Bæresele

Ønskerbarn24

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
September To Remember 2022
Novemberlykke2024❤️
Hei ! Ka bæresele anbefaler dere ? kikker dere på ?

Eg kikker på ein av babybjørn sine, gjerne ein av de ergonomiske, men null erfaring og prisene er høye hehhe. Tenker kanskje å kjøpe dette brukt. Noen tips ? Blir nok mest bæring i starten, på matbutikker og hjemme. Gleder meg veldig til å bære :D

Eg kikker på ein av babybjørn sine, gjerne ein av de ergonomiske, men null erfaring og prisene er høye hehhe. Tenker kanskje å kjøpe dette brukt. Noen tips ? Blir nok mest bæring i starten, på matbutikker og hjemme. Gleder meg veldig til å bære :D

Ikke alle som heter ergonomiske er faktisk det. Babybjørn sine er ikke av de beste, selv om de koster. Det som er viktig er at babyen får sitte i M-stilling. Dvs med knærne over romma, slik at de får avlastning, og at du bærer i kyssehøyde (kan kysse panna på babyen). Kan. Ære lurt å prøve flere, samt sjekke ut en bæregruppe, det finnes mange av de på Facebook:)

Ikke alle som heter ergonomiske er faktisk det. Babybjørn sine er ikke av de beste, selv om de koster. Det som er viktig er at babyen får sitte i M-stilling. Dvs med knærne over romma, slik at de får avlastning, og at du bærer i kyssehøyde (kan kysse panna på babyen). Kan. Ære lurt å prøve flere, samt sjekke ut en bæregruppe, det finnes mange av de på Facebook:)

F.eks denne :)

Vedlegg

• Screenshot_20220316-130035_Facebook.jpg
    Screenshot_20220316-130035_Facebook.jpg
    763,5 KB · Visninger: 25
Sniker
Etter 2 babyer, og spesielt med den minste som var skikkelig bærebaby har jeg prøvd litt forskjellig :)
Og mine tips er ett eget bæretøy til nyfødt også et som passer bedre fra 6-8kg/2-4 mnd og opp til 18mnd

Nyfødte er helt pudding, og det beste er et mykt bæretøy som tilpasser seg den nyfødtes kropp enkelt. Det gir også større sannsynlighet for at bæretøyet sitter godt på den som bærer.
Til nyfødt anbefaler jeg disse:
  • Ergobaby Embrace - Elastisk bæresele
  • Coracor elastisk bæresjal
  • Aldoria elastisk bæresjal
  • Close caboo elastisk hybrid mellom sele/sjal
Jeg skulle si at et elastisk bæresjal er det som med sikkerhet vil tilpasse seg alle kropper best. Men en sele er kanskje enda lettere å få til sånn umiddelbart. Med det sagt - jeg var helt noob med eldste og hadde ingen til å vise meg, så jeg lærte meg elastisk sjal via YouTube og tips fra Norsk Bæregruppe på Facebook. Elastisk sjal forhåndsknytes før du putter baby oppi og selv om det kan virke gresk så er det bratt læringskurve. Etter 5-10 forsøk får man det garantert til. Det går like raskt som å ta på sele og du kan forhåndsknyte under jakka før du går på tur, så er det raskt å putte baby oppi om den ikke vil ligge i vogn lenger. ;)

Ergobaby embrace er også veldig god og kanskje særlig for deg som er veldig varm av deg, da det blir mer luft mellom bærer og baby i en sele. :)
Close caboo er som et halvknytt elastisk sjal. Mange er veldig fornøyde med denne, men den er varmeste alternativ av de jeg nevner så unngå om du er av den varme typen!
Alle disse, og kanskje spesielt elastisk bæresjal, vil du kunne bruke med en prematur eller veldig liten baby(under 3kg). Så det anfebales om noen føder før tiden feks :)

Bæreseler for videre bruk er genial. Jeg anbefaler å velge en hvor selene kan krysses på ryggen. Det er SÅ mye bedre å bære med og inne minst enkelt å feste selv. Bare å Google aktuell sele på YouTube så kommer det opp videoer med tips :).
Det er jo med sele som med klær - den som sitter godt på meg, sitter kanskje ikke perfekt på deg. Men, men en sele som kan krysse stroppene på ryggen er det altså stor sjanse for at den vil sitte godt på akkurat deg.
Min storfavoritt brukte jeg på det mest intense 2-4 timer daglig eller mer. Så kan virkelig si at den har blitt testet.
Selene jeg liker best her er
  • Kahubaby (det er den jeg har hatt)
  • Angelpack
  • Tula free to grow (har også denne)
Skulle likevel si at Kahubaby og Angelpack er de som føyer seg best over babyens rygg pga mykt panel. Begge disse kn brukes fra nyfødt også, men jeg synes likevel Kahubaby ble litt i største laget de første 6 ukene. Tula er for stor til nyfødt, men fin fra nærmere 2-3 mnd.

Så til spørsmålet: Er det virkelig verdt det med et egen bæretøy bare til nyfødtperioden? Disse vil sige fra baby nærmer seg 7-8 kg (sikkerhetstestet til mye mer, men behagelig bare frem til da). Og svaret er ja!!! Så absolutt! Det ligger stadig ute på Finn og lett å selge videre når man er ferdig med det :)

Det eneste jeg vil anbefale å unngå i en sele er:
  • Seler uten midje/magebelte
  • Seler hvor stroppene bak er krysset hele tiden. Fint med mulighet til å krysse, men du burde ha valgfrihet til begge deler. Anbefaler generelt ikke Babybjørn da disse er veldig stive og klumpete. Det finnes bare SÅ mye bedre seler
  • Å bære utover på mage er ikke så viktig at selen kan. Tungt for ryggen til bærer, og bedre å vende baby til å sitte på ryggen i stedet. Men velg en sele som du kan bruke på ryggen fra 6 mnd. Genialt for å få gjort litt ting i huset når babyen blir større.
  • Unngå seler som krever eget nyfødtinnlegg (feks Ergobaby original)
  • Unngå seler med veldig stivt/lite bøyelig panel over ryggen, særlig til de minste babyene

Og se forbi best i test på bæreseler ;) de har bare tatt for seg de mest kommeraliserte og solgte selene, men sett bort fra tilbudet som nisjebutikker som Bæreglede eller nettbutikken Instinktsmor feks kan tilby :) så der tenker jeg resultatet ville blitt annerledes om man hadde tatt med alle produktene som faktisk finnes innenfor denne kategorien. Man kan forretsen ta kontakt direkte med de butikkene for spørsmål, de har mer kompetanse enn de mer generelle barneutstyrsbutikkene

Lykke til :D bæring er fantastisk koselig, slitsomt, praktisk og for noen mødre en absolutt nødvendighet. Med eldstemann bar vi aller mest for kos - med yngste bare vi for å overleve :hilarious: hun sov ikke noe annet sted på dagtid enn bæretøy i nesten 7 mnd. Jeg bruker også vevd bæresjal, men har ikke utdype det nå siden de fleste velger å starte med en sele eller et elastisk bæresjal!

Veldig enig med kommentaren over. Sjekk også Norsk bæregruppe på facebook, mange tips der.

Babybjørn er ikke av de beste, hvis du vil ha helt sele så er nok ergobaby bedre, men også spørs hvilken. jeg hadde til første en elastisk sele fra ergobaby (gravidhjerne husker ikke navnet), den var super fin og lett å bruke, men varte ikke lenge da babyen ble fort for tung.
gikk da over til sjal, halv sele og ringslynge. Ble frelst med siste altså :hilarious:
Sjekk også kjøp og salg av bæretøy gruppa på fb, der kan du se om noen selger noe du liker.

også se om det finnes bæregruppe/bæreveileder i nærheten av deg. Da der ofte kan man prøve forskjellige modeller og typer av bæretøy. Masse lykke til!

EDIT: leste nyeste kommentar over - Embrace! Ergobaby embrase hadde jeg før ungen ble for tung. Og før det brukte jeg ergobaby aura elastisk sjal.

Takk for mange gode svar ! Alt man ikkje veit altså, skal undersøke meir nå. Man tenker jo fort at babybjørn er supert siden det er eit så stort merke :hilarious: må velge noe som mannen også synst er lett å få til da heheh, så eg sleppe å bære alene heletiden :hilarious::hilarious: Menn som bærer er jo til å dø av :love7:love7 super sexy hihihi:rolleyes::hilarious:

Men da er gjerne ergobaby embrace best visst man er veldig usikker på om man får til sjal ? min mann kommer aldri til å gidde sjal iallefall, og litt usikker på om eg får det til ut og inn frå bil

Veldig enig med kommentaren over. Sjekk også Norsk bæregruppe på facebook, mange tips der.

Babybjørn er ikke av de beste, hvis du vil ha helt sele så er nok ergobaby bedre, men også spørs hvilken. jeg hadde til første en elastisk sele fra ergobaby (gravidhjerne husker ikke navnet), den var super fin og lett å bruke, men varte ikke lenge da babyen ble fort for tung.
gikk da over til sjal, halv sele og ringslynge. Ble frelst med siste altså :hilarious:
Sjekk også kjøp og salg av bæretøy gruppa på fb, der kan du se om noen selger noe du liker.

også se om det finnes bæregruppe/bæreveileder i nærheten av deg. Da der ofte kan man prøve forskjellige modeller og typer av bæretøy. Masse lykke til!

EDIT: leste nyeste kommentar over - Embrace! Ergobaby embrase hadde jeg før ungen ble for tung. Og før det brukte jeg ergobaby aura elastisk sjal.

ergobaby aura elastisk sjal funker bra frå nyfødt før man går til sele da ?

edit: så nettopp video av denne, så jo super ut ! det blir ikkje for stramt for beina som henger ut ? den så ikkje så vanskelig ut å lære seg heller :D

Takk for mange gode svar ! Alt man ikkje veit altså, skal undersøke meir nå. Man tenker jo fort at babybjørn er supert siden det er eit så stort merke :hilarious: må velge noe som mannen også synst er lett å få til da heheh, så eg sleppe å bære alene heletiden :hilarious::hilarious: Menn som bærer er jo til å dø av :love7:love7 super sexy hihihi:rolleyes::hilarious:

Ja :hilarious: pappabært er nydelig ❤️ Ville sjekka om du tror Ergobaby embrace er noe da. Sett masse pappaer bruke den! Men mannen her har også brukt elastisk sjal!
Og helt enig - jeg kjøpte Ergobaby original til først og tenke det var bra siden den selges i alle de store butikkene. Men det ble bomkjøp.
Og Babybjørn har jo feks en HELT fantastisk vippestol :D så de har jo mye bra utstyr selv om de ikke når like høyt på sele.

edit: så nettopp video av denne, så jo super ut ! det blir ikkje for stramt for beina som henger ut ? den så ikkje så vanskelig ut å lære seg heller :D
Har kjøpt aura til de første mnd, så har jeg en ergobaby adapt til senere, om den passer babyen, det må jeg prøve. Kjøpte den til mellomste når han var ca 6 mnd, for han satt ikke godt i ergobaby 360'en vi hadde :)

Har kjøpt aura til de første mnd, så har jeg en ergobaby adapt til senere, om den passer babyen, det må jeg prøve. Kjøpte den til mellomste når han var ca 6 mnd, for han satt ikke godt i ergobaby 360'en vi hadde :)

tenker at eg skal begynne med det samme :D virka veldig bra !

Ja :hilarious: pappabært er nydelig ❤️ Ville sjekka om du tror Ergobaby embrace er noe da. Sett masse pappaer bruke den! Men mannen her har også brukt elastisk sjal!
Og helt enig - jeg kjøpte Ergobaby original til først og tenke det var bra siden den selges i alle de store butikkene. Men det ble bomkjøp.
Og Babybjørn har jo feks en HELT fantastisk vippestol :D så de har jo mye bra utstyr selv om de ikke når like høyt på sele.

ja vippestolen til babybjørn har eg tenkt på ! synst den ser best ut av de eg har kikka på hittil :D

ja vippestolen til babybjørn har eg tenkt på ! synst den ser best ut av de eg har kikka på hittil :D
Den vippestolen er gull! Men se etter brukt, de er SVINDYRE nye nå. Kjøpte helt ny til mellomste til 600kr på tilbud, nå koster de 2000-2500. Fant brukt med leke til 400kr på finn!

Den vippestolen er gull! Men se etter brukt, de er SVINDYRE nye nå. Kjøpte helt ny til mellomste til 600kr på tilbud, nå koster de 2000-2500. Fant brukt med leke til 400kr på finn!

får du vaska hele trekket til den? Har tenkt på brukt visst man får vaska alt :D

Jepp, det kan tas av, og man får også kjøpt nye trekk om man ønsker det :)

da blir det brukt ! Synst også 2000 var drøyt mye :hilarious: viktigste for meg var å få ny vogn siden dette er første baby og vi brukte ein stund på å lage den :shy: Så litt brukt av annet stæsj er jo supert :D

Ergobaby 360 omni! Brukes fra nyfødt og vi bruker fortsatt vår av og til (på flyplassen feks) på vår 1,5 åring :) Men i starten brukte vi mest coracor elastisk bæresjal.

Veldig enig med Veivalsa over.
Vi har Aldoria elastisk sjal som vi brukte mye i starten. Mykt og enkel i bruk. Jeg var også nybegynner og kjente ingen som kunne lære meg. Det var likevel veldig fort og lett å lære selv. (Vevd sjal har brattere læringskurve.)

Utenom selene som Veivalsa nevnte, vil jeg også nevne Ergobaby Adapt, Integra og Manduca (sistnevnte er ikke så ideell for de aller minste).

Senere likte jeg veldig godt halvvklips og Meh Dai. Det er en slags hybrid mellom sele og vevd sjal. Enklere å knyte enn vevd sjal og samtidig mykere og lettere å tilpasse enn sele.

Last edited:

Synes den var helt nydelig å bruke fra starten av. Nå må jeg jo si at ungen min var 4 kilo ved fødselen, så det var ikke så skummelt å bruke sjal enn med de mindre kanskje. men samtidig så kunne vi bare brukt den i 1-2 måneder for den ble fort for elastisk. Da gikk jeg over til Embrace, men den varte og 1 måned sa :hilarious:
Auraen skal nok pakkes med i fødebaggen :D

Start med babyjogger embrace og ta det derifra. Ikke kjøp babybjørn!

Back
Topp