MrsRoberts
Blir kjent med forumet
Fremover går langt mer på c-kurven i ryggen når det gjelder ergonomisk riktighet. Man får for stiv rygg, og bæring fremover er kun anbefalt i maks 15 min av gangen, om jeg husker rett
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Om du ikke velger å høre på de som kan sitt felt, hvordan bære ergonomisk riktig, så må du jo bare gjøre som du selv vil. Men det er en grunn for at det står 6 mnd i bruksanvisningen, og maks 15min om gangen. Det er belastende for den lille ryggen, sittestillingen er ikke optimal selv om ergobaby mener det. Rumpa kommer ikke lavt nok, og ryggen får ikke c-kurve. Dette skaper en belastning på en liten babyrygg. En kort periode er sikkert greit nok. Men lange perioder gir økt trykk på ryggraden. De skal ikke sitte på rumpa på en stol før 6 mnd, og heller ikke sitte på rumpa i bæresele.Var innom bæreglede butikken idag og er egentlig veldig skuffet. Jeg forklarte saken og spurte om de hadde noen tips eller kanskje noen alternativer. Fikk først forklart at babyer ikke skal sitte utover for de ikke kan skjerme seg eller legge seg for å sove. Dette forklarte jeg ikke er et problem siden hun sier tydelig ifra når hun er lei. Så fikk jeg forklart at grunnen til at de ikke skal sitte fremover er for mye vekt på rett rygg når babyen sitter med beina rett ned. Forklarte da at det gjør hun ikke hun sitter med beina i M stilling (mest for hun synker ned i sete). Da fikk jeg demonstrert en annen bæresele som var sååå mye bedre for den kunne krysses i stroppene så den var lettere å ta på. Jeg sa at jeg ikke har noen problem med å ta på ergobaby, men er den bedre for babyen så kan vi kanskje teste. "Nei det er den ikke" var jo da et overaskende svar og så gikk hun over til "vi kan jo ikke tvinge folk å bære riktig, men denne er jo så mye lettere om man ønsker å bære feil" tirade. Da takket jeg for meg og gikk. Helt ubrukelige folk som bare prøver å selge ubrukelige ting. Skal dobbeltsjekke med fysio på onsdag, men alle argumenter for å ikke bære fremover føler jeg ikke gjelder så da går det nok fint
Informasjonen du har fått er jo absolutt riktig. Veldig mange butikker vet ikke disse tingene, så jeg ble faktisk litt glad når jeg leste at du hadde fått riktig informasjon. For korte perioder er det ok, men det er ingen anbefalt bæremåte til noe særlig mer enn en tur i postkassa, desverre. Anbefaler deg gruppa "Norsk bæregruppe" på Facebook Der er det masse god informasjon, og mange som har gode råd og tips om man lurer på noe Håper dere finner noe som fungerer for dereVar innom bæreglede butikken idag og er egentlig veldig skuffet. Jeg forklarte saken og spurte om de hadde noen tips eller kanskje noen alternativer. Fikk først forklart at babyer ikke skal sitte utover for de ikke kan skjerme seg eller legge seg for å sove. Dette forklarte jeg ikke er et problem siden hun sier tydelig ifra når hun er lei. Så fikk jeg forklart at grunnen til at de ikke skal sitte fremover er for mye vekt på rett rygg når babyen sitter med beina rett ned. Forklarte da at det gjør hun ikke hun sitter med beina i M stilling (mest for hun synker ned i sete). Da fikk jeg demonstrert en annen bæresele som var sååå mye bedre for den kunne krysses i stroppene så den var lettere å ta på. Jeg sa at jeg ikke har noen problem med å ta på ergobaby, men er den bedre for babyen så kan vi kanskje teste. "Nei det er den ikke" var jo da et overaskende svar og så gikk hun over til "vi kan jo ikke tvinge folk å bære riktig, men denne er jo så mye lettere om man ønsker å bære feil" tirade. Da takket jeg for meg og gikk. Helt ubrukelige folk som bare prøver å selge ubrukelige ting. Skal dobbeltsjekke med fysio på onsdag, men alle argumenter for å ikke bære fremover føler jeg ikke gjelder så da går det nok fint
De sitter jo på rompa i bæresele med spedbarnsinlegg også?Om du ikke velger å høre på de som kan sitt felt, hvordan bære ergonomisk riktig, så må du jo bare gjøre som du selv vil. Men det er en grunn for at det står 6 mnd i bruksanvisningen, og maks 15min om gangen. Det er belastende for den lille ryggen, sittestillingen er ikke optimal selv om ergobaby mener det. Rumpa kommer ikke lavt nok, og ryggen får ikke c-kurve. Dette skaper en belastning på en liten babyrygg. En kort periode er sikkert greit nok. Men lange perioder gir økt trykk på ryggraden. De skal ikke sitte på rumpa på en stol før 6 mnd, og heller ikke sitte på rumpa i bæresele.
Informasjonen var kanskje riktig, men hun fortalte meg ikke noe annet enn det jeg allerede hadde nevnt for henne at jeg viste og fortsatt så var hun veldig opptatt av å selge meg en bæresele jeg overhode ikke hadde bruk for.Informasjonen du har fått er jo absolutt riktig. Veldig mange butikker vet ikke disse tingene, så jeg ble faktisk litt glad når jeg leste at du hadde fått riktig informasjon. For korte perioder er det ok, men det er ingen anbefalt bæremåte til noe særlig mer enn en tur i postkassa, desverre. Anbefaler deg gruppa "Norsk bæregruppe" på Facebook Der er det masse god informasjon, og mange som har gode råd og tips om man lurer på noe Håper dere finner noe som fungerer for dere
Grunnen til at det står at baby skal bruke nyfødtinnlegg fram til 4 mnd eller 5,5 kg, er at nokre premature babyar ikkje veg så mykje ved 4mnd. Baby skal både vere 4 mnd og vega over 5,5 kgDet står fra 6 måneder egentlig, men samtidig så står det jo at 4 mnd gammel baby er 5,5 kg og der er vi langt forbi. Hun når ikke over kanten så er bare nesen og øynene som er på oversiden, men beina er fortsatt i en M stilling bare ikke like vid som når hun sitter innover så derfor jeg lurer på om det er greit egentlig. Hun er en baby som sier klart ifra når det er noe og idag satt hun bare å plundra og koste seg.
Innover eller utover?Her ble babybjörn godkjent, men ergobaby var uaktuelt. Tror ikke han likte å sitte så bredt med føttene.
Det står fra 6 måneder egentlig, men samtidig så står det jo at 4 mnd gammel baby er 5,5 kg og der er vi langt forbi. Hun når ikke over kanten så er bare nesen og øynene som er på oversiden, men beina er fortsatt i en M stilling bare ikke like vid som når hun sitter innover så derfor jeg lurer på om det er greit egentlig. Hun er en baby som sier klart ifra når det er noe og idag satt hun bare å plundra og koste seg.
Hvor langt var hun når hun var 5 måneder?Det burde stå i bruksanvisningen at baby kan være uten innlegg når midtpanelet går fra knehase til knehase men de likevel har fri bevegelighet i kneleddet. Panelet skal ikke være nedenfor knehasen så baby tvinges til å ha beina rett ut. Om baby er 4 mnd, 6 mnd eller 4 kg spiller egentlig ikke så stor rolle. Og det irriterer vettet av meg at ikke produsenten opplyser om dette.
Vår eldste var 5 mnd før hun var lang nok i beina til å sitte uten innlegget.
De skal også være sterk nok i nakken til å sitte stødig uten innlegg. Siden selen i seg selv ikke gir så mye støtte.
Midtpanelet er den delen bak ryggen/mellom beina på baby.Hvor langt var hun når hun var 5 måneder?
Og hva er midtpanelet på selen? Litt usikker på hva du mener
Aha. Da skjønner jeg. Frøkna kan bøye beina slik som på bilde, men havner for langt ned i selen og mellom puppene mine om hun sitter innover så vi må uansett bruke puten under rompa for å få henne litt lengre opp. Utover så er det jo bare øynene som stikker opp over selen, men det syns hun ikke gjør noe for da kan hun spise på selen så da dropper jeg puta (får også knærne litt lengre opp uten puta så hun sitter i M stilling).Midtpanelet er den delen bak ryggen/mellom beina på baby.
Når hun var 5 mnd tror jeg hun va ca 65 cm lang, brukte 68 i klær da.
Lillebror er lengre, så kunne nok brukt uten innlegg tidligere. Men nå har vi Adapt så aner ikke om han kunne vært uten.
Du ser denne babyen er akkurat stor nok til å sitte uten innlegg. Stoffet (midtpanelet) går akkurat til knehasen men babyen kan likevel bevege beina sine fritt. Om stoffet hadde kommet lengre ut ville babyen hatt beina ut i spagat, og det er ikke noe behagelig for dem. Da kan man evt la de sitte på puta.
Vis vedlegget 190866
For å få M-stilling oppå puta kan du forsøke å ta tak i knærne hennes og vippe bekkenet hennes forsiktig mot deg. Da vil puta komme litt fram og rumpa litt bak, og da får hun et dypere sete. I M-stillingen får babyen jevn belastning på hele ryggraden, istedenfor all belastning på rumpa/korsryggen.Aha. Da skjønner jeg. Frøkna kan bøye beina slik som på bilde, men havner for langt ned i selen og mellom puppene mine om hun sitter innover så vi må uansett bruke puten under rompa for å få henne litt lengre opp. Utover så er det jo bare øynene som stikker opp over selen, men det syns hun ikke gjør noe for da kan hun spise på selen så da dropper jeg puta (får også knærne litt lengre opp uten puta så hun sitter i M stilling).
Prøver å bære henne innover mot meg både med og uten sele og det er helt uaktuelt. Bare sutring som ender opp i hyling om jeg ikke snur henne ut. Selv på hofta/siden vil hun ikke, men utover er hun blid og fornøyd til hun går lei og vil sove.
Liker å sitte begge veier i babybjörn, hylskrek begge veier i ergobaby... :/Innover eller utover?