Bære og håndtere småsøsken

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Er det flere her som har barn fra før, og som må bære de osv?

Min minste har tendens til å sette både albuer og føtter inn i magen, og ved småsparking/brå bevegsler kan det gjøre litt vondt i magen. Tåler magen dette? Baby er jo godt beskyttet i fostervannet?

Lurer også på hvordan det går med bæringen av små søsken?
Merker det begynner å bli tungt å bære, men jeg må jo gjøre det når jeg er alene med minste på dagtid.
Tror nok jeg har gjort noe rart også, får har vondt i baken når jeg bøyer meg ned for å løfte opp.

Her må jeg av og til bære jentungen på 14 kg. Ikke ofte da, men heller ikke noe jeg tenker så mye over.

Angående det med spark vet jeg ikke, men magen blir større og større og mer utsatt etterhvert, så jeg ville prøvd å forklare at søsken må være forsiktige med magen din.

En må vel også være litt obs på at i visse situasjoner kan det komme spark og slag. :/

Ingen erfaring her.. men tenker at du så snart som mulig/ofte som mulig lar barnet "hjelpe til" med å komme opp (hvis det klarer det) f.eks når du sitter eller lignende slik at du begrenser belastningen på bekkenet ditt ved å løfte.. smerter i setet KAN være begynnende symptomer fra bekken (men kan godt gi seg igjen også)..

Tror nok ikke små slag mot magen er noe farlig..

Barnet er veldig godt polstret inne der, men det er jo svært ubehagelig for oss!
Her sliter jeg med det samme, minsten hopper og dytter på magen.
Har prøvd å forklare at mamma får vondt til ingen nytte :o

Bære må jeg, men 2 åringen får gå mest mulig selv. Kjenner det er tungt og bekkenet mitt verker når jeg bærer.

Er det flere her som har barn fra før, og som må bære de osv?

Min minste har tendens til å sette både albuer og føtter inn i magen, og ved småsparking/brå bevegsler kan det gjøre litt vondt i magen. Tåler magen dette? Baby er jo godt beskyttet i fostervannet?

Lurer også på hvordan det går med bæringen av små søsken?
Merker det begynner å bli tungt å bære, men jeg må jo gjøre det når jeg er alene med minste på dagtid.
Tror nok jeg har gjort noe rart også, får har vondt i baken når jeg bøyer meg ned for å løfte opp.
Jeg har ei på 5 og en på 4 (i januar). Jeg løfter begge, men går ikke rundt å bærer på de... Tenker ikke noe over det jeg, og de vet at inne i magen min ligger lillebror så de må være forsiktig med den ;-)

Her må jeg av og til bære jentungen på 14 kg. Ikke ofte da, men heller ikke noe jeg tenker så mye over.

Angående det med spark vet jeg ikke, men magen blir større og større og mer utsatt etterhvert, så jeg ville prøvd å forklare at søsken må være forsiktige med magen din.

En må vel også være litt obs på at i visse situasjoner kan det komme spark og slag. :/
Tror ikke minste på 15 mnd forstår hva det betyr å være forsiktig... :p
Er jo oppmerksom på at ting kan skje fort, men vanskelig å forutse alle dunk mot magen. Mange brå bevegelser på minsten.

Her får jo også både dukker og bamser fingre i øynene osv, så veldig spent på hvordan en ny baby vil bli tatt imot også. Ansikter er nemlig veldig spennende, og det er også veldig morsomt å vri seg rundt når man sitter på fanget, eller løftes.

Er jo oppmerksom på at ting kan skje fort, men vanskelig å forutse alle dunk mot magen. Mange brå bevegelser på minsten.

Her får jo også både dukker og bamser fingre i øynene osv, så veldig spent på hvordan en ny baby vil bli tatt imot også. Ansikter er nemlig veldig spennende, og det er også veldig morsomt å vri seg rundt når man sitter på fanget, eller løftes.

Hehe, nei, den er litt verre... ;) Mye er vel lettere sagt enn gjort.

Når babyen er født nærmer jo minste seg to år, så dette med ansikter vil endre seg. :)

Ingen erfaring her.. men tenker at du så snart som mulig/ofte som mulig lar barnet "hjelpe til" med å komme opp (hvis det klarer det) f.eks når du sitter eller lignende slik at du begrenser belastningen på bekkenet ditt ved å løfte.. smerter i setet KAN være begynnende symptomer fra bekken (men kan godt gi seg igjen også)..

Tror nok ikke små slag mot magen er noe farlig..
Takk for svar! :-)
Bærer ikke så altfor ofte, og heller ikke så langt. Blir hovedsakelig å løfte opp til spsiestol, seng, vogn osv.
Men elsker jo å "klatre", vri seg på fanget mitt også.
At magen min er litt større blir nesten oppfattet som at det er en oppblåst tromme. :p
Hadde minste bare vært litt eldre hadde det vært lettere å forklare at det er baby i magen.
Men jeg må vel bare være litt mer oppmerksom selv også. :-)

Tror lille ligger ganske beskyttet jeg :-) Klart med harde spark direkte mot magen skal man ikke sikkert ikke ha, men barneslag/barnespark som ikke er rettet mot å skade den i magen tror jeg går bra...

2 1/2 åringen min er ofte borti magen, kryper over meg, kommer et kne/albue. Han skjønne at han må være forsiktig med magen, men glemmer seg innimellom. Har ikke tenkt over enda at det kan skade babyen. Hvis vi kan ligge på mage å sove uten at det er farlig, så vil jeg tro at et par få barnespark/slag ikke kan være så ille. Babyen er jo godt polstret inni der.

Jeg løfter på min sønn, veier vel 16kg. Bærer på han også innimellom. Tror man kjenner på selv om det er farlig eller ikke. Jeg har ikke vondt noen plasser når jeg bærer han. Prøver å passe på løftestilling, samt får han til å stå feks i sofaen/stolen når jeg skal løfte så jeg ikke må løfte fra gulvet og opp. Prøver også når han ikke er veldig skitten på skoene å få han til å krype inn i bilen selv. Eller at pappaen tar han når han er hjemme.

Pleier også ofte å si at han må hå selv, da han begynner å bli litt for gammel til å bæres så ofte som han vil. Men i noen situasjoner så må man bare:)

Blir en del bæring fortsatt ja, og jeg kjenner det begynner å bli litt tyngre. Prøver å være bevisst på at hun skal gå selv (blir 2 i feb), men av og til så må man ;) Går greit foreløpig, men tenker det stopper seg selv etter hvert. Magen er hun ganske forsiktig med egentlig, jeg er litt forbauset over hva disse små skjønner jeg. Trodde egentlig ikke hun hadde fått med seg stort av dette med baby, men nå har hun begynt å løfte på genseren min og si tittei til magen. Moro :)

Jobber i barnehage så det blir mye bæring for dagen. Skal ikke være farlig å bære for babyen i magen så lenge du ikke har risiko svangerskap, men er ikke bra for deg selv med tanke på bekkenet..

Vi er midt i trassen så det er en del fekting og sparking når jeg må løfte den kommende storesøsteren ut av vanskelige situasjoner, men har enda ikke opplevd noe som jeg har tenkt var farlig. Men det er jo klart jeg er litt obs [emoji6]

Bekkenet og skuldrene er det værre med. Jeg har mye mer ryggplager dette svangerskapet enn det forrige, og det antar jeg er på grunn a løfting, bæring og sitting på gulvet.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Ja, bærer fortsatt 2-åringen på 13 kilo en del, men ikke så mye da. Prøver å forklare at han ikke må hoppe eller klatre oppå magen, men han gjør det likevel. Tror nok ikke at et barn klarer å skade barnet inni der, men det er vondt og ubehagelig for meg.

Både løfter og bærer og tar i mot en del slag og spark. Hopping på magen har utgått, men ellers tenker jeg ikke særlig over det. Så lenge det ikke føles ubehagelig. Å slå/sparke og forsåvidt ikke greit uansett, så prøver jo å få henne til å slutte med det. :P

Back
Topp