Avflatet symfysemål

Blessed_palms

En gang må være den første...
*MIA*
VIP
Himmelbarn
Febbisbebbis'18
Hei alle sammen :) Håper noen kan dele erfaringer med meg ang. avflatet symfysemål.

Sist uke var jeg på kontroll hos jordmor, og var da 36+3 uker på vei. Symfysemålet har hele tiden ligget midt på den røde streken, og vært "perfekt" på hver kontroll - men ikke denne gangen. Istedenfor å stige jevnt med 4-5 cm, hadde symfysemålet såvidt rikket seg 1 cm! Babyen skal i følge jordmor være liten, og hun henviste meg til gynekolog, som heldigvis kunne ta i mot meg samme dag. Alt er vel, bortsett fra vekstavviket.

I morgen skal jeg tilbake til gynekologen for ultralyd, og er så spent. Hva hvis han ikke har vokst noe mer slik han skal? Blir jeg da satt i gang før tiden? Er nå 37+2 uker på vei.

Har ikke peiling, men vil jo tro de setter i gang fødsel hvis han ikke vokser som han skal, blir jo ugunstig for han å være i det miljøet da.
Uansett lykke til i morgen :-D håper han har lagt på seg fint :-)

Om baby ser liten ut på vekskontroll vil de følge deg videre opp, og vurdere igangsetting om det ser ut til at baby ikke vokser nok vil jeg tro:) Det var informasjonen jeg fikk i alle fall.

Symfysemålet mitt har flatet ut flere ganger, og gått "til værs" uken etter. Ble sendt til vekstkontroll bare for å være sikker, og baby ble estimert til å være innenfor normalen. Etter det sa jordmor at da er det nok hvordan baby ligger i magen fra kontroll til kontroll som utgjør forskjellen:)

Lykke til i morgen!:)

Jeg har gått til oppfølging med ul fordi jeg var utsatt for å få liten baby. Magen min har hele tiden ligget der den skulle, men i uke 34-35 var babyen liten, veide 500g mindre enn hun skulle ig jeg var kjempebekymret. Var tilbake to uker senere og da hadde hun tatt seg inn, lagt på seg 780g :) så det kan hende det bare er forbigående :) lykke til

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg har fulgt min egen kurve, helt på toppen av det grønne feltet, frem til uke 32, da hoppet jeg plutselig ned noen trinn. Fikk ultralyd i uke 33, og lillegutt i magen var visst litt større enn gjennomsnittet og hadde god blodgjennomstrømming fra morkaka. Legen beregnet at han vil være rundt 3700 ved termin. Uka etter, i uke 34, var jeg kommet ned på den røde linja. I morgen er jeg 36 uker på vei og har kontroll. Syntes ikke magen min har vokst noe særlig de siste ukene og er veldig spent på morgendagens mål. Ser ut som jeg også flater mer og mer ut. :/ Det er i alle fall mye aktivitet i magen, og jeg tar det som et bra tegn.

Har ikke peiling, men vil jo tro de setter i gang fødsel hvis han ikke vokser som han skal, blir jo ugunstig for han å være i det miljøet da.
Uansett lykke til i morgen :-D håper han har lagt på seg fint :)

Tusen takk for svar :-) Ja, og jeg lurer på når det i så fall kan skje. Men jeg vil ikke tenke så mye "om at eller hvis at" heller, får bare ta det som det kommer :-)

Om baby ser liten ut på vekskontroll vil de følge deg videre opp, og vurdere igangsetting om det ser ut til at baby ikke vokser nok vil jeg tro:) Det var informasjonen jeg fikk i alle fall.

Symfysemålet mitt har flatet ut flere ganger, og gått "til værs" uken etter. Ble sendt til vekstkontroll bare for å være sikker, og baby ble estimert til å være innenfor normalen. Etter det sa jordmor at da er det nok hvordan baby ligger i magen fra kontroll til kontroll som utgjør forskjellen:)

Lykke til i morgen!:)

Tusen takk for svar - det er veldig godt med den ekstra oppfølgingen. Disse luringene kan nok sno seg i magen, ja ;-)

Jeg har gått til oppfølging med ul fordi jeg var utsatt for å få liten baby. Magen min har hele tiden ligget der den skulle, men i uke 34-35 var babyen liten, veide 500g mindre enn hun skulle ig jeg var kjempebekymret. Var tilbake to uker senere og da hadde hun tatt seg inn, lagt på seg 780g :) så det kan hende det bare er forbigående :) lykke til

Sent from my iPhone using BV Forum

Tusen takk for det du deler - må ha vært to lange uker! Jeg ble syk av bekymring aller først, men så var jeg så glad for at jeg skulle tilbake både til gynekolog (i dag) og jordmor (i morgen) og tenkte at da passer de på :-) Får se hvordan dette går i dag :)

Jeg har fulgt min egen kurve, helt på toppen av det grønne feltet, frem til uke 32, da hoppet jeg plutselig ned noen trinn. Fikk ultralyd i uke 33, og lillegutt i magen var visst litt større enn gjennomsnittet og hadde god blodgjennomstrømming fra morkaka. Legen beregnet at han vil være rundt 3700 ved termin. Uka etter, i uke 34, var jeg kommet ned på den røde linja. I morgen er jeg 36 uker på vei og har kontroll. Syntes ikke magen min har vokst noe særlig de siste ukene og er veldig spent på morgendagens mål. Ser ut som jeg også flater mer og mer ut. :/ Det er i alle fall mye aktivitet i magen, og jeg tar det som et bra tegn.

Tusen takk for svar :-) Det kan jammen være nervepirrende å flate ut på denne måten og man blir jo minnet på det hver gang man ser/tar på magen og det er jo ofte! Godt å høre at din lille også er aktiv; så lenge de viser tegn på trivsel, så går nok alt godt til slutt :-) Lykke til på kontroll i morgen!

Det kan hende at babyen har lagt seg lenger ned i bekkenet også og da vil jo det være naturlig at symfysemålet er som du beskriver. Hvis babyen har tatt til seg og vokst frem til nå, ville jeg ikke bekymret meg. Men det finner de jo ut på ultralyden vet du. Satser på at det går helt fint! Ønsker deg masse lykke til, og hold oss oppdatert :)

Det kan hende at babyen har lagt seg lenger ned i bekkenet også og da vil jo det være naturlig at symfysemålet er som du beskriver. Hvis babyen har tatt til seg og vokst frem til nå, ville jeg ikke bekymret meg. Men det finner de jo ut på ultralyden vet du. Satser på at det går helt fint! Ønsker deg masse lykke til, og hold oss oppdatert :)

Tusen takk for det :-)

Babyen har vokst jevnt frem til sist kontroll; da var det et vekstavvik på - 17 %. Og før det, på ordinær ultralyd, var det et vekstavvik på + 8 %. Så totalt sett kan man si at vekstavviket ble på 25 %.

Da jeg var på kontroll i dag, ble vekstavviket målt til - 15 %, så det er jo fantastisk at han har vokst siden sist :-) Han er litt liten, men alt er fint og jeg kjenner jo masse liv! Det kommenterte gynekologen på CTG-målingen også :-) Så nå trenger jeg ikke å bekymre meg for noe igangsetting i forhold til dette, ihvertfall!

Ellers skal jeg tilbake neste torsdag, så det blir spennende. Nå er jeg ihvertfall roligere, for jeg vil helst han skal holde seg inne lengst mulig - selv om alt kan skje :)

Tusen takk for det du deler - må ha vært to lange uker! Jeg ble syk av bekymring aller først, men så var jeg så glad for at jeg skulle tilbake både til gynekolog (i dag) og jordmor (i morgen) og tenkte at da passer de på :) Får se hvordan dette går i dag :)
Min holder nå den røde kurven, har god hjertelyd og mye liv. Men nå har blodtrykket mitt tatt et kraftig hopp de siste to ukene... Aldri skal en kunne slappe av og tenke at alt er bra altså. Hadde forhøyet blodtrykk i uke 32 også, men det gikk heldigvis ned igjen. Håper det gjør det samme denne gangen også. Jordmora sa i dag at det i alle fall er bra jeg er kommet så langt som jeg er. Om en uke er jeg jo i teorien fødeklar, så håper dette går fint.

Min holder nå den røde kurven, har god hjertelyd og mye liv. Men nå har blodtrykket mitt tatt et kraftig hopp de siste to ukene... Aldri skal en kunne slappe av og tenke at alt er bra altså. Hadde forhøyet blodtrykk i uke 32 også, men det gikk heldigvis ned igjen. Håper det gjør det samme denne gangen også. Jordmora sa i dag at det i alle fall er bra jeg er kommet så langt som jeg er. Om en uke er jeg jo i teorien fødeklar, så håper dette går fint.

Det er godt at kurven holder stand, hjertelyden er god og at du kjenner mye liv :) Håper blodtrykket får senket seg også. Enig i at det som regel alltid skal være noe, er mye å følge med på ;)

Jeg har ikke hatt avflatet symfysemål men kjenner ei som fødte i januar som fikk det. Det ble også litt ekstra UL der pga dette. Babisen hadde helt fine mål og la på seg så det var ikke noe ekstra de gjorde. Babyen kom ut noen dager over termin og var helt standard str og var frisk og rask :)

Jeg har ikke hatt avflatet symfysemål men kjenner ei som fødte i januar som fikk det. Det ble også litt ekstra UL der pga dette. Babisen hadde helt fine mål og la på seg så det var ikke noe ekstra de gjorde. Babyen kom ut noen dager over termin og var helt standard str og var frisk og rask :)

Så kjekt å høre - hjertelig takk for det du delte =)

Jeg skal tilbake til kontroll på torsdag, er spent på det!

Nytt fra siste kontroll, som var i går:

Vekstavviket er nå 25 %
I tillegg er det mindre fostervann enn det burde ha vært
I dag er fjerde dagen på rad at jeg kjenner mindre liv (mindre hyppighet, mindre styrke i spark/bevegelser)

Av den grunn kommer jeg nok ikke til å gå over termin. Jeg skal inn på fødepoliklinikken i dag for ny kontroll der. Liker ikke dette med lite fostervann og mindre bevegelser. Vekstavviket bryr jeg meg i grunnen ikke så mye om, men syns jo ikke det er gøy at han ikke har vokst siden sist uke.

Nytt fra siste kontroll, som var i går:

Vekstavviket er nå 25 %
I tillegg er det mindre fostervann enn det burde ha vært
I dag er fjerde dagen på rad at jeg kjenner mindre liv (mindre hyppighet, mindre styrke i spark/bevegelser)

Av den grunn kommer jeg nok ikke til å gå over termin. Jeg skal inn på fødepoliklinikken i dag for ny kontroll der. Liker ikke dette med lite fostervann og mindre bevegelser. Vekstavviket bryr jeg meg i grunnen ikke så mye om, men syns jo ikke det er gøy at han ikke har vokst siden sist uke.

Vær tydelig på kontroll at du er bekymret! Det bør taes hensyn til. Lykke til! :)

Tror jeg hadde sett på de samme tingene som deg Blessed_palm86 som.

Håper du får gode fine svar fra sykehusbesøket i dag! :)

Vær tydelig på kontroll at du er bekymret! Det bør taes hensyn til. Lykke til! :)

Oppdatering:

Jeg ble så glad for det du skrev her, og jeg leste det før jeg skulle til sykehuset - men fikk aldri svart deg før nå.

Legen tok meg veldig på alvor, og jeg trengte ikke å argumentere for noe som helst - han tok affære og sa at med tanke på at det både var lite fostervann, vekstavvik OG at jeg kjente mindre liv, så var det nok til å sette meg i gang. Så da ble det igangsetting samme kveld, og jeg fødte en vakker liten gutt søndag kveld. Han er fortsatt liten, men fullbåren, siden jeg fødte da jeg var 39 uker på vei :-)

Back
Topp