at den tar liten plass i vesker og sånt. Om en liker det eller ikke må prøves.

Ser mange liker kokadi flip også, og de kommer i herlige mønstre/farger. Aldri prøvd selv dog.

Ville styrt unna de som trenger nyfødtinnlegg, da de fort blir litt knotete pluss varme. Vi brukte det uten problem, men jeg valgte nesten alltid meh daien frem til innlegget ble tatt bort. :p

Og stokke sin anbefaler jeg ikke.

Jeg ville styrt unna babybjørn da de ikke er ergonomiske for hverken den som bærer eller babyen.
vi hadde tula free to grow og var veldig fornøyd. Slipper nyfødtinnlegg med den. Relativt myk og god for å være sele.
Men for de helt minste så er det godt å bære å elastisk sjal. meld deg inn i bæregruppa på Facebook å spør om noen i ditt område kan vise deg litt forskjellige :)

Jeg ville styrt unna babybjørn da de ikke er ergonomiske for hverken den som bærer eller babyen.
vi hadde tula free to grow og var veldig fornøyd. Slipper nyfødtinnlegg med den. Relativt myk og god for å være sele.
Men for de helt minste så er det godt å bære å elastisk sjal. meld deg inn i bæregruppa på Facebook å spør om noen i ditt område kan vise deg litt forskjellige :)
Babybjorn har mange modeller. Vi hadde en hønngammal som vi brukte i starten. Lille satt greit oppi der, men ikke godt for meg da den utelukkende gikk på rygg og skuldre. Skulle ikke ha babybjorn igjen sverget jeg. Men etter å ha prøvd en hel del andre så prøvde jeg babybjorn med magebelte og det er den jeg har vært mest fornøyd med. Stroppene er enkle å justere, og det er lett å få barnet inn og ut, og det sitter godt på. Om man ikke skal ha barnet på ryggen stropper man bare på seg harnesset, løfter opp barnet og lukker igjen klemmene. Funker bra på rygg og altså. Med andre seler har det vært et prosjekt å få baby inn og ut. Det er forskjellige innstillinger etter barnets lengde og om det sitter innovervendt eller utovervendt (nettopp med tanke på barnets ergonomi...)

Babybjorn har mange modeller. Vi hadde en hønngammal som vi brukte i starten. Lille satt greit oppi der, men ikke godt for meg da den utelukkende gikk på rygg og skuldre. Skulle ikke ha babybjorn igjen sverget jeg. Men etter å ha prøvd en hel del andre så prøvde jeg babybjorn med magebelte og det er den jeg har vært mest fornøyd med. Stroppene er enkle å justere, og det er lett å få barnet inn og ut, og det sitter godt på. Om man ikke skal ha barnet på ryggen stropper man bare på seg harnesset, løfter opp barnet og lukker igjen klemmene. Funker bra på rygg og altså. Med andre seler har det vært et prosjekt å få baby inn og ut. Det er forskjellige innstillinger etter barnets lengde og om det sitter innovervendt eller utovervendt (nettopp med tanke på barnets ergonomi...)
Babybjørn sine er ikke ergonomiske uansett hvordan man vrir og vender på det

Noen som har tips om gode bæreseler? Er på utkikk etter en myk og god sele da jeg vil iallefall prøve å ha baby i denne mest mulig. Hadde en babybjörn med første men syns den var litt stiv og ubehagelig å ha på så endte opp med å bære ungen i armene, noe som var drepen for ryggen. Sikkert flere typer babybjörn uten at jeg vet det da. Sliter en del med ryggen så håper babyen vil godta en sele

Velg en hvor du IKKE må ha nyfødt innlegg er mitt tips.
Det beste er om du kan prøve frø du kjøper på bærebibliotek eller bæreglede sin butikk hvis du bor i nærheten av Oslo.
Hvis du skal bruke den til nyfødt er feks angelpack god både for babye og bærer, den er ikke stiv.
Frem til ca 2 mnd synes jeg elastisk bæresjal er best, det får du 100% tilpasset både din og babyens kropp, gir god støtte og kan knyttes før du putter babyen oppi. I tillegg er det så ekstremt mye lettere å lære seg enn det ser ut som :D
Jeg trodde sele skulle være mer brukervennlig, men når man har lært seg sjal, går det faktisk like raskt eller raskere enn sele. Man må dog justere noe mer underveis, men får det helt tilpasset kroppen i motsetning til en sele som er noe mer ufleksibel.

Men når babyene er litt fastere i fiske og ikke så pudding som de er i den første nyfødttida synes jeg også sele kan være fint.

Styr unna babybjörn og ergobaby original (hvor man må ha nyfødt innlegg er mine tips. Ellers er det masse gode seler og det er smak og behag hva man liker. Det er ikke mulig å si at én sele er bedre enn de andre, fordi den skal passe til din unike kropp. Men generelt er jo babybjørn kjent for å gi foreldre vonde skuldre og ikke så optimal stilling for baby over tid :) de nye modellene gir likevel en ganske ergonomisk stilling til baby og siden smaken er som baken, er det noen som trives godt med disse nyeste modellene til babybjørn.

Sjekk ut bereglede.no

Babybjørn sine er ikke ergonomiske uansett hvordan man vrir og vender på det

De har en ny modell som gir ergonomisk stilling til baby ;)
Men de er stive i panelet og gir ikke den beste bærekomforten for foreldrene heller.

De har en ny modell som gir ergonomisk stilling til baby ;)
Men de er stive i panelet og gir ikke den beste bærekomforten for foreldrene heller.
Aldri sett en babybjørn som er ergonomisk. Googlet nettopp, men fant fortsatt ikke bilde av en ergonomisk babybjørn

I nesten alle tilfeller anbefaler man også å kjøpe brukt for at da er ikke bæretøyet/selen så stiv.

Har for øyeblikket en close caboo og en elastisk ringslynge selv. Ringslyngen har jeg lånt, og hvis vi liker den begge to(foreldrene) skal vi investere i en litt dyrere vevd en, som tåler større barn senere også.

Aldri sett en babybjørn som er ergonomisk. Googlet nettopp, men fant fortsatt ikke bilde av en ergonomisk babybjørn

Nei altså bb har jo ikke selv klart å justere modellene sine riktig på bildene :hilarious:
Men jeg har sett folk som har brukt denne ene av de nye inne på norsk bæregruppe inne på fb, der er posisjonen for babyen ganske god. Lurer på om det er den som heter one som er bred nok til at man kan få justert belastning fra knehase til knehase. Men det er lettere å få til med en annen sele, det er jeg ikke i tvil om.
Ergobaby har også masse bilder av sine, i utgangspunktet ergonomiske seler, justert helt merkelig på modellene de har brukt uten på bokser og i reklame :joyful: men med riktig justering er jo dette veldig gode seler.

Her fant jeg det vettu. Ganske stor transformasjon her fra den gamle modellen hvor babyen henger og dingler etter skrævet og bærer utelukkende belaster skuldrene uten midjebeltet.
Hvorvidt man liker det eller ikke, er smak og behag, men for noen kan denne selen faktisk passe best og barnet har god c-kurve på ryggen her, den kan muligens justeres litt for å få bedre M-form på beina. :) Jeg er likevel enig i at det finnes seler som kan sitte enda bedre for noen, og jeg vil aldri kjøpe denne selv, men det er ingenting farlig i å bruke denne riktig. Det er også farlig å stappe en 2 mnd i ergobaby original uten innlegg og med midjebeltet nede ved bukse livet, så alt handler om hvordan man stiller inn selen etter baby og bærer. Og akkurat denne selen kan godt brukes med riktig innstillinger, så lenge bærer og babyen liker det!
Med det sagt, så har jeg inntrykk av at mange er mer fornøyde med andre seler.

IMG_20191107_123416.jpg

Har ergobaby adapt. Fornøyd med den. Ikke nyfødt innlegg, liten sele som kan krysse stroppene på ryggen og avlaste skuldrene

Ingen babybjørn er 100 % ergonomisk. De som har bredden er veldig stive.
Men med riktig innstilling og rett bruk vil de ikke være skadelig for ett friskt barn. Problemet er mer at i og med at de ikke er ergonomiske vil de ha begrensinger på hvor lenge man bør bære i dem.
Men skal man først opp i den prisklassen så er det andre mye bedre valg, som Angelpack, Tula, Integra, Lenny Lamb osv. De er ergonomiske og har ikke begrensninger på hvor lang tid man bærer.

Har Angelpack (brukt mest de første månedene), Manduca (brukt masse fra ca 3 mnd av, kjempefornøyd!) og Tula Toddler (brukt sporadisk fra ca 18 mnd av), spesielt de to førstnevnte kan jeg varmt anbefale :)

Ingen babybjørn er 100 % ergonomisk. De som har bredden er veldig stive.
Men med riktig innstilling og rett bruk vil de ikke være skadelig for ett friskt barn. Problemet er mer at i og med at de ikke er ergonomiske vil de ha begrensinger på hvor lenge man bør bære i dem.
Men skal man først opp i den prisklassen så er det andre mye bedre valg, som Angelpack, Tula, Integra, Lenny Lamb osv. De er ergonomiske og har ikke begrensninger på hvor lang tid man bærer.

Enig i dette :)

Back
Topp