Avlyst oppfølging

Jeg fikk beskjed av min jordmor på helsestasjonen at svangerskapskontrollene skal gå som normalt. Jeg har time til gynekolog på gyn/føde avd på sykehuset 31/3 til vekstkontroll og forhåpentligvis få fastsatt dato til planlagt keisersnitt. Håper at den timen går som planlagt.

Noterer meg at det er noe ulik praksis med andre ord.
Forstår såklart at det er unntakstilstand om dagen, men samtidig leser jeg overalt at man skal få den oppfølgingen man trenger som gravid.
Jeg er sikker på at dette komme til å pågå lenger enn de to ukene som det først var snakket om. Og på et tidspunkt så trenger vi jo oppfølging.

Jeg hadde ICP i første svangerskap og merket absolutt ingen ting når det kom. Det er ca 90 % sannsynlig at jeg får dette denne gangen også. Mtp risiko dette innebærer for babyen så synes jeg det er ille at jeg ikke følges bedre opp, da det er kritisk at jeg settes på medisiner når/hvis dette oppdages. Jeg får kanskje prøve å ringe igjen i morgen..

skal på 24 ukers time til lege neste uke med resus prøve. Fikk telefon fra legekontoret i dag.

Er det flere enn meg som opplever avlyst svangerskapsoppfølging om dagen?

Jeg skulle her før helgen hatt en time på sykehuset grunnet store komplikasjoner ved forrige fødsel og tidligere fødselskade.
I dag skulle jeg hatt time hos jordmor. Begge tingene ble avlyst i siste liten. Når jordmor ringte og avlyste fikk jeg rett og slett knekken og brast ut i tårer. Hu ble veldig satt ut og fikk nok vondt av meg. Så sier hun at vi gjerne kan ta timen over telefonen neste dag- noe jeg takket pent ja til. Sitter med en del spørsmål fordi jeg har et risikosvangerskap. Lang historie kort. Hun ringte ikke som avtalt. Forstår det er mye å gjøre om dagen, men føler meg bare så hjelpesløs. Det skremmer meg. Er fremdeles lenge til fødsel såklart (12 uker for min del). Men dette bekymrer meg mye.

Forstår at dette er en vanskelig og uvant situasjon for alle. Så kan sikkert ikke klage. Likevel opplever jeg det som veldig frustrerende. Noen andre som har opplevd lignende?

Nei så dumt :(

Jeg fikk melding om at timen min ble flyttet, at den ville bli på en annen helsestasjon og at partner ikke fikk bli med. Spurte da om det var bedre å flytte til etter påske og ting forhåpentligvis har roet seg, men fikk til svar at nei det var veldig viktig å ha timen som avtalt.

Sa hun noe om grunnen til at den ble avlyst?
Veldig dumt at hun ikke ringer når dere hadde avtalt og at hun ikke foreslo det i utgangspunktet når hun måtte avlyse timen..

Jeg er også avlyst og får mest sannsynlig ikke fysisk time før uke 28 eller 32, ho trodde det ble 32 :( skal ha time over tlf idag. Ikke akkurat det samme men..

Det virker jo utrolig lenge! Hvor langt er du på vei nå?

Det virker jo utrolig lenge! Hvor langt er du på vei nå?
24 uker. Så hadde 24 ukers kontrollen over tlf i dag. Gikk fint det altså. Men er jo litt koselig å treffe jordmor syns jeg :) blir jo ikke så personlig osv over tlf :p

Aner ikke :hilarious: har du fått svar?
Jeg fikk svar på de prøvene etter en ukes tid. Fikk brev om jern etter et par dager og svar på blodtypen uken etter. De som testet for sykdommer og antistoffer måtte jeg inn å ta på nytt fordi noen hadde «rota dem bort» rundt juletider.

Jeg fikk svar på de prøvene etter en ukes tid. Fikk brev om jern etter et par dager og svar på blodtypen uken etter. De som testet for sykdommer og antistoffer måtte jeg inn å ta på nytt fordi noen hadde «rota dem bort» rundt juletider.

Her gikk svarene rett til jordmor. Burde kanskje fått beskjed så fort som mulig siden jeg hadde så lavt med jern.. Men har hvertfall fått begynt nå. Håper egentlig det er derfor jeg har hatt så innmari lite energi og at det vil hjelpe etterhvert :p

24 uker. Så hadde 24 ukers kontrollen over tlf i dag. Gikk fint det altså. Men er jo litt koselig å treffe jordmor syns jeg :) blir jo ikke så personlig osv over tlf :p

Nei enig der! Syntes det er viktig å møtes. Jeg var på 24 ukers kontroll på tirsdag forrige uke, fikk da bare beskjed om at vi ikke måtte håndhilse og holde litt avstand. Veldig dumt å måtte vente så lenge på å få komme inn da. De trenger jo å teste urin og måle blodtrykk og sånt. Det er jo en grunn til at vi har oppfølging.

Nei enig der! Syntes det er viktig å møtes. Jeg var på 24 ukers kontroll på tirsdag forrige uke, fikk da bare beskjed om at vi ikke måtte håndhilse og holde litt avstand. Veldig dumt å måtte vente så lenge på å få komme inn da. De trenger jo å teste urin og måle blodtrykk og sånt. Det er jo en grunn til at vi har oppfølging.

Er nok litt variasjoner bortover. Her har de samla "alle" gravide på ett sted, og "alle" barna som skal til helsesøster et annet sted. Sikkert ikke alle i hele byen, men hvertfall fler enn de som egentlig hører til på mitt familiesenter. Så er for å begrense smitte osv til gravide som feks har hjertefeil eller andre ting som setter dem i risikogrupper. Er jo forståelig men kjipt for det..
Jeg spørte også om det med blodtrykk og urinprøve og da sa ho at det er svært sjeldent man får feks sv.forgiftning så tidlig. Og at det er derfor jeg nå skal få fysisk kontroll i uke 28. Og hvis noen får fysisk kontroll i uke 24, så er det ikke sikkert de får i uke 28 osv. Skulle ønske jeg ikke var gravid midt oppi det her ass!

Her gikk svarene rett til jordmor. Burde kanskje fått beskjed så fort som mulig siden jeg hadde så lavt med jern.. Men har hvertfall fått begynt nå. Håper egentlig det er derfor jeg har hatt så innmari lite energi og at det vil hjelpe etterhvert :p

Ja det er det nok! Jeg hadde lavt jeg også, følte meg sliten, trøtt, svimmel og hadde vondt i hodet. Ble bedre med en gang jeg starta på jerntilskudd :)

Er nok litt variasjoner bortover. Her har de samla "alle" gravide på ett sted, og "alle" barna som skal til helsesøster et annet sted. Sikkert ikke alle i hele byen, men hvertfall fler enn de som egentlig hører til på mitt familiesenter. Så er for å begrense smitte osv til gravide som feks har hjertefeil eller andre ting som setter dem i risikogrupper. Er jo forståelig men kjipt for det..
Jeg spørte også om det med blodtrykk og urinprøve og da sa ho at det er svært sjeldent man får feks sv.forgiftning så tidlig. Og at det er derfor jeg nå skal få fysisk kontroll i uke 28. Og hvis noen får fysisk kontroll i uke 24, så er det ikke sikkert de får i uke 28 osv. Skulle ønske jeg ikke var gravid midt oppi det her ass!

Enig! Kjenner jeg begynner å få litt panikk i forhold til hvor lenge det skal vare. Jeg nekter å føde uten samboeren min, jeg nekter også å bli på sykehuset alene uten han. I tillegg jobber jeg i barnehage, så er uten jobb nå, så det lover jo ikke godt i forhold til foreldrepenger... Det er noe dritt! Kjenner at jeg får helt vondt også av TS som må gå å føle på dette her på toppen av alt når hun bekymrer seg nok fra før :(

Enig! Kjenner jeg begynner å få litt panikk i forhold til hvor lenge det skal vare. Jeg nekter å føde uten samboeren min, jeg nekter også å bli på sykehuset alene uten han. I tillegg jobber jeg i barnehage, så er uten jobb nå, så det lover jo ikke godt i forhold til foreldrepenger... Det er noe dritt! Kjenner at jeg får helt vondt også av TS som må gå å føle på dette her på toppen av alt når hun bekymrer seg nok fra før :(

Jobber du fast i barnehage? For barnehagene skal få dekt opp alt av tapt inntekt så lønn skal kunn gå som normalt.

Jobber du fast i barnehage? For barnehagene skal få dekt opp alt av tapt inntekt så lønn skal kunn gå som normalt.
Nei, er barnehageassistent, så har ingenting. Har søkt om dagpenger da, tok meg bare 5 timer med alt av dokumenter som måtte inn... godtok ikke bilder så måtte lage pdf filer med bilder. I tillegg måtte jeg jo låse opp hver eneste lønnslipp 3 år tilbake i tid. Har nesten ikke mer hår igjen :wtf:

Nei, er barnehageassistent, så har ingenting. Har søkt om dagpenger da, tok meg bare 5 timer med alt av dokumenter som måtte inn... godtok ikke bilder så måtte lage pdf filer med bilder. I tillegg måtte jeg jo låse opp hver eneste lønnslipp 3 år tilbake i tid. Har nesten ikke mer hår igjen :wtf:

Huff, er så unødvendig mye stress med nav!

Jm ringte på tirsdag og sa at det ikke ble noe av kontrollen neste tirsdag, fikk ny time om 2 uker. Har fremdeles timen min på sykehuset neste torsdag så håper de ikke avlyser den:)

Prøv å hold panikken i sjakk ❤️ skjønner at du tenker sånn, samtidig går det dessverre ikke an å nekte hverken det ene eller det andre. Det er strenge regler og de MÅ sette hygiene og sikkerhet først. Ungen kommer dessverre/heldigvis enten vi vil eller ikke :p ❤️
Økonomiske problemer syns jeg nesten er det verste! Akkurat nå er jeg heldigvis ikke i faresonen, men det er klart man er avhengig av hver eneste krone man vanligvis drar inn :( ingen ønskesituasjon det her.
Men som en annen har skrevet her inne også, så kan pappaen ha uendelig mange andre grunner til å ikke få være med på fødsel også. Vi må ta det som det kommer. Og heldigvis klarer alle det vi må ❤️

Er det flere enn meg som opplever avlyst svangerskapsoppfølging om dagen?

Jeg skulle her før helgen hatt en time på sykehuset grunnet store komplikasjoner ved forrige fødsel og tidligere fødselskade.
I dag skulle jeg hatt time hos jordmor. Begge tingene ble avlyst i siste liten. Når jordmor ringte og avlyste fikk jeg rett og slett knekken og brast ut i tårer. Hu ble veldig satt ut og fikk nok vondt av meg. Så sier hun at vi gjerne kan ta timen over telefonen neste dag- noe jeg takket pent ja til. Sitter med en del spørsmål fordi jeg har et risikosvangerskap. Lang historie kort. Hun ringte ikke som avtalt. Forstår det er mye å gjøre om dagen, men føler meg bare så hjelpesløs. Det skremmer meg. Er fremdeles lenge til fødsel såklart (12 uker for min del). Men dette bekymrer meg mye.

Forstår at dette er en vanskelig og uvant situasjon for alle. Så kan sikkert ikke klage. Likevel opplever jeg det som veldig frustrerende. Noen andre som har opplevd lignende?

Hadde det ikke vært for at jeg måtte ta glykosebelastning så hadde min time hos fastlege blitt avlyst. Og jeg venter på svar fra jordmor fordi jeg har noen som angående hjemkomst for min mann som har vært i utlandet og kommer snart hjem. Jeg tenker at hun svarer så fort hun kan, og det kan godt hende at hun nå har andre som trenger henne enda mer enn meg for mer akutte ting. Jeg smører meg med tålmodighet og dersom jeg kjenner at svar reelt haster har vi i kommunen fått et krisenummer vi kan ringe. Dersom du kjenner at du ikke klarer å roe tankene og trenger en akutt samtale ville jeg ringt en av krisenumrene som nå er å finne. Da får du i det minste snakket med noen om dette❤️ ønsker deg alt godt videre fremover❤️

24 ukers kontroll avlyst, neste oppfølging rundt uke 28 og beskjed om at det ikke var så farlig med den glukosebelastningstesten om jeg ikke hadde fått tatt den enda. Andre som har fått beskjed om det? Det er vel sikkert redusert kapasitet til sånne ting nå.

24 ukers kontroll avlyst, neste oppfølging rundt uke 28 og beskjed om at det ikke var så farlig med den glukosebelastningstesten om jeg ikke hadde fått tatt den enda. Andre som har fått beskjed om det? Det er vel sikkert redusert kapasitet til sånne ting nå.

Fikk beskjed om å vente med å ta den for å se om ikke ting roet seg ned først. Trengte ikke ta den akkurat i uke 24 men skulle vel få den før 28

Back
Topp