avføring...

Guest
Hei. Jeg lurer på om en baby på 4 snart 5 mnd må ha avføring hver dag, når han får mme? Min lille har ikke det. Er det farlig? Han kan gå opp til to dager uten noen ting. Han har mye luft i magen hele tiden, også gulper han en del. Hvordan skal jeg isåfall få han til å få avføring hver dag? Gir han malt noen ganger, men hvor mye kan man egentlig gi?
 
Hei!
Det beste for barn som får mme er å ha avføring hver dag. Mme er tyngre fordøyelig enn morsmelk, og mme tar lenger tid før den går gjennm fordøyelsessystemet. Malt kan i noen tilfeller hjelpe dersom barnet har treg avføring. Du kan også gjerne være obs på at barnet ditt ikke får altfor mye mme. Dersom du overskrider anbefalt mengde, kan du evt. gi litt vann istedet for melk.. Det kan også forsøkes å gi litt fruktmos,-eks. av pære. Evt. kan du forsøke å gi litt sviskesaft,- noen teskjeer et par ganger daglig. Det viktigste er å unngå at barnet får hard avføring. Det skal også nevnes at for noen barn er avføring med to-tre dages mellomrom det vanlige, og det trenger ikke plaget barnet noe nevneverdig. Ved å la gutten din få ligge endel på magen og dermed være mer fysisk aktiv når han er våken, kan dette også virke positivt på fordøyelsen. Ønsker deg en fin tid som småbarnsmor. Beste hilsen Elin.
 
Back
Topp