Bæresele

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Hei:)

Jeg står mellom babybjørn one eller stokke mycarier.

Grunnen til at det står mellom disse er at jeg ønsker en bæresele som kan brukes fra nyfødt uten noe nyfødtinnlegg, ønsker en sele som kan bære barnet både mot med og fra meg. I tillegg synes jeg det er et pluss å kunne ha den på ryggen til barnet blir litt større. Ønsker heller ikke å ha knytting etc da jeg vet samboer ikke gidder å styre med det men en av disse vil han også kunne bruke:)

Jeg ser at begge disse har alle de tingene jeg ønsker. Men jeg synes stokke selen virket litt mer «dillete» dvs mer dingser som må festes her og der og må knappe og dille med forskjellig før man kan snu barnet fra deg, + må skifte til en egen del for å ha barbet på ryggen. Jeg synes babybjørn one virker mye enklere i bruk, men samtidig virket den endel større/mer klumpete. Så litt usikker hvilken jeg skal gå for:)

Er det noen som har erfaring med disse

Hva synes du var bra/dårlig med den?

Eventuelt andre bæreseler som har de egenskapene jeg nevner ovenfor å anbefale?:)
 
Syns ingen av de er gode ergobaby omni er og en som kan være god å bære om den passer kroppen din. Samme med soulslings anoona. Bæreseler er litt som klær/ryggsekk, du bør finne en som passer kroppen din, derfor bør du prøve og ikke bare stole på best i test etc :) Bæreglede i Oslo er fin butikk om du bor i nærheten

Babybjørn kan vel ikke brukes på rygg før 1 år, det er negativt.

(Andre seler uten fremoverbæring og uten innlegg og fra nyfødt; lennylamb lennyup, ergobaby adapt, angelpack, kokadi etc etc, ingen knyting, gode og flere av de er billigere)
 
Syns ingen av de er gode ergobaby omni er og en som kan være god å bære om den passer kroppen din. Samme med soulslings anoona. Bæreseler er litt som klær/ryggsekk, du bør finne en som passer kroppen din, derfor bør du prøve og ikke bare stole på best i test etc :) Bæreglede i Oslo er fin butikk om du bor i nærheten

Babybjørn kan vel ikke brukes på rygg før 1 år, det er negativt.

(Andre seler uten fremoverbæring og uten innlegg og fra nyfødt; lennylamb lennyup, ergobaby adapt, angelpack, kokadi etc etc, ingen knyting, gode og flere av de er billigere)

Takk for tipsene:)

Har hørt flere som har anbefalt forskjellige fra ergobaby, Har prøvd ergobaby 360 som søsteren min har, men likte blant annet ikke den feste metoden som er på ryggen på den, så jeg har skrotet merket ergobaby helt:shy:

Du har nok mye rett i at det er lurt å prøve de for å se hvordan de kjennes på kroppen. Men nå er det ikke så mye butikker i området hvor jeg har mulighet til å prøve på forhånd så må nok satse litt på å like egenskapene på de og satse på de passer bra på kroppen:)

Har tidligere testet den originale babybjørn hadde og likte den veldig godt. Men den gang var ikke det ergonomiske fokuset på hoftene så viktig som det er nå, så tenker at jeg ønsker å ta hensyn til det:)

Skal sjekke ut de andre du nevner, men bæresele som ikke har mulighet for å bære fremmover har jeg utelukket helt. Alle babyer jeg kjenner har vært så opptatt av å se fremmover når de har blitt noen mnd, og jeg ser for meg det blir aktuelt for min også. Så jeg gidder ikke kjøpe en bæresele som jeg må bytte ut etter bare noen få mnd.

:happy:
 
Takk for tipsene:)

Har hørt flere som har anbefalt forskjellige fra ergobaby, Har prøvd ergobaby 360 som søsteren min har, men likte blant annet ikke den feste metoden som er på ryggen på den, så jeg har skrotet merket ergobaby helt:shy:

Du har nok mye rett i at det er lurt å prøve de for å se hvordan de kjennes på kroppen. Men nå er det ikke så mye butikker i området hvor jeg har mulighet til å prøve på forhånd så må nok satse litt på å like egenskapene på de og satse på de passer bra på kroppen:)

Har tidligere testet den originale babybjørn hadde og likte den veldig godt. Men den gang var ikke det ergonomiske fokuset på hoftene så viktig som det er nå, så tenker at jeg ønsker å ta hensyn til det:)

Skal sjekke ut de andre du nevner, men bæresele som ikke har mulighet for å bære fremmover har jeg utelukket helt. Alle babyer jeg kjenner har vært så opptatt av å se fremmover når de har blitt noen mnd, og jeg ser for meg det blir aktuelt for min også. Så jeg gidder ikke kjøpe en bæresele som jeg må bytte ut etter bare noen få mnd.

:happy:

Ergobaby adapt er en mye bedre sele enn 360 - om den passer kroppen din :) Ergobaby 360 er egentlig eneste som har teit festing på rygging (hvis du mener borrelås-festet?), de lager mye bra. Originalselen deres er egentlig en veldig bra sele for de som er store nok til å klare seg uten innlegget eksempelvis :)

Du kan jo melde deg inn i norsk bæregruppe på facebook og se om noen bor i nærheten av deg så du kan prøve. Det er ganske vanlig i bæreverdenen, jeg har nettopp hatt meh daien min ute på utlån til ei som ville sjekke om hun likte det eksempelvis :)

Ja, det er litt hva man gjør det til og. Vi har bare bært og aldri brukt vogn, så har ganske mye erfaring med slike perioder :p Jeg har ikke ønsket å bære utover da, men hoftebæring er en fin måte og få utsikt på, og det å være aktiv med babyen mens han er mage mot mage gjør mye :) Også er det mange av selene som gir god utsikt på sidene, der er jo babybjørn helt forferdelig for de minste, den er jo helt lukket, så ikke rart babyene blir utålmodige. Brukte angelpack fra min var ca 10 uker til 5-6 måneder, og der kunne han titte godt rundt seg selv om han satt mage mot mage. Vi gikk mye og snakket om ting vi så, pekte og snudde oss slik at det ble spennende. Jeg skjønner om det er veldig viktig for deg, men det er mange måter å unngå det problemet på, og du får plutselig et mye mye større utvalg av gode seler som du faktisk kan bruke i lang tid :) Dessuten er det jo så store begrensninger på fremoverbæring, med ergobaby er det tidligst ved 6 mnd (før det kan det være skadelig for babyens kropp siden selen ikke er lagd for å gi god støtte den veien), babybjørn kan man bruke fremoverbæring på fra 5 mnd, de hadde vel også tidligere en generell tidsgrense på å brukes i maks 20 minutter uansett posisjon, men den tror jeg er tatt vekk nå. Stokke kan kun brukes på rygg etter 9 mnd, du heller ikke bruke den overhodet før babyen er 4 uker/1 måned gammel (begge deler står), så den er ikke for de helt nyfødte, og bør ikke brukes på magen etter 9 måneder, da er det kun ryggbæring. Så bruken av de selene er egentlig veldig begrenset, det er det ikke mange som vet :) Alt dette er hentet fra produsentenes nettsider.
 
Takk for tipsene:)

Har hørt flere som har anbefalt forskjellige fra ergobaby, Har prøvd ergobaby 360 som søsteren min har, men likte blant annet ikke den feste metoden som er på ryggen på den, så jeg har skrotet merket ergobaby helt:shy:

Du har nok mye rett i at det er lurt å prøve de for å se hvordan de kjennes på kroppen. Men nå er det ikke så mye butikker i området hvor jeg har mulighet til å prøve på forhånd så må nok satse litt på å like egenskapene på de og satse på de passer bra på kroppen:)

Har tidligere testet den originale babybjørn hadde og likte den veldig godt. Men den gang var ikke det ergonomiske fokuset på hoftene så viktig som det er nå, så tenker at jeg ønsker å ta hensyn til det:)

Skal sjekke ut de andre du nevner, men bæresele som ikke har mulighet for å bære fremmover har jeg utelukket helt. Alle babyer jeg kjenner har vært så opptatt av å se fremmover når de har blitt noen mnd, og jeg ser for meg det blir aktuelt for min også. Så jeg gidder ikke kjøpe en bæresele som jeg må bytte ut etter bare noen få mnd.

:happy:
Fremoverbæring er det styggeste eg ser. Ungen henger å dingler og bærer en får vondt i ryggen. Hvorfor ikke bare ta barnet på ryggen?? Der får alle god støtte og barnet kan se frem
 
Jeg ville holdt meg unna både stokke og babybjørn, sånn jeg har forstått sitter ikke baby riktig i disse. I norsk bæregruppe på Facebook ligger den en pdf-fil som heter Standardseler som er en veldig fin oversikt over anbefalte seler :)

Vi tenker gå for ergobaby adapt, den kan brukes til nyfødt uten innlegg og kan brukes på mage, rygg og side. Men samboer skal prøve den først! Har også blitt anbefalt angelpack.
 
Er veldig fornøyd med ergobaby adapt. Liten ergonomisk sele uten nyfødtinnlegg som gjør at babyen ikke blir så svett og klam. Man kan krysse selene på ryggen noe som gjør det MYE mer komfortabelt å bære. Kan ikke brukes til fremover bæring, men det har vi ikke hatt bruk for (brukt hofte eller rygg bæring istedenfor).
 
Hei:)

Jeg står mellom babybjørn one eller stokke mycarier.

Grunnen til at det står mellom disse er at jeg ønsker en bæresele som kan brukes fra nyfødt uten noe nyfødtinnlegg, ønsker en sele som kan bære barnet både mot med og fra meg. I tillegg synes jeg det er et pluss å kunne ha den på ryggen til barnet blir litt større. Ønsker heller ikke å ha knytting etc da jeg vet samboer ikke gidder å styre med det men en av disse vil han også kunne bruke:)

Jeg ser at begge disse har alle de tingene jeg ønsker. Men jeg synes stokke selen virket litt mer «dillete» dvs mer dingser som må festes her og der og må knappe og dille med forskjellig før man kan snu barnet fra deg, + må skifte til en egen del for å ha barbet på ryggen. Jeg synes babybjørn one virker mye enklere i bruk, men samtidig virket den endel større/mer klumpete. Så litt usikker hvilken jeg skal gå for:)

Er det noen som har erfaring med disse

Hva synes du var bra/dårlig med den?

Eventuelt andre bæreseler som har de egenskapene jeg nevner ovenfor å anbefale?:)

Ville styrt unna begge disse.

Velg Ergobaby, ringslynge eller et elastisk sjal. :)
Ergobaby sine "rene" seler er veldig enkle i bruk, og krever få til ingen kunnskaper om knyting.
Du trenger aldri å snu barnet fra deg. Innen barnet er stort nok til det, kan du bære det på ryggen uansett.
 
Kan anbefale Beco Gemini! Fås kjøpt på både sjalala.no og Jollyroom. Like ergonomisk som ergobaby og kan brukes fra nyfødt uten innlegg, men mindre klumpete og klam og varm enn ergobaby.

Skal du ha ergobaby ville jeg valgt Adapt. Alternativt Omni 360.

Med både Beco Gemini og Ergobaby Omni 360 kan du ha barnet framovervendt fra det er 6 mnd. Forskjell fra baby til baby, men storesøster hos oss elsket å være fremovervendt. (Vi hadde Ergobaby 360 sist, den gamle varianten som krevde nyfødtinnlegg i starten)
 
Takk for tipsene:)

Har hørt flere som har anbefalt forskjellige fra ergobaby, Har prøvd ergobaby 360 som søsteren min har, men likte blant annet ikke den feste metoden som er på ryggen på den, så jeg har skrotet merket ergobaby helt:shy:

Du har nok mye rett i at det er lurt å prøve de for å se hvordan de kjennes på kroppen. Men nå er det ikke så mye butikker i området hvor jeg har mulighet til å prøve på forhånd så må nok satse litt på å like egenskapene på de og satse på de passer bra på kroppen:)

Har tidligere testet den originale babybjørn hadde og likte den veldig godt. Men den gang var ikke det ergonomiske fokuset på hoftene så viktig som det er nå, så tenker at jeg ønsker å ta hensyn til det:)

Skal sjekke ut de andre du nevner, men bæresele som ikke har mulighet for å bære fremmover har jeg utelukket helt. Alle babyer jeg kjenner har vært så opptatt av å se fremmover når de har blitt noen mnd, og jeg ser for meg det blir aktuelt for min også. Så jeg gidder ikke kjøpe en bæresele som jeg må bytte ut etter bare noen få mnd.

:happy:

Jeg kam tipse om Tula ftg :) jeg er veldig fornøyd med min. Den passer både meg og mannen. Ikke nyfødtinnlegg, og enkel å justere når baby vokser.
Ser du gjerne ønsker at selen skal brukes med barnet utovervendt. Det er jo ikke anbefalt før barnet uansett er 6 mnd pga alle inntrykkene de får, samt hvordan C-kurven blir i ryggen og at det er generelt en dårligere stilling. MEN jeg vil bare tipse om en ting, Tula ftg får du godt opp i høyde bak på rygg, så barnet får sett veldig godt og vært nysgjerrig. Det du som bærer også da får, er et mer korrekt vektprinsipp når du bærer på rygg. Jeg synes det er fryktelig tungt å bære på magen når barnet blir ca 7kg, da har det vært magisk å slenge min i selen på ryggen! Føles sykt mye bedre å være bærer da! :) bare et tips altså, fordi jeg løste det slik!

Og du, jeg er enig med deg i ergobaby ass, makan til klumpete sele!
 
Jeg kam tipse om Tula ftg :) jeg er veldig fornøyd med min. Den passer både meg og mannen. Ikke nyfødtinnlegg, og enkel å justere når baby vokser.
Ser du gjerne ønsker at selen skal brukes med barnet utovervendt. Det er jo ikke anbefalt før barnet uansett er 6 mnd pga alle inntrykkene de får, samt hvordan C-kurven blir i ryggen og at det er generelt en dårligere stilling. MEN jeg vil bare tipse om en ting, Tula ftg får du godt opp i høyde bak på rygg, så barnet får sett veldig godt og vært nysgjerrig. Det du som bærer også da får, er et mer korrekt vektprinsipp når du bærer på rygg. Jeg synes det er fryktelig tungt å bære på magen når barnet blir ca 7kg, da har det vært magisk å slenge min i selen på ryggen! Føles sykt mye bedre å være bærer da! :) bare et tips altså, fordi jeg løste det slik!

Og du, jeg er enig med deg i ergobaby ass, makan til klumpete sele!


Takk for tips, skal sjekke ut denne.


Er fult klar over at bæring forrover ikke burde gjøres i lang tid, men utallige fagpersoner har også uttalt seg at det er ingenting i veien for å bære barnet slik så lenge det ikke er i en lang periode. Poenget er bare at jeg ønsker å ha en sele som er muligheter til å gjøre dette da jeg har opplevd dette som en helt supert både for barn og bærer i enkelte tilfeller :) bære med barnet mot deg eller på ryggen er super det altså. Men i noen situasjoner kan det være supert å kunne snu barnet også:)
 
Takk for tips, skal sjekke ut denne.


Er fult klar over at bæring forrover ikke burde gjøres i lang tid, men utallige fagpersoner har også uttalt seg at det er ingenting i veien for å bære barnet slik så lenge det ikke er i en lang periode. Poenget er bare at jeg ønsker å ha en sele som er muligheter til å gjøre dette da jeg har opplevd dette som en helt supert både for barn og bærer i enkelte tilfeller :) bære med barnet mot deg eller på ryggen er super det altså. Men i noen situasjoner kan det være supert å kunne snu barnet også:)

I korte perioder er d ikke noe farlig å bære forover! D er bare tyngre for deg som bærer var mitt poeng ;) min har tålt godt å sitte utovervendt, men min kropp er ikke helt enig ;)
 
I korte perioder er d ikke noe farlig å bære forover! D er bare tyngre for deg som bærer var mitt poeng ;) min har tålt godt å sitte utovervendt, men min kropp er ikke helt enig ;)


Det forstås godt:) har testet å bære slik med samtlige tantebarn så tenker det skal gå fint med min også. Og har jeg en sele hvor jeg også kan bære på rygg og med barn mot meg så går det jo ann å bare endre stilling etterhvert:)
 
Det forstås godt:) har testet å bære slik med samtlige tantebarn så tenker det skal gå fint med min også. Og har jeg en sele hvor jeg også kan bære på rygg og med barn mot meg så går det jo ann å bare endre stilling etterhvert:)

Da høres d jo ut som du får alle behov dekket :))
 
Hei:)

Jeg står mellom babybjørn one eller stokke mycarier.

Grunnen til at det står mellom disse er at jeg ønsker en bæresele som kan brukes fra nyfødt uten noe nyfødtinnlegg, ønsker en sele som kan bære barnet både mot med og fra meg. I tillegg synes jeg det er et pluss å kunne ha den på ryggen til barnet blir litt større. Ønsker heller ikke å ha knytting etc da jeg vet samboer ikke gidder å styre med det men en av disse vil han også kunne bruke:)

Jeg ser at begge disse har alle de tingene jeg ønsker. Men jeg synes stokke selen virket litt mer «dillete» dvs mer dingser som må festes her og der og må knappe og dille med forskjellig før man kan snu barnet fra deg, + må skifte til en egen del for å ha barbet på ryggen. Jeg synes babybjørn one virker mye enklere i bruk, men samtidig virket den endel større/mer klumpete. Så litt usikker hvilken jeg skal gå for:)

Er det noen som har erfaring med disse

Hva synes du var bra/dårlig med den?

Eventuelt andre bæreseler som har de egenskapene jeg nevner ovenfor å anbefale?:)
Ingen av de er ergonomiske så styr unna begge to. Finn en sele som ikke trenger spedbarnsinnlegg. Tula ftg, ergobaby adapt f.eks. norsk bæregruppe på facebook hat mye fin info.
 
Hvis du absolutt vil ha en sele du kan bære fremover med, så vil jeg heller anbefale noe mer ergonomisk enn Stokke og Babybjørn. Ergobaby Omni kan man bruke fra nyfødt uten innlegg og kan brukes fremover. Det samme kan man med SoulSling Anoona. Sistnevnte er også en mye lettere og svalere sele enn både Stokke, Babybjørn og Ergobaby.
Eneste du bør huske med fremoverbæring, er at du må vente til barnet er 6 måneder gammel og at baby ikke bør sove fremovervendt grunnet blokkerte luftveier.

Ellers er det bare å kose seg med Bæring og nærhet :)
 
Anbefaler å sjekke ut integra og connecta seler! (de er nesten like [emoji4]). Superenkel sele med enkel justering til nyfødte og fungerer til ungen er omtrent 2 år (kjekt å kunne gå tur i skogen osv [emoji4]).

Min rygg hadde ikke håntert framoverbæring og vi har ikke hatt behovet, men har snudd oss og stått på skrå slik at mini får god utsikt til det vi driver med. Av de som kan vendes utover er vel kanskje Ergobaby omni en av de bedre? Her er en oversikt over de fleste ergonomiske seler som er i handelen (nyeste til babybjørn er ergonomisk for baby, ellers er verken bb eller Stokke ergonomiske, desverre [emoji26]). http://norskbaeregruppe.com/velgebaeretoey/sele/baby.html
Ville valgt en som kan brukes fra nyfødt av uten eget innlegg, og gjerne en med langt panel (-> varer lenge, vet noen vokser ut av Ergobaby original før de fyller året).
 
Back
Topp