Sniker
Etter 2 babyer, og spesielt med den minste som var skikkelig bærebaby har jeg prøvd litt forskjellig

Og mine tips er ett eget bæretøy til nyfødt også et som passer bedre fra 6-8kg/2-4 mnd og opp til 18mnd
Nyfødte er helt pudding, og det beste er et
mykt bæretøy som tilpasser seg den nyfødtes kropp enkelt. Det gir også større sannsynlighet for at bæretøyet sitter godt på den som bærer.
Til nyfødt anbefaler jeg disse:
- Ergobaby Embrace - Elastisk bæresele
- Coracor elastisk bæresjal
- Aldoria elastisk bæresjal
- Close caboo elastisk hybrid mellom sele/sjal
Jeg skulle si at et elastisk bæresjal er det som med sikkerhet vil tilpasse seg alle kropper best. Men en sele er kanskje enda lettere å få til sånn umiddelbart. Med det sagt - jeg var helt noob med eldste og hadde ingen til å vise meg, så jeg lærte meg elastisk sjal via YouTube og tips fra Norsk Bæregruppe på Facebook. Elastisk sjal forhåndsknytes før du putter baby oppi og selv om det kan virke gresk så er det
bratt læringskurve. Etter 5-10 forsøk får man det garantert til. Det går like raskt som å ta på sele og du kan forhåndsknyte under jakka før du går på tur, så er det raskt å putte baby oppi om den ikke vil ligge i vogn lenger.
Ergobaby embrace er også veldig god og kanskje særlig for deg som er veldig varm av deg, da det blir mer luft mellom bærer og baby i en sele.

Close caboo er som et halvknytt elastisk sjal. Mange er veldig fornøyde med denne, men den er varmeste alternativ av de jeg nevner så unngå om du er av den varme typen!
Alle disse, og kanskje spesielt elastisk bæresjal, vil du kunne bruke med en prematur eller veldig liten baby(under 3kg). Så det anfebales om noen føder før tiden feks
Bæreseler for videre bruk er genial. Jeg anbefaler å velge en hvor selene kan krysses på ryggen. Det er SÅ mye bedre å bære med og inne minst enkelt å feste selv. Bare å Google aktuell sele på YouTube så kommer det opp videoer med tips

.
Det er jo med sele som med klær - den som sitter godt på meg, sitter kanskje ikke perfekt på deg. Men, men en sele som kan krysse stroppene på ryggen er det altså stor sjanse for at den vil sitte godt på akkurat deg.
Min storfavoritt brukte jeg på det mest intense 2-4 timer daglig eller mer. Så kan virkelig si at den har blitt testet.
Selene jeg liker best her er
- Kahubaby (det er den jeg har hatt)
- Angelpack
- Tula free to grow (har også denne)
Skulle likevel si at Kahubaby og Angelpack er de som føyer seg best over babyens rygg pga mykt panel. Begge disse kn brukes fra nyfødt også, men jeg synes likevel Kahubaby ble litt i største laget de første 6 ukene. Tula er for stor til nyfødt, men fin fra nærmere 2-3 mnd.
Så til spørsmålet:
Er det virkelig verdt det med et egen bæretøy bare til nyfødtperioden? Disse vil sige fra baby nærmer seg 7-8 kg (sikkerhetstestet til mye mer, men behagelig bare frem til da). Og svaret er ja!!! Så absolutt! Det ligger stadig ute på Finn og lett å selge videre når man er ferdig med det
Det eneste jeg vil anbefale å unngå i en sele er:
- Seler uten midje/magebelte
- Seler hvor stroppene bak er krysset hele tiden. Fint med mulighet til å krysse, men du burde ha valgfrihet til begge deler. Anbefaler generelt ikke Babybjørn da disse er veldig stive og klumpete. Det finnes bare SÅ mye bedre seler
- Å bære utover på mage er ikke så viktig at selen kan. Tungt for ryggen til bærer, og bedre å vende baby til å sitte på ryggen i stedet. Men velg en sele som du kan bruke på ryggen fra 6 mnd. Genialt for å få gjort litt ting i huset når babyen blir større.
- Unngå seler som krever eget nyfødtinnlegg (feks Ergobaby original)
- Unngå seler med veldig stivt/lite bøyelig panel over ryggen, særlig til de minste babyene
Og se forbi best i test på bæreseler

de har bare tatt for seg de mest kommeraliserte og solgte selene, men sett bort fra tilbudet som nisjebutikker som
Bæreglede eller nettbutikken
Instinktsmor feks kan tilby

så der tenker jeg resultatet ville blitt annerledes om man hadde tatt med alle produktene som faktisk finnes innenfor denne kategorien. Man kan forretsen ta kontakt direkte med de butikkene for spørsmål, de har mer kompetanse enn de mer generelle barneutstyrsbutikkene
Lykke til

bæring er fantastisk koselig, slitsomt, praktisk og for noen mødre en absolutt nødvendighet. Med eldstemann bar vi aller mest for kos - med yngste bare vi for å overleve

hun sov ikke noe annet sted på dagtid enn bæretøy i nesten 7 mnd. Jeg bruker også vevd bæresjal, men har ikke utdype det nå siden de fleste velger å starte med en sele eller et elastisk bæresjal!