Avdekke downssyndrom

40 år

Betatt av forumet
Fekk høyre av ei venninne i dag at for å avdekke downssyndrom må ein ha ultralyd ca veke 12. Eg trudde ein såg dette på ordinær UL veke 18/19, men då sa ho det var for seint å sjå det. Stemmer dette?
 
Vet ikke noe særlig:)
Men vet jo de som er i risikogruppen får tidlig ul og så videre?
 
Mellom 11 og 13 mener jeg det er for å sjekke nakkefold.
 
Eg kan huske at hun sjekket nakkefolden på OUL sist eg var gravid. Går jo ut i fra at de kan se det da også?? Men er på ingen måte sikker. Kanskje hun sjekket nakken av andre årsaker....
 
ja, man kan sjekke det på tul i uke 12 :)
 
ift til akkurat det forresten, syns jeg det er merkelig at kvinner i dag ikke får mer enn EN ordinær ultralyd. Det burde vært to! Eller enda bedre, 3! En i starten for å se antall fostere (uke 5-6), en i uke 12 for å sjekke nakkefolden, og den ordinære i uke 18. At norske kvinner må vente til uke 18 syns jeg er noe tull!
 
Fekk høyre av ei venninne i dag at for å avdekke downssyndrom må ein ha ultralyd ca veke 12. Eg trudde ein såg dette på ordinær UL veke 18/19, men då sa ho det var for seint å sjå det. Stemmer dette?

Det stemmer. Det er kun i uke 12+/-noen dager (tror det er fra 11+3 til 13+5 eller noe) at man kan sjekke nakkefolden for Downs. Det er IKKE mulig å se på OUL i uke 18. Det er litt av poenget... De har disse reglene for å unngå et sorteringssamfunn. Er derfor vi ikke har OUL i uke 12...
 
Kan man se d på ultralyd i uke 10+2? Skal på tul neste uke å er da 10+2
 
Viktig å få med at dette kun kan gi en indikasjon på mulig kromosom feil.

Det finnes eksempler på at folk har vært på UL i uke 11-14 og sett en "slank" nakkefold, men allikevel fått barn med kromosomfeil.
Og det finnes mange eksempler der nakkefolden har vært utenfor normalen, og helt friske babyer er født:)

Eneste helt sikre er fostervannsprøve, noe som bare blir gitt til de over 38 år og evt andre medisinske grunner.

Jeg har ikke målt dette med mine to første barn, da risikoen er så lav.
Denne gangen tok jeg DUO test pga alder og medisinbruk.
 
Det stemmer. Det er kun i uke 12+/-noen dager (tror det er fra 11+3 til 13+5 eller noe) at man kan sjekke nakkefolden for Downs. Det er IKKE mulig å se på OUL i uke 18. Det er litt av poenget... De har disse reglene for å unngå et sorteringssamfunn. Er derfor vi ikke har OUL i uke 12...

Så interessant. Eg e ikke for sorteringssamfunn, men eg trodde vi kunne få vite det på OUL i uke 18. Det e jo en tilstand som kunne vært greit å være forberedt på. Det e nok nytt med baby om man ikke skal sette seg inn i alt som følger å få en baby med downssyndrom i tillegg. Eg ville hvertfall vist om det, slik at eg kunne forberede meg litt...
 
Mellom 11 og 13 mener jeg det er for å sjekke nakkefold.

Det er korrekt + duotest blodprøver.
Her jeg bor er nakkefold UL en del av svangerskapsomsorgen.

Jeg hadde den tidlig som man kunne ha i uke 11+3 blodprøvene skulle bli tatt mellom 24/11-03/12.
 
Dette visste jeg ikke. Interessant!

Ble veldig glad for å høre dette. Synes det er trist at Downs og andre "feil" sorteres bort, så synes det er fint at kontrollene er som de er. Har selv ingen planer om tidlig ultralyd, og bekymrer meg ikke. Det er sikkert mange utfordringer som kan oppstå, men de får komme om de kommer.

Har møtt og jobbet med flere barn med Downs, og de har gitt meg mye glede, innsikt og til en viss grad vært med å forme mitt syn på verden og mennesker. Men jeg forstår nok ikke hvor stor utfordring det er å være forelder til disse barna.

Sett denne? :Heartred

 
ift til akkurat det forresten, syns jeg det er merkelig at kvinner i dag ikke får mer enn EN ordinær ultralyd. Det burde vært to! Eller enda bedre, 3! En i starten for å se antall fostere (uke 5-6), en i uke 12 for å sjekke nakkefolden, og den ordinære i uke 18. At norske kvinner må vente til uke 18 syns jeg er noe tull!
Akkurat det samme sa jeg til jordmor når vi var til ultralyd på fredag. Sist fikk jeg oul i uke 20, og har da gått halvveis gjennom svangerskapet før jeg får bekreftet liv. Det er helt sykt! JM sa At hun for bare et par uker siden hadde en jente innom, hun skulle ta oul og var 18 uker på vei, men fosteret Hadde stoppet å utvikle seg i uke 13. Kan du tenke det noe verre enn det.....!
 
Dette visste jeg ikke. Interessant!

Ble veldig glad for å høre dette. Synes det er trist at Downs og andre "feil" sorteres bort, så synes det er fint at kontrollene er som de er. Har selv ingen planer om tidlig ultralyd, og bekymrer meg ikke. Det er sikkert mange utfordringer som kan oppstå, men de får komme om de kommer.

Har møtt og jobbet med flere barn med Downs, og de har gitt meg mye glede, innsikt og til en viss grad vært med å forme mitt syn på verden og mennesker. Men jeg forstår nok ikke hvor stor utfordring det er å være forelder til disse barna.

Sett denne? :Heartred

Jeg har et vakkert tante - barn med Downs ♡
 
Jeg tenker at det er fint for foreldrene å vite. Føler ikke det blir sorteringssamfunn om man ikke får valget å ta abort (som ikke er vanlig etter uke 12) med på samme kjøpet :) Mer for å forberede seg. Synes generelt at gravide får for dårlig oppfølging tidlig i svangerskapet. Venninna mi begynte å blø i uke 12 og måtte krangle seg inn på en sjekk, det er unødvendig når du er livredd for at noe er galt. Men om sjansen for at de ofte tar feil ang. nakkefold, og at man blir mer nervøs uten grunn er til stede, er det bedre å ikke vite :)
 
Jeg tenker at det er fint for foreldrene å vite. Føler ikke det blir sorteringssamfunn om man ikke får valget å ta abort (som ikke er vanlig etter uke 12) med på samme kjøpet :) Mer for å forberede seg. Synes generelt at gravide får for dårlig oppfølging tidlig i svangerskapet. Venninna mi begynte å blø i uke 12 og måtte krangle seg inn på en sjekk, det er unødvendig når du er livredd for at noe er galt. Men om sjansen for at de ofte tar feil ang. nakkefold, og at man blir mer nervøs uten grunn er til stede, er det bedre å ikke vite :)
Det er jeg helt enig i. Men jeg syns også man skal kunne få valget om man vil beholde eller ikke jeg da. Er i grunn ikke snakk om å sortere ut, for de aller fleste vil jo beholde likevel, men mer for de som ikke hadde vært i stand til å takle det...
 
Back
Topp