Bæreseler

2barnsmammæ

Forelsket i forumet
Hei ;-) Har dere kjøpt Bæreseler, hvilken har dere kjøpt? Jeg er så usikker på om jeg har behov for det, brukte det lite til nr 1, men da hadde jeg vondt i ryggen... hva tenker dere?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Ser nå at det allerede står om Bæreseler lenger ned. Men lurer fortsatt på i hvilke situasjoner dere tenker at dere skal bruke de?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg tenker at det er lettere å ta babyen i et sjal/slynge hvis man skal rett inn på butikken en tur. Å la barnet ligge i bilen er uaktuelt, og ellers må man jo frem med hele vogna.
Samme hvis man skal gå og bære på dem hjemme, så er dette mer komfortabelt.

Bæresele tenker jeg er greit på turer når babyen blir litt større, da slipper man å ha med vogn. Feks når man skal ut på tur med hunder eller i ulendt terreng :)

Jeg hadde Manduca til nummer 1 og den ble brukt veldig mye da junior ikke trivdes i vogna. Jeg hadde han i selen om jeg trengte begge armene for å lage mat, gjøre husarbeid o.l. hjemme, om vi skulle ut å gå og om vi skulle på kjøpesenter f.eks.... Brukte Manducaen med kryssede seler og da synes jeg det var behagelig å være (selv om jeg heller ikke har verdens beste rygg). Denne gangen har jeg også gått til anskaffelse av ringslynge, mest for å ha noe å slenge påkjapt om jeg trenger to hender for å f.eks hjelpe storebroren med noe - ikke til langvarig bæring....

Jeg må si at jeg egentlig synes bæresele er litt unødvendig utstyr. Jeg fikk en brukt, men brukte den aldri til mine to. Kjøpte ett sjal til nr.2, for da var det så "in". Men tror jeg kan telle på en hånd når jeg brukte det.
Men det er jo noe anet vist man får kollikkbarn da. Så vent med å kjøpe det til du ser om du trenger det!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

De første månedene brukte jeg sjalet når snuppa skulle sove og jeg ikke gadd og trille. Med henne i sjalet kunne jeg gjøre husarbeid, strikke, sove... Ja, det meste. I tillegg brukte jeg sjalet når jeg gikk tur med hunden, og på fjellet.

Etterhvert kjøpte vi manduca, den brukte vi på samme måte som sjalet, i tillegg til korte og lange turer, jakt, osv. Vi har bare en vogn og den har stått i bhg siden hun begynte der... Så kan si at vi bruker manducaen som vogn nr. 2

---—–-

Vi har en ErgoBaby og en Manduca, men hadde ikke behov for dem før lillesøster ble ca 8 mndr. Da ble hun med mer på skogturer med hunden og sånt. Og hele den sommeren og høsten hun var 1 og 2 år brukte vi dem mye.

Bar henne ikke som liten, men vet mange gjør, og da er mange fornøyde med ErgoBaby med spedbarnsinnlegg.
Du trenger jo ikke kjøpe før fødsel, men om du ikke får en vognunge, så tror jeg ikke man overlever uten bæresele :P

Jeg må si at jeg egentlig synes bæresele er litt unødvendig utstyr. Jeg fikk en brukt, men brukte den aldri til mine to. Kjøpte ett sjal til nr.2, for da var det så "in". Men tror jeg kan telle på en hånd når jeg brukte det.
Men det er jo noe anet vist man får kollikkbarn da. Så vent med å kjøpe det til du ser om du trenger det!

Hvilken sele hadde du da?

Vi har hund, og for å få med meg lillemor ut på tur i skogen så måtte vi ha bæresele. Hun gikk ikke før hun var 17 mndr, så den sela var gull verd på turer fra hun var 8 mndr til litt over 2 år.
Kommer til å ta med sele i år også på lengre skogturer, men da blir det mannen som bærer. For hun greier ikke gå 4-5 timer.

Og mange steder der vi ikke hadde mulighet til vogn den måtte være med.

Også praktisk når jeg bare skulle en kort tur inn på butikken eller hente i bhg. hvis det var VELDIG sølete ute, så jeg ikke kunne sette henne ned. Hun satt da på ryggen fra ca 1 års alder.

Kanskje for deg, men bæresele er veldig nødvendig vis man har en baby som er avhengig av mor. Snakker av erfaring. Hadde ikke fått spist eller gjort noe uten min babybjørn.

Sent from my iPhone using BV Forum

Kanskje for deg, men bæresele er veldig nødvendig vis man har en baby som er avhengig av mor. Snakker av erfaring. Hadde ikke fått spist eller gjort noe uten min babybjørn.

Sent from my iPhone using BV Forum
For meg har det aldri vært nødvendig, men smak og behag.. Var heldig med nr.2 da. Han var en skikkelig sovedukke og var veldig snill. Så her ble bare vogna utslitt.

Hvilken sele hadde du da?

Vi har hund, og for å få med meg lillemor ut på tur i skogen så måtte vi ha bæresele. Hun gikk ikke før hun var 17 mndr, så den sela var gull verd på turer fra hun var 8 mndr til litt over 2 år.
Kommer til å ta med sele i år også på lengre skogturer, men da blir det mannen som bærer. For hun greier ikke gå 4-5 timer.

Og mange steder der vi ikke hadde mulighet til vogn den måtte være med.

Også praktisk når jeg bare skulle en kort tur inn på butikken eller hente i bhg. hvis det var VELDIG sølete ute, så jeg ikke kunne sette henne ned. Hun satt da på ryggen fra ca 1 års alder.
Jeg hadde sjal. Men fikk liksom ikke til å bruke det. Syntes det ble ubehagelig å bruke og sliter med ryggen. Så her ble heller vogna mye brukt til begge.

Jeg hadde bæresjal til baby nr 3 for han var veldig urolig og ville helst bli bært/ha kroppskontakt hele tiden. Var veldig fornøyd med den da, men brukte den nesten ikke til nr 4. Til nr 4 kjøpte jeg en ergobaby som vi hadde med på ferie både i syden og i norge. Den var genial fra hun var 4 mnd og oppover. Brukte den kjempemye! Etter at hun ble 1 år synes hun at det er bedre å sitte i bæremeis på tur. Men ergobabyen ble også brukt til 3-åringen vår i fjor sommer da han ble sliten i beina. Genial!

Jeg hadde sjal. Men fikk liksom ikke til å bruke det. Syntes det ble ubehagelig å bruke og sliter med ryggen. Så her ble heller vogna mye brukt til begge.

Brukte mye vogn vi og, men ikke i skogen :P

Hadde ikke sjal vi da, men Manduca eller ErgoBaby og det var kjempe enkelt.

Jeg hadde sjal til min første, hun var kolikkbaby og veldig avhengig av mammaen sin. Bar henne daglig i 6 måneder, og brukte sjalet da hun var 18 måneder, da vi skulle ut og fly.
Johannes på 3 måneder derimot, foretrekker vogna. Han vil ligge selv, og ligger best alene. Kan dog bære han i våken tilstand, da er det stas å bæres med Ergobaby. Tror og håper vi får mer bruk for den når han blir litt større. Men angrer ikke på kjøpet :)

Back
Topp