Bæresele: Yay / Nay?

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Nå har mini begynt å være litt mer våken og vi har begynt å teste bæresele. Den funker fint i 10 minutter og så vil hun ikke mer og begynner å grine. Det virker som hun ikke helt skjønner at hun kan slappe av og sove i den. Hun er vant med å ligge å sove alene og har sover best slik så langt. Vi har ergobaby 360 og har testet med og uten spedbarnsinlegg (men med puta).
Kan det være noe med at hun ikke er vant med å sitte med beina fra hverandre som gjør at hun ikke slapper av?

Hva med deres? Liker de bæresele og var det en tilvenning for å få det til?

Min liker ikke bæresele eller ringslynge (hva vi har), har tenkt det er fordi vi må øve mer. I går ammet jeg ham mens han satt i babybjørnen, da sovnet han. Men han ble nok litt varm for våknet etter en halvtime maks. Vippet bekkenet hans litt inn, tror han slapper bedre av da. Har ellers litt slack så han kan bevege seg litt oppi der. Prøver meg litt fram. Virker som han liker å være med oppi der mer enn før fordi han er i nysgjerrig fasen nå :-) han er 4,5 mnd

Vår liker best å sove hjemme på rommet sitt :-)

Vår liker heller ikke. Har babybjørn. Hu er snart 4mnd. Håper det går seg til. Det er jo så kos!

Nå har vi en bæreunge, som helst vil sove i bæretøy. Men han blir sint med en gang jeg står stille eller beveger meg for rolig. :P Holder vi på med husarbeid hopper jeg gjerne litt opp og ned eller rister på meg, og da ler han av hjertens lyst. Ellers står jeg alltid og vugger når han sitter i bæretøy...og ofte når han ligger i vogna også. :P

Er han utålmodig gir jeg han en leke å tygge på, det liker han. Men ute på tur er han så opptatt med å kikke på verden at han ikke behøver noe å leke med.

Mitt beste tips er å gå korte turer med mett og uthvilt baby. Ta med smokk og gi dere mens leken er god. Lytt til babyens signaler. ;) Hvis bærer er litt stressa over bæresituasjonen eller engstelig for om baby sitter riktig eller har det bra er du garantert at babyen plukker opp følelsene og responderer med gråt eller uro. Det er helt normalt i starten og vil ofte gi seg når dere blir mer vant til å bære. :)

Mini her sovner godt i babybjørn, ikke i vogna, så skjønt nå at jeg må finne noe som er bedre å bære med for meg (vondt i ryggen)! De to eldste mine likte vogna best og vi brukte nesten ikke babybjørn i det hele tatt!

Vi bruker bæreselen mest for å få ungen opp og ikke for soving. Vi har brukt den masse i sommer når treåringen trengte aktivisering. Vi har henne fremover og går i maks en halvtime, og jeg merker når hun blir lei av det. Da er det rett ned i vogna og hun sovner ila fem min.

Hun har sovet litt i den, men hun er for nysgjerrig til å forbinde selen med søvn :P

Vi bruker bæreselen mest for å få ungen opp og ikke for soving. Vi har brukt den masse i sommer når treåringen trengte aktivisering. Vi har henne fremover og går i maks en halvtime, og jeg merker når hun blir lei av det. Da er det rett ned i vogna og hun sovner ila fem min.

Hun har sovet litt i den, men hun er for nysgjerrig til å forbinde selen med søvn :P
Hvilken bæresele har dere henne i siden du har henne fremover? Vår kan man ikke bruke fremover før hun er 6 måneder. Fremover hadde sikkert funket bedre for frøkna for da kan hun i det minste hvile hode bakover. Nå har hun hode hele tiden opp og skjønner ikke at hun kan hvile seg litt derfor er 5-10 min maks det hun orker.

Jeg har babybjørn one, og brukt den fra hun var ca en mnd. Hun har alltid sovet godt i den :)
Bruker spedbarnsinnlegget enda, da kommer hun litt opp og klarer å se litt. Siden vi har spedbarnsinnlegget, så har hun støtte til bena.

Idag satte jeg henne fremover og da var hun super fornøyd og satt en halvtime. Snudde henne innover og da ble det sutring. Snudde henne ut igjen og hun satt en halvtime til før vi nå har satt oss ned for å spise. Virker som om hun ikke vil sitte innover. Er det noe i veien for å ha henne utover egentlig?

Idag satte jeg henne fremover og da var hun super fornøyd og satt en halvtime. Snudde henne innover og da ble det sutring. Snudde henne ut igjen og hun satt en halvtime til før vi nå har satt oss ned for å spise. Virker som om hun ikke vil sitte innover. Er det noe i veien for å ha henne utover egentlig?

Er vel for at det ikke blir ergonomisk riktig for hoftepartiet/ bena å henge slik de fleste gjør i bærsele fremover.

Fremovervendt er ikkje anbefalt og ikkje godt for ungen eller bæraren. Det er ikkje farleg for ungen, mn ikkje veldig behageleg om h*n sovnar(ikkje støtte til hovudet), og h*n kan ikkje snu seg vekk om det vert for mykje inntrykk for lille :) vil heller anbefale å bere på rygg(frå 6 mnd med sele og frå baby held hovudet sjølv i vevd sjal) eller på hofta. Dette er greit å få til md sjal og sele der du kan krysse stroppane(fks. Ergobaby 360).

Er vel for at det ikke blir ergonomisk riktig for hoftepartiet/ bena å henge slik de fleste gjør i bærsele fremover.
Hun sitter fortsatt i M stilling, men beina er litt mer fremover. Tror jeg skal stikke en tur innom bæreglede og spørre om de har noen tips.

Vi bruker vår en del, men hun liker ikke at jeg står i ro eller går sakte. Her må det fart til for at hun skal trives :P

Har fått låne en ergobaby orginal av ei venninne og lille trives i den så skal investere i en ergobaby 360 :) prøve å kjøpe brukt da men :)

Tror jeg ville snakket med de på Bæreglede om utovervendt bæring på så liten baby før man gjør det så mye. Har selv ingen erfaring med det, men tenker at det nok er en grunn for at det ikke er anbefalt før 6 måneder. ;)

30 min er lenge for en liten kropp. Det står ikke noe om alder og tid i bruksanvisningen?

Tror jeg ville snakket med de på Bæreglede om utovervendt bæring på så liten baby før man gjør det så mye. Har selv ingen erfaring med det, men tenker at det nok er en grunn for at det ikke er anbefalt før 6 måneder. ;)

30 min er lenge for en liten kropp. Det står ikke noe om alder og tid i bruksanvisningen?
Det står fra 6 måneder egentlig, men samtidig så står det jo at 4 mnd gammel baby er 5,5 kg og der er vi langt forbi. Hun når ikke over kanten så er bare nesen og øynene som er på oversiden, men beina er fortsatt i en M stilling bare ikke like vid som når hun sitter innover så derfor jeg lurer på om det er greit egentlig. Hun er en baby som sier klart ifra når det er noe og idag satt hun bare å plundra og koste seg.

Det står fra 6 måneder egentlig, men samtidig så står det jo at 4 mnd gammel baby er 5,5 kg og der er vi langt forbi. Hun når ikke over kanten så er bare nesen og øynene som er på oversiden, men beina er fortsatt i en M stilling bare ikke like vid som når hun sitter innover så derfor jeg lurer på om det er greit egentlig. Hun er en baby som sier klart ifra når det er noe og idag satt hun bare å plundra og koste seg.

Vi har babybjørn bæresele. Jenta mi er straks 7kg og veldig nysgjerrig, og når hun er masete og nekter å ligge i vogna bærer jeg henne fremover i selen. Jeg har prøvd å kun ha henne mot meg, men da skriker hun etter få minutter.

Vi kjenner babyen vår best selv og så lenge du begrenser tiden i selen ser jeg ikke noe problem med å ha henne fremover i korte perioder.
Det er uansett store individuelle forskjeller på babyer og hva de tåler. Lillesøster her må tåle mye fra storesøster, bæresele eller ikke ;)

Var innom bæreglede butikken idag og er egentlig veldig skuffet. Jeg forklarte saken og spurte om de hadde noen tips eller kanskje noen alternativer. Fikk først forklart at babyer ikke skal sitte utover for de ikke kan skjerme seg eller legge seg for å sove. Dette forklarte jeg ikke er et problem siden hun sier tydelig ifra når hun er lei. Så fikk jeg forklart at grunnen til at de ikke skal sitte fremover er for mye vekt på rett rygg når babyen sitter med beina rett ned. Forklarte da at det gjør hun ikke hun sitter med beina i M stilling (mest for hun synker ned i sete). Da fikk jeg demonstrert en annen bæresele som var sååå mye bedre for den kunne krysses i stroppene så den var lettere å ta på. Jeg sa at jeg ikke har noen problem med å ta på ergobaby, men er den bedre for babyen så kan vi kanskje teste. "Nei det er den ikke" var jo da et overaskende svar og så gikk hun over til "vi kan jo ikke tvinge folk å bære riktig, men denne er jo så mye lettere om man ønsker å bære feil" tirade. Da takket jeg for meg og gikk. Helt ubrukelige folk som bare prøver å selge ubrukelige ting. Skal dobbeltsjekke med fysio på onsdag, men alle argumenter for å ikke bære fremover føler jeg ikke gjelder så da går det nok fint :)

Back
Topp