Bæresele

slinsie

Forumet er livet
Høsthjerter 2017
Vet ikke om det er har blitt diskutert tidligere..

Men har begynt å kikke på bæresele. Jeg antar jeg mest sannsynlig ikke gidder investsere i bæresjal, det koster litt, og jeg kan absolutt ikke se for meg mannen min bruke bæresjal. [:D][:D][:D] Jeg sliter nok med å få han til å bruke bag - (han skal jo alltid ha så mye stuph med seg!) Men neida, han fyller heller alle lommene hver gang han skal noe sted. Eneste han bruker er fotobag [:D][:D][:D] (Han mener at bag ellers er homo eller for jentete.. [:D][:D] ) Så jeg antar bæresele er mest akutelt.

Jeg har fått inntrykk av at babybjørn er blitt synonymt med bæresele, men etter å ha lest litt i dag, har jeg fått inntrykk av at denne lett kan belaste skuldre/rygg for mye, og at Ergo bæresele derfor kan være bedre(for bruker, fordi den hviler mer på hoftene istedet?), og om man bruker spedbarnstillegget så er den også grei for nyfødte? Når man gjorde det, så ville barnets ben være samlet, og det ville ikke bli for mye belastning på rygg/hofter(på barnet), som jeg fikk inntrykk av at kunne bli tilfelle på babybjørn sine.. Det kan jo dog hende at jeg ikke har fått sett alle modellene til baby bjørn? Men jeg så noen som hadde visstnok hodestøtte - så jeg fikk jo inntrykk av at det skulle bety at man kunne bruke sele fra nyfødt?

Jeg har ikke peiling. Jeg har bare lest litt i dag - sikkert ikke nok. Så dere kloke kommende andre/flergangs-mødre. Hva har dere brukt/hvilke erfaringer har dere?

Takker for alle innspill, tanker og erfaringer! [:)]

Vi har babybjørn sin bæresele. Å den er ikke blitt brukt mye for å si det slik. Til og begynne med, ville hun ikke sitte/være oppi der. Trivdes ikke. Bare grein og gulpa. Tror hu ble svimmel og dårlig. Men når hun var 6 mnd tror eg. Da begynte hun å like å sitte oppi der. Men er faktisk ganske tunkt for skuldra å bære på de små. Eg har ikke helsa til det. Så det blir pappen her. Men som sakt er den blitt lite brukt.

Så er ikke noe eg ville ha kjøpt , før babyen er født. Et tips er kansje heller å låne av noen dere kjenner eventulet, slik at dere kan få prøvd om jenta deres vil trives oppi en slik.

hmm.. foreløpig forsterker det inntrykket mitt av baby bjørn da..

Her ser dere Ergo selen, og hvis dere skroller et stykke ned, så ser dere den med spebarnsinnlegget.. da blir ungen nesten liggende som i et bæresjal..

http://www.babyslynga.no/ergo.htm

Jeg har vel egentlig hele tiden sett for meg at jeg skal ha en baby bjørn bæresele. Men jeg snakket med bestevenninna mi her forleden. Hun brukte en mei tai bæretøy, og var fornøyd med den. Det er visstnok noe med hvordan med hoftene, og hvordan de blir når de bæres i baby bjørn bæresele o.l. Bena blir bare hengende rett ned, uten noe støtte, og slik jeg forsto det, er det negativt i forhold til hoftene, og også muskulatur. I forhold til disse problemene er visst en del av de bæretøy-greiene bedre. JEg har sett litt på noe som heter moby wrap, og lurer litt på om jeg vil prøve en sånn. Det er et stort stykke elastisk stoff som knytes rundt kroppen til dden som bærer, og siden det er elastisk, kan ungen plasseres i bæretøyet etter at det er knytt på ( i motsetning til en del andre typer, der man må holde babyen på plass mens man knyter på bæretøyet).

Dette ble veldig dårlig formulert. Håper noen skjønte noe av det.

Her er en link med info om moby wrap: http://lotusbarn.no/butikk/index.php?cPath=33&main_page=index

Vi har babybjørn bæresele og var veldig fornøyd med den. Min sønn satt masse i den. Jeg ha også lest i ettertid at dette ikke er bra for rygg og hofter over lengere tid, men de sitter jo ikke der i det evige- og mitt inntrykk er at de sier i fra når de ikke vil mer.

Jeg kjøpte et bæresjal også og prøvde det. Det var for meg helt mislykket. Barnet skle litt ut og det ble bare feil. Gav til slutt opp hele sjalet. Mannen prøvde, men ville ikke gå med det, han er av samme oppfatning som din mann[:D]

Hehe.. må le litt.. googlet litt mer nå..
Når jeg googler på ergo bæreselen får jeg masse positiv omtale, noen ytterst få har hatt problemer..men aller fleste er veldig fornøyd. De fleste nevner også at barnet har foretrukket ergo fremfor babybjørn i mange tilfeller.. (Iaff når de er små.. noen nevner de har gått over til baby bjørn når ungene ble større..)

Googler jeg på babybjørn får jeg masse treff på hvor det bare står skryt fra produsenten (på babyshopene). 'Aller mest populære..blabla', pluss masse salgsannonser fra finn/annet!! [:D][:D]

Jeg skjønner at babybjørn kan se litt mer 'fancy' og 'clean' ut.. men nytter ikke det når man ødelegger ryggen til evt. både seg selv og barnet.
Føler det er mye thumbs up for Ergo bæreselen. Så det eneste er hvis det finnes andre produsenter/konkurrenter som jeg ikke har fått med meg? Prøvde forsiktig å hinte til mannen min om hva han ville syntes om bæresjal, men tror ikke jeg gidder prøøøve engang. Det blir nok - som jeg forutså - for femi [:D][:D]

Noen som påpekte at bena bare henger rett ned på babybjørn og at det ikke var så godt for hofter og muskulatur. Men det gjør de da på alle andre bæretøy også bortsett fra sjal??

ORIGINAL: Siljepus

Viblirsnart6, kom til å tenke på deg når jeg så du svarte i denne tråden. Du skal jo ha tvillinger. Måtte bare google om det fantes noen bæreseler for tvillinger. Og her fant jeg ei fin side med masse tips og linker om bæring av tvillinger, hvis du (og dere andre tvilling-gravide) er interessert: 

http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=8816

Kanskje dere vet noe om dette allerede, men tenkte det var fint å si i fra hvis ikke :)

Se her! Denne kan brukes til tvillinger også! [:)]

ORIGINAL: Amyrlin

ORIGINAL: Siljepus

Viblirsnart6, kom til å tenke på deg når jeg så du svarte i denne tråden. Du skal jo ha tvillinger. Måtte bare google om det fantes noen bæreseler for tvillinger. Og her fant jeg ei fin side med masse tips og linker om bæring av tvillinger, hvis du (og dere andre tvilling-gravide) er interessert: 

http://www.tettinntil.no/forumet/showthread.php?t=8816

Kanskje dere vet noe om dette allerede, men tenkte det var fint å si i fra hvis ikke :)

Se her! Denne -> http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=product_info&cPath=33&products_id=144 kan brukes til tvillinger også! [:)]

Vi brukte vår Babybjørn bæresele veldig lite!
Vet ærlig talt ikke om den blir brukt mer denne gangen, ble så mye "styr" å endre innstillingene hver gang jeg eller samboer skulle bære (han er 1,93 og jeg 1,71 og dermed måtte vi endre innstillingene).

Sikkert bare oss som er late. Og så føler man at babyen "henger" med hodet i begynnelsen og dingler med hodet mellom puppa, og når den er stor nok til å snus ble det litt tungt...

Jeg har kjøpt mei tai fra lotusbarn.no.... Baby bjørn selene er ikke bra for nyfødte mens du bærer barnet helt annerledes i mei tai og andre slynger...[:)]

ORIGINAL: Sinique

Noen som påpekte at bena bare henger rett ned på babybjørn og at det ikke var så godt for hofter og muskulatur. Men det gjør de da på alle andre bæretøy også bortsett fra sjal??

Nei, ser ikke sånn ut, hvis du kikker på ergo sele linken jeg skrev lenger oppe, når du bruker spebarnsinnlegget, du må skrolle et lite stykke nedover på den siden dog.. ungen blir liggende litt mer som i et bæresjal..

Aha! Nå fant jeg enda en! Den så jo iaff optimal ut for ungen.. må bare finne ut hvordan den er for brukeren.. men så jo ok ut for barnet da.. *google litt*

http://www.babyplaneten.no/productdetails.php?product=924

ORIGINAL: viblirsnart6

ORIGINAL: slinsie

Aha! Nå fant jeg enda en! Den så jo iaff optimal ut for ungen.. må bare finne ut hvordan den er for brukeren.. men så jo ok ut for barnet da.. *google litt*

det var den jeg mente slinsie i første innlegget mitt.kom bare ikke på hva den hette el no.den virker mye bedre enn babybjørn sin!!!

Aha! Joda.. problemet er at jeg finner nesten ingen reviews eller anbefalninger på den.. men flere trekker konklusjoner utifra hvordan den ser ut at den ikke kan være bra for nakken? Så et sted at den ble påstått anbefalt av fysioterapauter - men igjen - det stod ikke om det var for barnet eller bæreren! De fleste er enige om at den må være bra for barnet! Men finner svært lite om noen som faktisk av erfaring kan si hvordan den er for bæreren! :)

ORIGINAL: viblirsnart6

det var den jeg mente slinsie i første innlegget mitt.kom bare ikke på hva den hette el no.den virker mye bedre enn babybjørn sin!!!

Aha! Joda.. problemet er at jeg finner nesten ingen reviews eller anbefalninger på den.. men flere trekker konklusjoner utifra hvordan den ser ut at den ikke kan være bra for nakken? Så et sted at den ble påstått anbefalt av fysioterapauter - men igjen - det stod ikke om det var for barnet eller bæreren! De fleste er enige om at den må være bra for barnet! Men finner svært lite om noen som faktisk av erfaring kan si hvordan den er for bæreren! :)

Det jeg hang meg opp i (med min ENORME erfaring [:D]) var prisen.. Nesten 1200 krover og så kan du bare bruke den i 4 måneder [:o] Da hadde jeg heller gått for Ergo-selen, den så kjempeflott ut!

Selv har jeg hatt Baby-Bjørn (tung for rygg/nakke og ikke heldig for barnet i lengden), babyslynge (jeg fikk det ikke til, mine enorme "fordeler" kom i veien - men gubben brukte den faktisk mye da Elias var liten for da hadde han hendene fri (dog bare inne i huset [:D])) og Mei-tai (veldig behagelig å bære i, men litt kronglete å få på)..

En annen erfaring jeg har gjort meg personlig, er at jeg ikke bar ungene så mye de første månedene (annet enn i armene).. De lå fint i bag, bilstol, vogn eller på et underlag.. Men etterhvert som de ble større (kansje rundt 6 mnd), ble de mer nysjerrige, og DA ble det bæring.. Da var det også blitt litt vekt på dem slik at jeg hadde mer nytte av en bæreanordning..

Ble mye bla-bla-bla her, så en kjapp konklusjon for de som ikke gidder lese alt; JEG ville valgt Ergo-selen [:)]

Takk for flott innspill MarcElia :) Cybex selen virker litt fristende, men du hadde mange gode poenger :)

Takk for flott innspill MarcElia :) Cybex selen virker litt fristende, men du hadde mange gode poenger :)

Jeg MÅ jo bare påpeke, i disse skrytetider, at i likhet med Geniet Lykkepillen (kan sees på generell) ER faktisk jeg også genierklært [:D] Har diplom på det og greier, var seremoni på desember 06, og jeg hadde også Geniet foran nicket mitt ei stund.. Men beskjeden som jeg innerst inne er så tok jeg det vekk [:D]

Back
Topp