Autisme/Asperges

sas

Gift med forumet
Er det noen som har barn med autisme/Asperges her? Noen som har erfaring med dette? Kan dere sende meg pm om dette?
Takk.

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

har en bror med autisme, så har levd tett oppi det hele livet[:)]

Er det ikke flere nivåer av autisme? På hvilken måte har han det? hvordan fungerer han i dag?

Tror det er ei her inne som har en sønn med autisme.. September-et-eller-annet?

ORIGINAL: sas

ORIGINAL: oh hvite lakenrumpe

har en bror med autisme, så har levd tett oppi det hele livet[:)]

Er det ikke flere nivåer av autisme? På hvilken måte har han det? hvordan fungerer han i dag?

er forskjellige grader ja. noen utvikler ikke språk, mens andre som ikke er rammet så hardt har språk, men klarer ikke alltid å uttrykke seg i pressete situasjoner.
lillebroren min fikk språk sent, først i 4årsalderen. diagnosen fikk han da han var 2. motorisk var han raskt ute, men han eide ikke begrep på å ta seg for i fall, så han kunne reise seg i barnestoler og bare la seg falle ned uten å ta seg for. da han var 3 sto han og skar seg med brødkniv i hånden uten å gråte - for han kjenner ikke smerte på samme måte som andre. var også en brannskadeepisode der han skrudde på plata og la hånden oppå i 3-4 årsalderen (fjernet ikke hånden før mamma dro den bort).
han har hatt assistent hele tiden - barnehage, barneskole, ungdomsskole og videregående.
nå jobber han på vernet bedrift, men har blitt hindret i å reise med buss da han tok samme buss som barneskoleelever 5-7-klassetrinn og de mobbet ham. Han ser jo tilnærmet normal ut, men har mange rare  fakter, så de lot han ikke være i fred. tok fra ham lua som er hans beskyttelse mot verden og tilslutt gikk det for langt etter flere ukers plaging så han snudde seg rundt i bussen og slo til den bak - ei jente på 12 år. ble mye styr og nå kjører mamma og pappa ham heller til jobb...
han er nå 25 år, bor hjemme, trenger nok brukerstyrte personlige assistenter 16 timer i døgnet om han sal flytte ut, noe det er planer om etterhvert. 

han er svært styrt av vaner og rutiner og spiser dessverre svært snevert.. samme til frokost, middag og kvelds alltid osv. et tvangsstyrt liv som er godt og trygt så lenge han har kjente rammer rundt seg.

Han jeg kjenner til som har Asbergers var tidlig ute å snakke, men han mangler empati og tenker ikke konsekvens. Dersom han får for mange beskjeder på en gang husker han som regel bare den første - som f.eks kan du gå opp på rommet og hente en bok...da går han kanskje bare opp på rommet og ned igjen uten noen bok. Han er veldig avhengig av rutiner ellers kan han "klikke" og bli ganske utagerende. Jeg vet ikke mye ellers om dette.

Vet ikke hvorfor du lurer på dette, men du kan lese Mark Haddons- the curious incident of the dog in the night... Det handler om en gutt med Aspergers... Men finnes også flere barnebøker som er veldig forklarende om diagnosene...
Asperger er en mildere versjon av autisme.. Det er flest diagnoserte gutter med aspergers(muligens autisme også, husker ikke helt), men kan være mørketall da jenter kanskje reagerer/ oppfører seg annerledes...
Men greia med autisme er jo at man mangler sosiale normer, har sterkt behov for rutiner, tolker alt direkte, forstår ikke sarkasme , ofte problemer med intimitet, relasjoner osv...
Hvis du ser på¨parenthoöd, så har den ene gutten der Aspergers..

ORIGINAL: Lilletrille

Vet ikke hvorfor du lurer på dette, men du kan lese Mark Haddons- the curious incident of the dog in the night... Det handler om en gutt med Aspergers... Men finnes også flere barnebøker som er veldig forklarende om diagnosene...
Asperger er en mildere versjon av autisme.. Det er flest diagnoserte gutter med aspergers(muligens autisme også, husker ikke helt), men kan være mørketall da jenter kanskje reagerer/ oppfører seg annerledes...
Men greia med autisme er jo at man mangler sosiale normer, har sterkt behov for rutiner, tolker alt direkte, forstår ikke sarkasme , ofte problemer med intimitet, relasjoner osv...
Hvis du ser på¨parenthoöd, så har den ene gutten der Aspergers..

om du ser bigbangtheory så er han mest ekstreme tilnærmet autist[;)] ligner broren min på en prikk.
filmen rainman tar også opp autisme på en herlig måte.
boken som ble beskrevet over her har jeg lest og syntes den var dårlig..

Ja, sønnen min har autisme. Han har vel middels grad om man kan si det sånn.
Var det noe spesielt du lurte på rundt det?

Back
Topp