Avføringsmiddel

Neglesprett

Andre møte med forumet
Hei:greet025

Ingen detaljer her, men liker du ikke lese om tarmfunksjon så kan du stoppe her:smiley-ashamed005

Er 6+4 i dag, og lurer på om noen kan gi meg råd om avføringsmiddel som kan brukes.
Jeg sliter med dårlig tarmsystem fra før av, og har brukt laxoberaldråper i flere år. Nå har jeg lest litt at en helst ikke skal bruke dette, og tar daglig nå en stor «shot» duphalac. Drikker 2-3 liter væske og er aktiv, men det er ingenting som rykker seg:confused013

Skal snakke med fastlege, men inntil de er åpne prøver jeg råd her. Nå er det 6 dager siden jeg har vært på do, og det begynner bli ganske vondt:(
Takler ikke aprikos eller svisker. Forsøker spise godt modne pærer, men jeg tror egentlig det er lite som fungerer tatt i betrakning min historikk med forstoppelse utenom graviditet.

Noen som vet om jeg kan ta noen dråper laxoberal for å få gått en runde? Setter pris på alle tips!
Er fra før av i tvil om graviditeten vil føre videre pga dårlig historikk. Ønsker ikke ta noe som kan øke sjansen for at det går dårlig, men kan liksom ikke gå 14dager uten å fått gått på do:smiley-angry017
 
https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-7279?source=relisdb

Vil tro at én gang skal gå bra, ift denne, men det anbefales selvsagt ikke-medikamentell behandling i første omgang.
Prøvd kiwi og druer? Det får i alle fall fart på magen her.. men så sliter jeg ikke spesielt heller.
 
Du kan trygt bruke feks Movicol pulver, legger ved bilde. Når det gjelder dråpene er det ikke «krise» om man må ty til det en gang og to, men det skal ikke brukes over tid. :)
 

Vedlegg

  • 23B53E9B-8A4C-4DB4-9203-C62743F78F9E.png
    23B53E9B-8A4C-4DB4-9203-C62743F78F9E.png
    305,6 KB · Visninger: 7
Offamæ! Jeg hadde ringt legevakten å spurt NÅ, ikke drøy det til i morgen for dette blir bare verre og verre for deg.
Du skal ikke gå 6 dager. Jeg bruker selv Microlax vist ikke jeg er kommet meg på do hver andre dag. Jordmor sa helst at man skal gå på do hver dag.
 
Kjerringråd som virker:
Bevegelse
Nok vann
Steinfrukt kan hjelpe (men du taklet ikke det)

Medikamenter som kan brukes over tid:
Duphalac/laktulose
Movicol

Medikamenter som bare skal brukes kort tid:
Mikrolax
Klyx

Om det er 6 dager uten må du nok på sterkeste lut, og heller fortsette med movicol eller laktulose etterpå. Men snakk med jordmor eller lege, og ta gjerne kontakt med legevakt allerede nå i kveld for råd.
 
Pleier bli oppblåst og hard i magen av druer, men kiwi har jeg aldri prøvd, så det skal jeg forsøke videre :D

Håper du finner noe som funker ❤️ Men tolker det som om laxoberal KAN brukes i nøden. Men håper du finner noe annet som funker, som er med sikkerhet trygt for gravide. :)
 
Offamæ! Jeg hadde ringt legevakten å spurt NÅ, ikke drøy det til i morgen for dette blir bare verre og verre for deg.
Du skal ikke gå 6 dager. Jeg bruker selv Microlax vist ikke jeg er kommet meg på do hver andre dag. Jordmor sa helst at man skal gå på do hver dag.

Er så redd de skal syns det er teit å ringe for Har opplevd legevakt ufyselig en gang jeg ringte for en brukket langefinger.. Tross at den sto rett til sida fikk jeg til svar «men du dør ikke..?» Fastlegen åpnet jo mandagsmorgen, så hvorfor ringe søndagskvelden for en brukket finger..
Etter dette har jeg aldri ringt legevakta her igjen. Men ja, mannen sa også legevakt i helga. I morgen er det liksom en uke siden sist, så burde jo fått satt i gang noe. Microlax har jeg ikke hjemme her, men det er kanskje noe legevakta kan tilby?
 
Kjerringråd som virker:
Bevegelse
Nok vann
Steinfrukt kan hjelpe (men du taklet ikke det)

Medikamenter som kan brukes over tid:
Duphalac/laktulose
Movicol

Medikamenter som bare skal brukes kort tid:
Mikrolax
Klyx

Om det er 6 dager uten må du nok på sterkeste lut, og heller fortsette med movicol eller laktulose etterpå. Men snakk med jordmor eller lege, og ta gjerne kontakt med legevakt allerede nå i kveld for råd.

Takk for tips!
Ser ikke ut til at det skal skje noe i kveld, så får kontakte å høre om de kan hjelpe med noe litt raskt. Regner med de har klyster
 
Ringte legevakt i gårkveld. Fikk klarsignal til å ta 10dråper laxoberal, og beskjed om å komme inn i dag for klyster dersom det ikke hjalp.
Heldigvis gikk det uten, og jeg er sikkert 2 kilo lettere:laughing002
Ellers fikk jeg tips som mange av dere ga meg. Bevegelse, væske, daglig 30ml duphalac, kiwi, steinfrukt og fiber. Fikk også beskjed om å fortsette med 3-5 dråper laxoberal 1-2 ganger i uka. Dette var mye mindre enn normal anbefalt dose, og burde gå fint også i graviditet. Skumlere å ikke gå på do over 6 dager som de sa:happy090 Håper det er mulig å unngå til størst grad, men for mitt system blir det kanskje nødvendig av og til. Uansett så takker jeg for råd og tips:greet025
 
Har nettopp selv vært igjennom mange dager med forstoppelse, helt grusomt.. Her fikk jeg microlax. Nå spiser jeg 2 kiwier til dagen + masse vann! Nå går det av seg selv, og håper det fortsetter sånn❤️
 
Støtter de andre som sier movicol.

hadde forstoppelse hele gravidideten med eldste og det var fælt.
Håper det gir seg etterhvert
 
Ringte legevakt i gårkveld. Fikk klarsignal til å ta 10dråper laxoberal, og beskjed om å komme inn i dag for klyster dersom det ikke hjalp.
Heldigvis gikk det uten, og jeg er sikkert 2 kilo lettere:laughing002
Ellers fikk jeg tips som mange av dere ga meg. Bevegelse, væske, daglig 30ml duphalac, kiwi, steinfrukt og fiber. Fikk også beskjed om å fortsette med 3-5 dråper laxoberal 1-2 ganger i uka. Dette var mye mindre enn normal anbefalt dose, og burde gå fint også i graviditet. Skumlere å ikke gå på do over 6 dager som de sa:happy090 Håper det er mulig å unngå til størst grad, men for mitt system blir det kanskje nødvendig av og til. Uansett så takker jeg for råd og tips:greet025
Så bra du fikk hjelp. Og det kan kanskje hjelpe å ta 15 ml duphalac 3 ganger om dagen heller enn 30 ml i en dose (eller 2 ganger om dagen)
 
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta lactulose og movikol forebyggende (én av gangen i en en-ukes "kur"), samtidig som jeg lagde meg dorutiner. Jeg fikk beskjed om å sette meg på toalettet en halvtime etter frokost. Og jaggu har det faktisk fungert å "tvinge" kroppen i en dorutine.

Jeg var gravid i 1. trimester når jeg fikk disse tipsene av legespesialist på sykehuset. Jeg sleit også veldig før svangerskapet.
 
Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta lactulose og movikol forebyggende (én av gangen i en en-ukes "kur"), samtidig som jeg lagde meg dorutiner. Jeg fikk beskjed om å sette meg på toalettet en halvtime etter frokost. Og jaggu har det faktisk fungert å "tvinge" kroppen i en dorutine.

Jeg var gravid i 1. trimester når jeg fikk disse tipsene av legespesialist på sykehuset. Jeg sleit også veldig før svangerskapet.

Okei, da må jeg jo prøve. Høres jo litt logisk ut når du skriver det også, det å få kroppen inn i en rutine. Jeg går jo aldri på do før jeg virkelig kjenner at jeg må. Skal prøve lage en morgenrutine :D Takk for tips!
 
Back
Topp