Avdekke downssyndrom

Det er jeg helt enig i. Men jeg syns også man skal kunne få valget om man vil beholde eller ikke jeg da. Er i grunn ikke snakk om å sortere ut, for de aller fleste vil jo beholde likevel, men mer for de som ikke hadde vært i stand til å takle det...

Ja, jeg er et sted midt i mellom. Det er så mye for og i mot i mitt hode, så har ikke helt tatt stilling i det. Men skjønner godt at mange vil vite det, det vil jeg og :)
 
"Uke 12-14: Tilbys via det offentlige til gravide i risikogruppen. Det er de som har hatt tidligere spontanaborter, født barn med alvorlig sykdom/utviklingsavvik, den gravide og partneren har alvorlige, arvelig sykdom eller den gravide har brukt medisiner som kan ha skadet fosteret.

Den fosterdiagnostiske undersøkelsen kan påvise utviklingsavvik eller misdannelser. Det vil i praksis benyttes mest til å se etter tegn på Downs syndrom. I følge bioteknologiloven skal dette kun gjøres ved nasjonale sentre for fostermedisin. Private klinikker kan ikke gjennomføre en slik undersøkelse. Men ved mistanke i en speisiell retning vil privatklinikkene henvise deg videre til et nasjonalt senter."

Skal selv på privat ultralyd når jeg er 13+1, ikke BARE for å sjekke for misdannelser, men også for å se at vi har klart oss gjennom de magiske 12. Avdekker ultralyden noe galt, syntes jeg det er fint med nesten 30 uker å forberede seg på..
 
Det er ikke fordi myndighetene er imot et "sorteringssamfunn" UL ikke tilbys i uke 12, men fordi det krever spesialkompetanse å avdekke avvik. Slik spesialkompetanse har man (valgt å ikke ha) ikke ressurser til å tilby alle gravide - det holder ikke med en vanlig gynekolog. Det er i frykt for feildiagnostikk man egentlig ikke tillater alle gynekologer å sjekke for slike avvik (men de er pliktige til å henvise videre om de likevel ser noe). Kvinner over 38 får jo tidlig UL - dette hadde man ikke tilbudt om man var imot sorteringssamfunn. Men for de er risikoen så stor at man ser det som fornuftig å bruke ekstra ressurser på dem. Ironisk nok har dette ført til at det i dag er flest unge kvinner som føder barn med avvik, fordi de ikke har fått tilbud om sjekk... Kvinner over 38 får bedre oppfølging og større valgfrihet, vi andre må lete etter leger som er villige til å bryte loven, eller håpe på det beste.
 
Back
Topp