Auu..Brystbetennelse!!

Tulipzo

Elsker forumet
Da har jeg fått brystbetennelse..[:(][:(]
Våknet lørdags morgen med influensa lignende symptomer.. Frøs,svettet,hodepine og var kvalm.. Og såg at jeg var rød på den ene puppen..
Var til legen igår ettermiddag å fikk bekreftet at det var brystbetennelse...og fikk pencelin..[:(] Men føler ikke at det hjelper..for rødheten er der enda..og er sår og øm...  Synest det bare er stress med å amme!! Bruker brystskjold for han suger så hardt og mye siden han er så stor.. og å få betennelse att på til var ikke noe gøy..[:(] Sukk!! Vurderer å slutte å amme å begynne med MME..men vil jo helst amme..usj!! skal ikke vere enkelt...

Andre som har/har hatt det samme? Hva hjelper? og hvor lang tid tar det før betennelsen er bortevekk?[8|] 

Dagens klage fra meg..[:(]

Det som hjelper best er å prøve å massere d området som er rødt selv om d er innmari vondt! Dessuten så hjelper d med varm dusj. ev massering i dusjen. Det er også viktig åfå tømt brystet helt.

Var iallefall det vi fikk høre sist eg ammet, selv om d virker som 100 år siden nå!

Takk for tips![:)]
Har prøvd å massere brystet og ta en varm dusj..men føler det er like rødt og sårt[8|]
Er også vondt å pumpe meg..og det kommer ikke så mye ut.. Jeg legger han til det brystet først når jeg ammer...og prøver å få tømt det helt..men er ikke sikker på om han får tømt det..[8|] Usj.. er fersk i dette amme-styret.. og føler jeg ikke helt får det til! Har snakket med JM og helsesøster..de mener jeg bare skal fortsette..for det blir bedre..men nå gir jeg det snart ikke flere sjangser...skal jo trives med det selv og..  Får bare fortsette å massere,dusje og tømme brystet helt..så håper jeg betennelsen forsvinner...

ORIGINAL: Julia89

Nei uff har du fått det [:(][:(] Vondt!

Skjønner deg godt jeg at du vil gi MME..

Jeg ammer kun på natta nå, for da blir hun rolig.. På dagen får hun MME.. DRITER i hva HS sier [8D]

Ja!! er skikkelig vondt!![:(][:(][:(] 
Så jeg skal til HS på onsdag..så skal høre med hun da... Men jeg kommer nok til å trappe ned på amminga ja..[8D]
Åh..høres fantastisk ut å kun amme på natta..[:)] Men får du ikke brystspreng på dagen da? Eller pumper du deg? Har du mindre melk nå enn før?  Får ikke helt til å pumpe meg jeg..kommer ut så lite..[8D] 

ORIGINAL: Tulipzo

Jeg ammer kun på natta nå, for da blir hun rolig.. På dagen får hun MME.. DRITER i hva HS sier [8D]

Så jeg skal til HS på onsdag..så skal høre med hun da... Men jeg kommer nok til å trappe ned på amminga ja..[8D]
Åh..høres fantastisk ut å kun amme på natta..[:)] Men får du ikke brystspreng på dagen da? Eller pumper du deg? Har du mindre melk nå enn før?  Får ikke helt til å pumpe meg jeg..kommer ut så lite..[8D] 

Hun kommer nok til å si at du MÅÅ amme... Men gjør det DU vil[:)] 
Ja det er fantastisk befriende, da er hun rolig etterpå også, for da koser hun seg i tillegg [:)] Men hun sover mye bedre og er mer fornøyd nå når hun får MME faktisk [:)] Våknet kun en gang inatt [:D] Og hun har lagt på seg godt!! (HS tror det er ammingen som gjør det[8D]) Men skal si det til henne neste uke, at jeg har trappet ned..

Nja, jeg håndpumper meg viss jeg får spreng, men bruker elektrisk brystpumpe, da kommer det MASSE, uff, da blir det spreng etterpå.. Men tror det minker på melka, for jeg har ikke hatt spreng idag.. Og ammet kun i natt.. Og en gang nå i sta[:)] 
Litt trist at jeg kommer til å få mye mindre melk pga jeg kun ammer om natta(om jeg ikke mister den da), men hun drikker så lite fra puppen, så er redd hun ikke får nok viss jeg slutter med MME..

Har du manuell eller elektrisk pumpe?

Ja!! de seier at vi "MÅ" amme.. idioter..hehe.. kan jo ikke tvinge oss.. selv om amminga er bra for oss og da men..[8D] Men får bare se hvordan det går med denne betennelsen..[8|]

hehehe.. utrolig bra at HS tror du ammer fullt[:D][:D] Lurer på hva hun kommer til å si når du sier du kun ammer om natta..hehe[:D] Ja,det minker nok på melka hos deg etter hvert... Må være deilig å ikke ha så mye brystspreng.. synest det er så vondt.. Jeg handmelker litt..når pumpa ikke "funker" slik jeg vil... men er et stress!!Ikke kan jeg spise det jeg vil heller!! det er noe drit.. vil ha  PEPSI MAX og sjokolade!!! [8D][:D]
Jeg har manuell brystpumpe.. Vurdere å kjøpe elektrisk.. har du det? dyrt?

ORIGINAL: thejohan

Du må bare pumpe og amme så mye du klarer!
Masser puppen mens du står i dusjen! Det viktigste er at puppen tømmes...!
Det blir bedre hvis bare puppen tømmes.. Pump etter at han har spist.
Det er det eneste som hjelper.. Trust me!
Been there done that! Jeg satt å gråt mine modige tårer når jeg hadde det, og Lasse ble helt satt ut.. Han så ikke at jeg hadde så vondt under fødselen engang..

Men jeg fikk beskjed om å ta kontakt med lege/legevakt hvis feberen ble høy. Noe jeg gjorde, og da fikk jeg en antibiotika kur som varte i 10 dager (tror jeg), og jeg merka forskjell etter to tabletter! Det slapp veldig.. Men jeg fortsatte å pumpe brystet tomt uansett..

God bedring!

Hei!takk for tips[:)]
Ja,jeg prøver å tømme den så godt jeg kan..men han tar å suger mest på den andre puppen..
Og så sovner han når han ligger å suger..så må vekke han slik at han kan fortsette å suge og tømme brystet..(litt stress)..! Tårene trillet i hele går.. var så oppgitt å lei..og følte ikke at jeg gjor noe rett.. Sambo ble fortvilet også...såg jeg ikke hadde det godt..men han kunne ikke gjøre noe! tror ikke han har forstått hvor mye denne amminga sliter på meg...
Jeg sliter litt med å få ut melk når jeg pumper meg..tar så lang tid å pumpe..så kommer det kanskje 10-15 milliliter ut..[8|] Ja..jeg har fått antibiotika kur..skal hente mer tabeletter på apoteket imorgen..[8D] Håper det vil funke etter hvert! feberen er nå gått bort..men jeg har fortsatt hodeverk og er rød/øm på puppen... Usj!! Håper håper hååååper det går over snart...

Ynna: Ja sant!![8D][8D] Føler HS her er veldig gammeldagse..og vi "må" liksom amme... MME er liksom siste utvei føler jeg de mener.. Så derfor blir jeg så usikker på hva jeg skal gjøre.. er redd jeg skal gjøre en feil ved å begynne på MME..selv om jeg tror det vil være det beste...[8|]

Fordi folk reagerte så sterkt da jeg uttalte meg om min erfaring med dette sist, skal jeg ikke blåse det ut igjen. Men mest sannsynlig er det brystskjoldet som er årsaken til brystbetennelse, så kutt det ut med en gang!
Pass på betennelse og er du ikke bedre i morgen, så gå tilbake til legen og få annen type antibiotika-Diclocil er visst det beste merket for brystbetennelse. Det er ikke noe man venter med og ser om det blir bedre-det gjorde jeg og jeg endte opp med operasjon.
Jeg snakker av erfaring, ta brystbetennelse på alvor og slutt med skjold[;)]

Ønsker deg god bedring, unner ingen dette.

ORIGINAL: Ole Brumm

Fordi folk reagerte så sterkt da jeg uttalte meg om min erfaring med dette sist, skal jeg ikke blåse det ut igjen. Men mest sannsynlig er det brystskjoldet som er årsaken til brystbetennelse, så kutt det ut med en gang!
Pass på betennelse og er du ikke bedre i morgen, så gå tilbake til legen og få annen type antibiotika-Diclocil er visst det beste merket for brystbetennelse. Det er ikke noe man venter med og ser om det blir bedre-det gjorde jeg og jeg endte opp med operasjon.

Takk for tips! Setter pris på at du er ærlig[;)] Men jeg føler jeg må bruke brystskjold.. for det gjør så vondt uten...+ han suger ikke rett hvis jeg ikke har brystskjold på...[&:][8|] 
Jeg tar Diclocil nå... så håper det hjelper! operasjon??? [:-][&:]
off.. får prøve litt ute brystskjold..men det gjør VONDT!![:(]

Hun kommer nok til å si at du MÅÅ amme... Men gjør det DU vil[:)] 
Ja det er fantastisk befriende, da er hun rolig etterpå også, for da koser hun seg i tillegg [:)] Men hun sover mye bedre og er mer fornøyd nå når hun får MME faktisk [:)] Våknet kun en gang inatt [:D] Og hun har lagt på seg godt!! (HS tror det er ammingen som gjør det[8D]) Men skal si det til henne neste uke, at jeg har trappet ned..

Nja, jeg håndpumper meg viss jeg får spreng, men bruker elektrisk brystpumpe, da kommer det MASSE, uff, da blir det spreng etterpå.. Men tror det minker på melka, for jeg har ikke hatt spreng idag.. Og ammet kun i natt.. Og en gang nå i sta[:)] 
Litt trist at jeg kommer til å få mye mindre melk pga jeg kun ammer om natta(om jeg ikke mister den da), men hun drikker så lite fra puppen, så er redd hun ikke får nok viss jeg slutter med MME..

Har du manuell eller elektrisk pumpe?

Ja!! de seier at vi "MÅ" amme.. idioter..hehe.. kan jo ikke tvinge oss.. selv om amminga er bra for oss og da men..[8D] Men får bare se hvordan det går med denne betennelsen..[8|]

hehehe.. utrolig bra at HS tror du ammer fullt[:D][:D] Lurer på hva hun kommer til å si når du sier du kun ammer om natta..hehe[:D] Ja,det minker nok på melka hos deg etter hvert... Må være deilig å ikke ha så mye brystspreng.. synest det er så vondt.. Jeg handmelker litt..når pumpa ikke "funker" slik jeg vil... men er et stress!!Ikke kan jeg spise det jeg vil heller!! det er noe drit.. vil ha  PEPSI MAX og sjokolade!!! [8D][:D]
Jeg har manuell brystpumpe.. Vurdere å kjøpe elektrisk.. har du det? dyrt?

Ja det lurer jeg også på, haha [8D] Kan bare si jeg har mista melka.. Haha[8D]

Jeg putter i meg alt mulig jeg nå.. Hun får ikke mageknip lengre.. Hehe[:)]

Ja, den var dyr, over 1000.. Og den må bestilles på apoteket på husnes [:)] Men det er så verdt pengene, kommer masse ut[:)]

Da skal jeg  bestille der!! for den manuelle er ikke noe bra[8|]
hehe..ja du kan si du har mista melka..[8D] hihi..[:D] 
Jeg fikk tips om å kutte ut brystskjoldet.. uff.. tror ikke jeg klarer det..for han suger så hardt! og han suger ikke rett heller...men kan prøve! Det er amming her nå.. så får bare hoppe i det[8D][8D]

Takk for tips! Setter pris på at du er ærlig[;)] Men jeg føler jeg må bruke brystskjold.. for det gjør så vondt uten...+ han suger ikke rett hvis jeg ikke har brystskjold på...[&:][8|] 
Jeg tar Diclocil nå... så håper det hjelper! operasjon??? [:-][&:]
off.. får prøve litt ute brystskjold..men det gjør VONDT!![:(]

Anbefaler deg å gå på HS eller kontakte ammehjelpen så du får hjelp til å legge han riktig, ikke noe nederlag å spørre om hjelp. Forhåpentligvis skal du amme endel mnd til, så greit å få det riktig så fort som mulig. Pga min ammehistorie sist skal jeg få hjelp og oppfølging fra første stund denne gang og hun som skal hjelpe meg sier at det eneste du må huske på er at amming skal IKKE gjøre vondt-da er det noe feil. Så få hjelp du.
Anbefaler Ammehjelpen altså!

Julia89: Nei,ho hjalp meg ikkje med det når hun var her.. [8|]

Ole Brumm: ja,tror nok HS skal få hjelpe meg med å legge han godt til når jeg skal til henne på onsdag..
                Fikk så vidt hjelp til å legge han til på føden også..men der var det full fart og få folk..så
                følte ikke jeg fikk nok hjelp til det... så når jeg skulle reise hjem fikk jeg anbefalt brystskjold
                av den ene barnepleieren..Og det har gått kjempe fint å bruke det.. helt til igår..[8|][&:]
                Ammehjelpen ja...jeg er inne å leser på hjemmesiden deres nå..

MEN....lurer på en ting.. hvis jeg ikke ammer på det vonde brystet (venstre)... og bare på
                høgre side fremover..går det bra? leste om en dame som hadde gjort det når hun hadde
                brystbetennelse... og hadde ikke vært plaget med det etterpå...[8|][8|] Og hvordan skal jeg
                gjøre det hvis jeg skl begynne å trappe ned med amminga..uten å få brystspreng?[8|][8D]

ORIGINAL: thejohan

MEN....lurer på en ting.. hvis jeg ikke ammer på det vonde brystet (venstre)... og bare på
               høgre side fremover..går det bra?

Er ikke å anbefale.... Da tømmes det ikke.. Og da gjør det vondt verre..
I promiss you...

ok! det var det jeg trodde..men syntes det var rart en  kvinne skrev på nettet at det hjalp henne..[8D]
Jeg får prøve å gi han litt pupp nå.. så får jeg se hvordan det er imorgen..[8|]
Tusen takk for alle gode tips vertfall...[:)]

Ole Brumm: ja,tror nok HS skal få hjelpe meg med å legge han godt til når jeg skal til henne på onsdag..
               Fikk så vidt hjelp til å legge han til på føden også..men der var det full fart og få folk..så
               følte ikke jeg fikk nok hjelp til det... så når jeg skulle reise hjem fikk jeg anbefalt brystskjold
               av den ene barnepleieren..Og det har gått kjempe fint å bruke det.. helt til igår..[8|][&:]

høgre side fremover..går det bra? leste om en dame som hadde gjort det når hun hadde
               brystbetennelse... og hadde ikke vært plaget med det etterpå...[8|][8|] Og hvordan skal jeg
               gjøre det hvis jeg skl begynne å trappe ned med amminga..uten å få brystspreng?[8|][8D]

Ta kontakt med ammehjelpen du, om enn bare på mail-kanskje du kan få noen tips. eller se noen ammefilmer.
Men nei, du måå tømme brystet, hvis det er for vondt å amme, pump deg-det gjorde jeg. Jeg ammet og pumpet selv om jeg hadde j*vlig vondt. Hvordan du skal gjøre det når du skal trappe ned vet jeg ikke, for det gjorde jeg ikke. Jeg ble operert da Magnus var 3 uker gammel og ammet til han var 9 mnd. Men det gjør jeg ikke denne gangen for å si det sånn. Men ville ikke ventet til onsdag om jeg var deg, viktig å få hjelp med en gang.
Ønsker deg masse lykke til, og husk å oppsøke lege igjen dersom det blir verre. 

Ta kontakt med ammehjelpen du, om enn bare på mail-kanskje du kan få noen tips. eller se noen ammefilmer.
Men nei, du måå tømme brystet, hvis det er for vondt å amme, pump deg-det gjorde jeg. Jeg ammet og pumpet selv om jeg hadde j*vlig vondt. Hvordan du skal gjøre det når du skal trappe ned vet jeg ikke, for det gjorde jeg ikke. Jeg ble operert da Magnus var 3 uker gammel og ammet til han var 9 mnd. Men det gjør jeg ikke denne gangen for å si det sånn. Men ville ikke ventet til onsdag om jeg var deg, viktig å få hjelp med en gang.
Ønsker deg masse lykke til, og husk å oppsøke lege igjen dersom det blir verre. 

Idag er jeg litt bedre..heldigvis..har gitt han pupp hver 2 time og massert mye + stått i en varm dusj!!
Har prøvd å pumpe..men kommer så lite ut.. så handmelket litt igår når jeg sto i dusjen..
Håper det blir bedre å bedre fremover! eller så kontakter jeg ammehjelpen...så bra at du fortsatte å amme han til han var 9 mnd... nett nå så tror jeg ikke at jeg kommer til å gjøre det! Er for mye stress desverre[:(]Men Tusen takk for tips og god bedring ønske[;)]

ORIGINAL: Alice88

Jeg fikk bekreftet brystbetennelse på fredag. Men idag er jeg nesten helt bra igjen[:)] Har brukt hele helgen til å pumpe, amme og stå i dusjen med VARMT vann og massert der puppen var rød. Er vondt enda, men er mye bedre enn jeg var før helgen.

Håper det går fort over til deg, for FY så vondt det er!!

Uffda!![&:] Ja, er veldig vondt!! usj!! Måtte du få antibiotika for det og eller?
Ja,hjelper litt med å ta en varm dusj..og massere godt! legger han til den puppen som jeg har vondt ofte..men suger ikke så godt på den..men får nå ut litt vertfall..[8D] så handmelker jeg.. har manuell pumpe..men skal kjøpe elektrisk...for får nesten ingenting ut med den manuelle..[8|]
godt å høre at du er mye bedre nå...[:)] Jeg er ikke så rød og betennt idag som jeg var...men må fortsette å få tømmt den puppen godt skal den bli helt god..

Lykke til!
Håper betennelsen gir seg snart og at dette ikke hinder deg i å fortsette å amme. Snart går det mye bedre!!!

ORIGINAL: Lunne

Lykke til!
Håper betennelsen gir seg snart og at dette ikke hinder deg i å fortsette å amme. Snart går det mye bedre!!!

Tusen tusen takk snille deg!!![:)][:)][:)]

uff, har det samme selv. Dra på helsekost, der har de masse mot brystbetennelse. jeg tok en varmeflaske å la på puppen, og masserte etterpå. da gjør det ikke så vondt. og sitt å masèr hele tiden.
God bedring.

Jeg fikk bekreftet brystbetennelse på fredag. Men idag er jeg nesten helt bra igjen[:)] Har brukt hele helgen til å pumpe, amme og stå i dusjen med VARMT vann og massert der puppen var rød. Er vondt enda, men er mye bedre enn jeg var før helgen.

Håper det går fort over til deg, for FY så vondt det er!!

Uffda!![&:] Ja, er veldig vondt!! usj!! Måtte du få antibiotika for det og eller?
Ja,hjelper litt med å ta en varm dusj..og massere godt! legger han til den puppen som jeg har vondt ofte..men suger ikke så godt på den..men får nå ut litt vertfall..[8D] så handmelker jeg.. har manuell pumpe..men skal kjøpe elektrisk...for får nesten ingenting ut med den manuelle..[8|]
godt å høre at du er mye bedre nå...[:)] Jeg er ikke så rød og betennt idag som jeg var...men må fortsette å få tømmt den puppen godt skal den bli helt god..

Nei, legen sa jeg kunne prøve og "fikse" det selv, og hvis det ikke var bedre til idag skulle jeg få antibiotika. Men det slapp jeg:) Fikk en nesespray på fredag da, som jeg skulle bruke slik at melken kom lettere ut. Syntocinon heter den. Smaker/lukter jordkjeller, men den funker:)
Har manuell pumpe, får tømt puppen ganske fort syns jeg. På dagtid pumper jeg bare på den siden det er betennelse, så får hun den melken på flaske. Men på natten spiser hun rett fra puppen, da er jeg for trøtt til å pumpe[:)] 
Bruker foresten også brystskjold, snuppa får ikke skikkelig tak uten. Kommer til å fortsette med det, klarer ikke å amme uten:)
Bra du ikke er så betent idag, håper virkelig det går fort over til deg, og at vi slipper og få det flere ganger!!

Så bra at du fikset det selv da[:)] Ja,fikk tips om den nesesprayen jeg også..lurer på å kjøpe den imorgen! Skulle visst hjelpe veldig bra! Bra du får tømt puppen godt med manuell pumpe.. Jeg legger han til den puppen som er betennt først..og så gir eg han fra den andre etter han har ligget en god stund.. Så bra det ikke bare er jeg som bruker brystskjold..[8D] Sliter med at han suger rett og han får ikke skikkelig tak uten brystskjoldet..[8|] Tror jeg fortsetter med det fremover til betennelsen er vekke vertfall...koker brystskjolda etter bruk..for å få de helt rene.. Håper det går fort over her ja...begynner å merke litt forskjell..og at det blir bedre.. Håper ikke du (eller noen andre) blir plaget med dette igjen..[8D][:)]

Back
Topp