Bæresele

RuskiD

Betatt av forumet
Maiblomstene 2020
Påskeliljene 2022 ❤️
Hei, noen som har erfaring med ulike typer bæreseler? Ønsker at de også skal kunne brukes ute på feks fjelltur og skogsturer. Må være mulig å kle på barnet litt klær under dersom det er litt kjølig..
Er det noe som passer fra 1 mnd gammel baby og litt oppover i alder?
 
Vi er veldig fornøyde med Ergobaby Adapt. Anbefaler å kjøpe en sele som ikke har et eget nyfødtinnlegg, da dette gjør det mer komplisert å plassere barnet effektivt og riktig. Vi har brukt Adapt både på mage og på rygg på mange turer i skog og mark, veldig fornøyd. Det er også kjekt å kjøpe de brukt, da er de myke og gode til de små. De fleste seler kan vaskes i maskinen, bare legg den i et putetrekk så beskytter du maskinen for klipsene.

Enten kler du barnet på med nok klær, eller så kan du bruke et bæreomslag. Det siste er veldig greit hvis du ønsker å løfte et sovende barn ut av selen inne, da slipper du å kle av mange lag.

Lykke til med bæring, det var noe av det koseligste med forrige permisjon for min del! Både ute og inne.
 
Vi kjøpte Ergobaby Adapt til førstemann og er kjempefornøyd med denne. MEN skulle jeg ha kjøpt om igjen ville jeg ha gått for 360 eller en annen Ergobabytype der ungen etterhvert kan sitte med ansiktet ut fra deg. Vi hadde nok brukt selen lenger om Adapten hadde mulighet for dette.

Ellers superfornøyd med selen! Den er lett å ta av og på, og kan gå med den i timesvis uten å få vondt i rygg eller skuldre som man kan få med andre seler. Brukte denne MYE med førstemann, både inne og ute på tur :)
 
Jeg har brukt sjal, mei-tai, ergobaby 360 og babybjørn move. Førstemann trivdes bare utovervendt i babybjørn og i mei-tai fra han var stor nok til å sitte på ryggen. Andremann var glad i å pakkes godt inn i sjalet og satt gjerne beskyttet innovervendt. Han var ikke stor fan av selene. Tredjemann ville igjen ikke være i sjal, men satt både innover og utovervendt i bæreselene. Om jeg skulle tipse om noe så ville det være å låne først og se hva babyen liker. Mine har gitt veldig tydelige signaler.

PS: andremann tror jeg var 6 år siste gang jeg bar ham i mei-tai på ryggen...
 
Kjøpte ergobaby 360 først, men måtte gå over til ergobaby adapt, siden nyfødtinnlegget var helt umulig å få til.

Jeg kjøpte 360 til å begynne med ene og alene fordi den reklamerte med å kunne ha baby vendt utover, når du bærer på magen.

Lærte mye mer om bæring i ettertid, og det er absolutt ikke ergonomisk eller anbefalt med utovervendt bæring. Hverken for deg eller baby, og baby blir hengende i sela etter skrittet. Denne typen bæring er anbefalt at begrenset sterkt til maks 10 minutter (eller noe i den duren). Så hvor ofte orker du å bruke akkurat den sela for de 10 minuttene.

Fant også ut at det finnes mange andre fine seler på markedet! Soul sling, Lenny lamb, tula osv.

Vi har brukt ergobaby adapt mye på tur i skogen. Da ungen ble 2,5 år og 17 kg byttet vi til toddlersele og kunne fortsette å bære på tur. Burde nok byttet litt før for det var mer komfortabelt for oss å bære med større sele. Det kunne også ha med at vi valgte et annet merke enn ergobaby.
 
Kjøpte ergobaby 360 først, men måtte gå over til ergobaby adapt, siden nyfødtinnlegget var helt umulig å få til.

Jeg kjøpte 360 til å begynne med ene og alene fordi den reklamerte med å kunne ha baby vendt utover, når du bærer på magen.

Lærte mye mer om bæring i ettertid, og det er absolutt ikke ergonomisk eller anbefalt med utovervendt bæring. Hverken for deg eller baby, og baby blir hengende i sela etter skrittet. Denne typen bæring er anbefalt at begrenset sterkt til maks 10 minutter (eller noe i den duren). Så hvor ofte orker du å bruke akkurat den sela for de 10 minuttene.

Fant også ut at det finnes mange andre fine seler på markedet! Soul sling, Lenny lamb, tula osv.

Vi har brukt ergobaby adapt mye på tur i skogen. Da ungen ble 2,5 år og 17 kg byttet vi til toddlersele og kunne fortsette å bære på tur. Burde nok byttet litt før for det var mer komfortabelt for oss å bære med større sele. Det kunne også ha med at vi valgte et annet merke enn ergobaby.
Har du kilder på det du nevner om ergobaby vendt framover? Hadde vært interessant å lese
Jeg vet at de gamle Baby Bjørn selene ikke var ergonomisk for barnet ift hoftene men det har de rettet opp i de nyeste selene, på lik linje som ergobaby sine seler
Jeg har ikke hørt noe om det du nevner så hvis du har kilder på det så vil jeg gjerne se det :)
 
Har du kilder på det du nevner om ergobaby vendt framover? Hadde vært interessant å lese
Jeg vet at de gamle Baby Bjørn selene ikke var ergonomisk for barnet ift hoftene men det har de rettet opp i de nyeste selene, på lik linje som ergobaby sine seler
Jeg har ikke hørt noe om det du nevner så hvis du har kilder på det så vil jeg gjerne se det :)
https://www.google.no/amp/s/baerehjelpen.wordpress.com/2017/06/07/utovervendt-baering/amp/

Denne belyser problemstillingen ganske nøytralt :)
 
Har du kilder på det du nevner om ergobaby vendt framover? Hadde vært interessant å lese
Jeg vet at de gamle Baby Bjørn selene ikke var ergonomisk for barnet ift hoftene men det har de rettet opp i de nyeste selene, på lik linje som ergobaby sine seler
Jeg har ikke hørt noe om det du nevner så hvis du har kilder på det så vil jeg gjerne se det :)

Ser noen har link over.
Baby Bjørn er som kjent ikke ergonomiske seler, men det kan ikke sammenlignes med utovervendt bæring. Ergobaby er ergonomiske seler i seg selv, men det er kun den ene stillingen som ikke er ergonomisk. Det er ganske lett å se, hvis du setter deg inn i ergonomisk stilling for baby. De skal ha kurve i ryggen og knærne høyt oppe. Dette er umulig når de sitter forovervendt i selen.
 
Vi brukte ergobaby 360 fra fødsel og flere år. Mye til fjells og lengre turer. Kjøpte regn/vindtrekk til og følte aldri det var noe problem:happy:
 
Back
Topp