Avlive katt

Lykkeliten

Glad i forumet
Hei, jeg trenger sårt råd.

nå har vi hatt en katt i 5 år som jeg har prøvd å gjøre alt for den skal få leve et godt liv men der er så mye rart med den katten som ikke er som alle andre katter. Jeg har hatt katt fra jeg var barn selv men aldri opplevd noe lignende. Jeg har ville avlivet katten nå i 4 år men har ikke samvittighet ovenfor dyret og barna å gjøre det. Hun ødelegger hjemmet vårt og det siste året har hun bæsjet og tisset på kjøkkenbenken. Jeg aner ikke hvor mange timer ekstra jeg bruker hver uke på å vaske og skure for denne katten, hun klorer opp møbler og går ikke ut, vi måtte stenge hullet til katteluken fordi hun brøt seg inn ved å knekke låsen. Nå har jeg fått nok, men igjen mangler jeg handlingskraft og samvittighet for min datter er den eneste som forguder dette dyret. Selv om ikke det er mulig å kose noe særlig med henne fordi hun ikke er hygienisk av seg. Dyrelegen mente hun ikke hadde det bra og var svært stresset. Hjeeelp :(
 
Jeg tenker avliving er det riktige å gjøre her. Ville bare sagt til datteren deres at katten er syk. Det er trist, men sånn kan man ikke ha det dere ødelegger jo huset. Den kommer ikke til å bli renslig, og dere risikerer å leve med dette i 10-15 år til, katter kan bli gamle.
 
Virker ikke som katten har det bra, og dermed lever den ikke et godt liv heller. Ville avlivet dyret og forklart datteren din at kattepusen var syk, dessverre.
 
Så lenge det er anbefalt at katten avlives så er nok det det riktige. Å la ett dyr leve for barnet blir feil. Barn takler sånt ganske bra. Vi har mistet flere dyr siden mine barn ble født. Hamster var det siste. Nå vil de ha kanin igjen siden den forrige ble over 10 år. Er verst samme dag og barn har litt forskjellig reaksjonstid.
 
Dette høres ikke helt ut som en frisk katt. Friske katter er veldig renslige av seg, selv om de er nervøse. Har dyrlegen utelukket fysisk sykdom hos katten?

At en katt klorer på møblene er normal oppførsel og noe en må gjøre regning med når man har katt, men at det bæsjes og tisses utenfor kattedo tyder på sykdom, og siden dette er kommet nylig kan det være akutt.

Å la katten leve eller dø basert på hva barnet ønsker er ikke riktig, når man har dyr så skal man gjøre det som er til dyrets beste, det er ett stort ansvar vi har som dyreeiere.

Uansett lykke til med beslutning og veien videre!
 
Så lenge dyrlegen mener katten ikke har det bra, er det jo verre IKKE å avlive den. Men skjønner det er en tung beslutning å ta ❤️
Helt sikker på at datteren din vil forstå og helt sikkert bli glad for en ny katt som kanskje også vil kose litt mer:)
 
Hvis dere allerede har prøvd masse, og dyrlegen sier at hun ikke har det bra, så er det nok best med avliving..
Ikke greit at både du og katten skal ha det fælt, for ungenes del. Fortell datteren at katten er syk og at det dessverre ikke kan fikses.. Man kan jo evt ta inn en ny katt etterhvert. Det hjelper ofte for å håndtere tapet av katten.
 
Dyr som ikke har det bra, eller kan få det bra, må avlives mener jeg. Det er grusomt, men det er en del av ansvaret man har som dyreeier.
 
Back
Topp