Avkortet og nebbet livmorhals?

Hei :) Jeg er til kontroll hver 2-3 uke å måler livmorhalsen siden jeg venter tvillinger. Den skal normalt ligge på mellom 4 -5 cm, men vil jo bli kortere utover i graviditeten. Jeg er nå 31 uker og den er 3,8 cm. Når den er 2,5 vet jeg at det pleier å sette igang tiltak for å unngå for tidlig fødsel. Det beste tipset er å holde seg i ro ;)

Men setter de inn tiltak for å unngå for tidlig fødsel når man er kommet over 30 uker? Jeg har googlet litt og det virker som de tenker at over 30, og hvertfall over 32 uker, er lenge nok til at de ikke gjør veldige tiltak..

Tror du skal ha kommet til uke 37 før de ikke gir riehemmende. Eller var det uke 36...?

Tror du skal ha kommet til uke 37 før de ikke gir riehemmende. Eller var det uke 36...?
Uke 34 fikk jeg beskjed om. Jeg fødte i uke 35+2 sist og da var det helt uaktuelt å gi meg noe som helst.
Her får vi føde på lokalsykehuset fra uke 35, så jeg fikk heldigvis det. Men starter det før uke 35 blir jeg sendt til Bodø, og det vil jeg ikke... Så jeg kjenner litt på at skal det først starte, så må det vente til uke 35 hvertfall. Tenk å sitte 40 mil hjemmefra i jula :(

Har ingen aning om slik, men håper det roer seg og den lille holder seg inne noen uker til !!!!

Har ingen aning om slik, men håper det roer seg og den lille holder seg inne noen uker til !!!!
Det håper jeg også på. Skal på ny ultralyd og måling av livmorhalsen i uke 36, så det er jo en stund til. Men nå sitter jeg i ro, og ligger mye så jeg håper det ikke modnes mer på en stund.

Uke 34 fikk jeg beskjed om. Jeg fødte i uke 35+2 sist og da var det helt uaktuelt å gi meg noe som helst.
Her får vi føde på lokalsykehuset fra uke 35, så jeg fikk heldigvis det. Men starter det før uke 35 blir jeg sendt til Bodø, og det vil jeg ikke... Så jeg kjenner litt på at skal det først starte, så må det vente til uke 35 hvertfall. Tenk å sitte 40 mil hjemmefra i jula :(
ok, håper du slipper det da!!!
Søstra mi fikk riehemmende i uke 35/36, mne det var i USA da...

ok, håper du slipper det da!!!
Søstra mi fikk riehemmende i uke 35/36, mne det var i USA da...

Hmm, kanskje jeg må flytte dit for en periode? :p
Neida, han får bare komme når han kommer, men jeg håper det blir nært termin.

• Liker
Reactions: jc
Hmm, kanskje jeg må flytte dit for en periode? :p
Neida, han får bare komme når han kommer, men jeg håper det blir nært termin.
Hun fikk nettopp nr 3.
De to første kom 4 og 3 uker for tidlig, så alle trodde jo at nr 3 skulle komme tidlig! Men de klarte å stoppe det i uke 35+ ett eller annet... og han kom ikke før 40+0!! Da var hun lei kan jeg love deg!!
Jeg hadde en liten djevel i bakhodet som håpa at hun skulle gå over tida, bare for at alle forventa at han skulle komm før... xsmile8

Hun fikk nettopp nr 3.
De to første kom 4 og 3 uker for tidlig, så alle trodde jo at nr 3 skulle komme tidlig! Men de klarte å stoppe det i uke 35+ ett eller annet... og han kom ikke før 40+0!! Da var hun lei kan jeg love deg!!
Jeg hadde en liten djevel i bakhodet som håpa at hun skulle gå over tida, bare for at alle forventa at han skulle komm før... xsmile8

Haha, det skulle jo være bare typisk! Ei venninne av meg ble stoppet i uke 33+6, så hun var jo sikker på at det skulle brake løs når som helst. Jada, 42+2 var hun når han kom...! Det blir vel det samme med meg som nå er ganske innstilt på at han kommer til å komme for tidlig, så går jeg sikkert laangt over termin :p

Jeg går og rundt og tror at jeg skal føde rundt uke 37-38 pga at jeg gjorde det sist, kan banne på at jeg går på overtid og at dette blitt februar barn :p

Jeg går og rundt og tror at jeg skal føde rundt uke 37-38 pga at jeg gjorde det sist, kan banne på at jeg går på overtid og at dette blitt februar barn :p

Jeg fødte 38+0 første gang og 41+3 andre gang så er ikke aaaaaalltid det henger sammen. Kan love deg at jeg hadde en meget lang mnd på slutten.

Jeg fødte 38+0 første gang og 41+3 andre gang så er ikke aaaaaalltid det henger sammen. Kan love deg at jeg hadde en meget lang mnd på slutten.
Har hørt flere som fødte tidlig med første som blir ekstra lei på slutten ja. En ting er jo hva man selv innstiller seg på, men omverden har jo ofte forventninger også.

Krysser fingrene alt jeg har for at du får gå ihvertfall til uke 35.. Jeg fødte i Bodø sist, og er ikke fornøyd med en eneste ting de gjorde der.. Det føltes som å føde på en babyfabrikk, ikke noe koselig og personlig i hele tatt.. Er så utrolig fornøyd med å skulle føde på et MYE mindre sykehus denne gangen:)

Har forøvrig flere venner som har født i Bodø, som er kjempefornøyde, så det kommer åpenbart an på hvem du treffer på, og hvor mange som er inne samtidig.. Vil ikke skremme deg, men krysser som sagt fingrene for at du får føde lokalt ;)

Jeg håper absolutt på å få føde her hjemme. I Bodø vil det uansett bli nyfødtintensiv på oss, så det er vel annet personale der. Hvis det blir før uke 35 er jeg redd for en superteknisk fødsel med konstant overvåkning og sengeleie... Vet ikke om det er tilfelle, men.

Back
Topp